معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: ایران در نظر دارد پس از لغو تحریم‌ها، صادرات نفت خام خود را به ٢ برابر سطح کنونی افزایش دهد. منصور معظمی به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: ایران در نظر دارد به محض لغو تحریم‌ها صادرات نفت خام خود را ٢برابر کند و در حال متقاعد کردن اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) برای از سرگیری نظام سهمیه‌بندی است.

این تحولات می‌تواند عربستان را که برای افزایش صادرات نفت خود تلاش می‌کند و با از سرگیری نظام سهمیه‌بندی اوپک مخالفت کرده است، وارد رقابتی تازه کند. آنها تایید می‌کنند که بازگشت کامل ایران به بازارهای جهانی برای گرفتن سهم از دست رفته صادرات نفت خود، چگونه می‌تواند وضع کنونی و حالت طبیعی میان کشورهای بزرگ تولید‌کننده را تغییر دهد، در حالی که به نظر می‌رسد تهران به توافق هسته‌ای با کشورهای گروه ١+٥ نزدیک شده است و این توافق لغو تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت. معظمی گفت: چنانچه تحریم‌ها برداشته شود ایران می‌تواند صادرات نفت خام خود را به ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه برساند، در حالی که این مقدار با رقم کنونی روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه مقایسه می‌شود.

وی افزود: ما مانند خلبانی هستیم که روی باند فرودگاه آماده پرواز است، این شرایطی است که کشورمان با آن روبه‌رو است.

بنابر اعلام وزارت نفت و شرکت‌های خارجی، ایران هم‌اکنون با خریداران قدیمی خود در اتحادیه اروپا از جمله شرکت معامله‌گر ویتول سوئیس و تولیدکنندگان بزرگی مانند شرکت انگلیسی-هلندی شل، توتال فرانسه و انی ایتالیا و مشتریان کنونی خود در آسیا برای خرید محموله‌های نفتی بیشتر در ارتباط است و مسوولان این شرکت‌ها به تازگی برای مذاکره با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده‌اند. یک مقام ارشد اوپک گفت: برخی تولیدکنندگان رقیب، درباره توانایی ایران و در اختیار داشتن امکانات برای رسیدن به سطح تولید پیشین روزانه چهار میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه تردید دارند.

معـاون وزیــر نفت ایران در امور برنــامه‌ریــزی و نظــارت بر منــابع هیدروکــربوری گفت: انتظار نمی‌رود قیمت‌های جهانی نفت خام بیش از این کاهش یابد زیرا روند کنونی رشد اقتصادی جهان، نشان از افزایش تقاضا برای نفت خام در بازارهای جهانی دارد. معظمی تصریح کرد: ایران طرح از سرگیری نظام سهمیه‌بندی تولید اعضای اوپک را دنبال خواهد کرد. معظمی گفت: سازوکار کنونی برای تولید اعضای اوپک مناسب نیست، باید به مدل پیشین که بر اساس توانایی تولید و ظرفیت تولید بود، بازگردد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در نشست پنجم ژوئن (١٥ خردادماه) اعضای اوپک در وین اتریش در جمع خبرنگاران از افزایش تولید و عرضه نفت خام ایران بلافاصله پس از لغو تحریم‌های این کشور خبر داد و پیشنهاد از سرگیری نظام سهمیه‌بندی این سازمان را در نشست ١٦٧ پیشنهاد کرد. معظمی گفت: بدون اظهار نظر درباره کشور خاصی، نظر شخصی من این است که اوپک با این تصمیم موافقت خواهد کرد، اجرایی شدن آن زمانبر خواهد بود، اما به نفع اعضای این سازمان است.