گروه جهان:پس از اینکه معارضین سوری توانستند بخش‌هایی از حلب را به تصرف خود در آورند، دست به تغییر واحد پولی زدند. فعالان سوری می‌گویند براساس طرح جدید اپوزیسیون سوریه، «لیر ترکیه» به‌عنوان واحد پولی در مناطق تصرف شده‌ حلب تعیین شده است.

اپوزیسیون سوریه در شهرهایی که تسخیر کرده از مردم خواسته تا شهروندانی که بیش از 10 هزار لیر سوری دارند به صرافی‌ها مراجعه کرده و پول خود را به لیر ترکیه تبدیل کنند. به گزارش الشرق الاوسط، «انجمن اقتصاددانان سوری» در کنفرانس اخیر خود اعلام کردند که به همراه فعالان سوری این طرح را در پیش گرفته‌اند تا «بر رژیم فشار وارد آورده و جنگ را تسریع کنند.» مدافعان می‌گویند این طرح به مردم عادی کمک می‌کند تا مایحتاج اساسی خود را در پرتو ثبات لیر در برابر دلار راحت تر تهیه کنند. تا پیش از آغاز درگیری‌ها در سوریه، واحد پولی این کشور سال‌ها ثبات را تجربه کرده بود. یک دلار اخیرا در برابر 318 لیر خرید و فروش می‌شد؛ در حالی که ارزش 3 ماه پیش یک دلار برابر با 150 لیر بود. ارزش لیر در برابر دلار در آغاز بحران سوریه در سال 2011 حدود 47 لیر بود. انجمن اقتصاددانان سوری می‌گوید: این طرح را نزد دولت انتقالی سوریه و گروه موسوم به «ائتلاف ملی سوریه» به‌عنوان اپوزیسیون به رسمیت شناخته شده بین‌المللی مطرح خواهد کرد. این ائتلاف هم اکنون در ترکیه مستقر است.


یک منبع از دولت انتقالی سوریه به الشرق‌الاوسط می‌گوید از این طرح مطلع شده اما «باید همچنان روی آن کار کرد تا به طرحی پخته تبدیل شود.» این منبع می‌گوید: «در هر حال، دولت انتقالی هم در حال مطالعه این طرح است و آن را با دولت ترکیه به بحث گذاشته است؛ چرا که این طرح در گام اول آنها را نیز متاثر می‌کند.» احمد رمضان، عضو کمیته مرکزی ائتلاف ملی سوریه از این طرح استقبال کرده و از ائتلاف خواست تا آن را بپذیرد. رمضان به الشرق الاوسط می‌گوید: «ایده جایگزینی لیر ترکیه به جای لیر سوریه قبلا از سوی وزارت دارایی دولت انتقالی مطرح شده بود، اما به مرحله اجرا نرسید.» کارشناسان می‌گویند: احتمالا دست دولت ترکیه در کار باشد. آنها می‌گویند دولت ترکیه برای سقوط اسد به ادغام و ترکیب «جنگ نرم» و «جنگ سخت» روی آورده است. جنگ نرم دولت ترکیه همانا ترغیب اپوزیسیون برای تغییر واحد پولی سوریه در مناطق تحت کنترل خودشان است و جنگ سخت هم آموزش اپوزیسیون برای مبارزه مسلحانه با اسد و ائتلاف با غرب در زمینه ایجاد منطقه حائل. با این حال، بسیاری معتقدند سقوط حلب ضربه بر دولت سوریه خواهد بود.


الشرق الاوسط می‌نویسد: طرح تغییر پول ضروری است، چرا که دمشق همچنان می‌کوشد پول منتشر کند و این پول در بازار سیاه با دلار آمریکا مبادله می‌شود. چندی پیش هم آسوشیتدپرس به نقل از روزنامه‌های سوری اعلام کرد که بانک مرکزی سوریه فروش ده‌ها میلیون دلار را از روز یکشنبه در بازار به‌عنوان بخشی از طرح تزریق بالغ بر 200 میلیون دلار به منظور تلاش برای تثبیت ارزش لیر آغاز کرده است. این در حالی است که الشرق الاوسط می‌نویسد با وجودی که ذخایر ارزی خارجی سوریه به سرعت رو به اتمام است، اما مردم همچنان می‌کوشند، پول خود را با دلار آمریکا عوض کنند.


رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان سوری حقوق بشر می‌گوید هفته‌های اخیر حلب شاهد شدیدترین حملات از سوی اپوزیسیون سوری بود. این شهر شاهد بزرگ‌ترین حمله از سال ۲۰۱۲ به بعد بود. او به الشرق الاوسط می‌گوید: «این بزرگ‌ترین دستاورد استراتژیک [شورشیان سوری] در دو سال گذشته بود.» اکنون دولت اسد از چند جبهه درگیر است: از یک سو رقه در دست داعش است؛ از سوی دیگر جبهه النصره همراه با شورشیان سوری می‌کوشد تا دستاوردهای بیشتری کسب کند. در عین حال، تغییر واحد پولی، ائتلاف غرب و ترکیه و کشورهای عربی علیه دمشق فشار روانی سنگینی بر دولت اسد وارد کرده است.


پیشروی حزب‌الله و ارتش سوریه

با این وجود نیروهای ارتش سوریه با همراهی مبارزان حزب‌الله لبنان به شهرک «الزبدانی» در شهر مرزی سوریه حمله کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، این شهر آخرین موضع تروریست‌ها در قلمون به شمار می‌رود که تروریست‌ها از آن به‌عنوان مسیر تدارکاتی استفاده می‌کردند. در واقع، این حمله روز شنبه با پشتیبانی هوایی ارتش سوریه و پیشروی زمینی نیروهای حزب‌الله صورت گرفت. زبدانی اولین شهری بود که در سال 2011 و پس از آغاز جنگ در سوریه از کنترل دولت خارج شد. دولت سوریه می‌کوشد تا این مسیر را از دمشق تا بیروت امن سازد؛ چرا که مسیر زبدانی مسیری حیاتی برای ارتباط با دنیای خارج است.


دولت اسد تلاش دارد تا این مسیر را از دمشق تا بیروت به‌عنوان شاهراهی استراتژیک ایمن نگاه دارد. به گزارش نیویورک تایمز، نیروهای جبهه النصره و احرار الشام و شورشیان محلی در داخل زبدانی موضع گرفته و علیه نیروهای دولتی می‌جنگند؛ اما حملات هوایی ارتش در کنار پیشروی زمینی حزب‌الله باعث موفقیت‌هایی برای ارتش شد. به گزارش الشرق الاوسط، در پی پیشروی‌های نیروهای ارتش سوریه و نیروهای حزب‌الله در شهر الزبدانی در حومه دمشق که با هدف کنترل بر مرزهای استراتژیک در اتوبان بین‌المللی که سوریه را به لبنان مرتبط می‌سازد، «مجلس شورای وادی بردی» در حومه دمشق که از مخالفان سوری است، از قطع آب «منبع الفیجه» دمشق خبر داد. این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق شد آب‌ دمشق به‌صورت کامل قطع شود تا زمانی که حملات به الزبدانی پایان یابد و این منطقه یک منطقه نظامی اعلام شود.