خشم صهیونیست‌ها از روند مذاکرات

گروه دیپلماسی: در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود و همه شواهد حکایت از دستیابی دو طرف به توافق هسته‌ای دارند، روزنامه صهیونیستی هاآرتص کاریکاتوری عجیب منتشر کرد که شگفتی افکار عمومی را برانگیخته است.


در این کاریکاتور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یک گاری را می‌راند که توسط جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا کشیده می‌شود و ظریف یک هویج در مقابل چشم کری قرار داده و به او می‌گوید: «یک کم بیشتر تلاش کن!» این کاریکاتور از چند جهت حائز اهمیت است؛ اول آنکه مهارت در توانایی محمدجواد ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به حدی است که خشم رسانه‌های اسرائیلی را برانگیخته و به باور آنان این ظریف است که در حال امتیازگیری مداوم از کری و طرف آمریکایی است. موضوع دوم حکایت از خشم اسرائیلی‌ها از توافقی است که احتمال می‌دهند تا ساعاتی دیگر حاصل شود.

پیش‌تر نیز روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل از واکنش تند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به توافق احتمالی با ایران خبر داده و نوشته بود که او این توافق را یک شکست توصیف کرده است. به گزارش جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه هفتگی کابینه این رژیم مدعی شد: «توافق در حال شکل‌گیری با ایران بدتر از توافقی است که با کره‌شمالی انجام گرفت و منجر به دستیابی این کشور به زرادخانه‌های سلاح هسته‌ای شد.» او در بخش دیگری از سخنانش افزود آنچه خروجی مذاکرات وین است نه یک گشایش، بلکه شکست است. نتانیاهو با بیان اینکه کشورهای غربی و قدرت‌های جهانی هر روز نسبت به قبل بیشتر در مقابل ایران عقب‌نشینی می‌کنند، ادعا کرد این توافق مسیر را برای ساخت بمب اتم هموار می‌کند و میلیون‌ها دلار پول را به سمت ایران سرازیر می‌کند؛ پول‌هایی که در خدمت سیاست‌های تهاجمی در منطقه و جهان قرار می‌گیرد. او افزود: «ما اینجا جمع شده‌ایم و درباره یک تهدید بسیار بزرگ نوشته و نانوشته علیه اسرائیل، کشورهای منطقه و کشورهای دنیا صحبت می‌کنیم.»

همزمان با اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل که از ابتدا جزو مخالفان و منتقدان سرسخت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به شمار می‌رفت، یک روزنامه صهیونیستی از طرح این رژیم برای دوره پس از حصول توافق هسته‌ای سخن گفته است. به گزارش «تابناک»، روزنامه «یدیعوت آحارانوت» به بررسی رویکرد جدید رژیم صهیونیستی در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت در شرایطی که دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی تقریبا قطعی شده، تل‌آویو خود را برای صحنه بعدی نبرد، یعنی کنگره آمریکا آماده می‌کند تا از تصویب توافق در کنگره جلوگیری کند. این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک اسرائیلی نقل کرد که از دید این رژیم، توافق پیش رو در موضوع هسته‌ای ایران، از آنچه ‌در قالب متن تفاهم مقدماتی لوزان حاصل شده بود، «بدتر» بوده و قرار است این بار امتیازات بیشتری به ایران داده شود. در همین راستا، رژیم صهیونیستی با قطعی دانستن امضای توافق نهایی، خود را برای نبرد در کنگره آماده می‌کند تا جلوی تصویب این توافق را بگیرد.