گروه صنعت و معدن: پیش‌بینی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت اشتغال صنعتی در سال جاری بیانگر عدم تغییر لیست صنایع موفق در ایجاد اشتغال در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته است. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارتخانه، از میان ۳۲ گروه فعالیت صنعتی، برای طرح‌های با پیشرفت صفر تا ۲۰ درصد پیش‌بینی اشتغال برای دو میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۶۰ نفر صورت گرفته است. برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد نیز پیش‌بینی ایجاد اشتغال برای ۲۵۲ هزار و ۷۶۴ نفر است. از سوی دیگر، برای طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصدی نیز ۱۹۱ هزار و ۱۷۵ فرصت شغلی پیش‌بینی شده که این میزان اشتغال برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصدی برای ۱۲۸ هزار و ۶۴۵ نفر است. همچنین برای طرح‌هایی که از پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد برخوردارند نیز ایجاد فرصت شغلی برای بیش از ۱۳۹ هزار نفر پیش‌بینی شده است.


برای سال جاری 4 هزار میلیارد تومان منابع برای کمک به برنامه‌های اشتغال در نظر گرفته شد تا به این طریق فرصت‌های شغلی بیشتری در عرصه فعالیت تولیدی (اعم از صنعت و معدن) ایجاد شود.


وضعیت اشتغال طرح‌ها


براساس آمار اعلام شده از سوی وزارتخانه، در مدت زمان مورد بررسی بالاترین میزان اشتغال در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد، به گروه‌های صنعتی «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «ساخت فلزات اساسی»،«ساخت مواد و محصولات شیمیایی»و «ساخت منسوجات» اختصاص یافته است. پس از آن، گروه‌های صنعتی «محصولات فلزی فابریکی»، «کک و فرآورده‌های حاصل از نفت»، «محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «سایر تجهیزات حمل‌و‌نقل» و «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» به ترتیب در رتبه‌های ششم تا دهم از لحاظ پیش‌بینی ایجاد اشتغال قرار گرفته‌اند. گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» بالاترین سهم را از لحاظ ایجاد فرصت شغل برای سال جاری در اختیار دارد. در این گروه در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد برای ۳۲۶ هزار و ۶۴۵ نفر، در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد برای ۴۲هزار و ۵۶۰نفر، در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۴۰تا ۶۰ درصد برای ۲۵ هزار و ۷۰۰نفر، در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد برای ۲۱ هزار و ۶۵۹ نفر و در نهایت در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد برای ۳۰ هزار و ۲۴۶ نفر فرصت شغلی پیش‌بینی شده است. این گروه یکی از بازیگران اصلی صنعتی در رشد اقتصادی سال ۹۳ نیز هست.


در گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» نیز برای سال جاری اشتغال 14 هزار و 762 نفری برای طرح‌های با پیشرفت 80 تا 100 درصدی پیش‌بینی شده است. سومین گروه صنعتی با بیشترین پیش‌بینی اشتغال صنعتی با پیشرفت فیزیکی 80 تا 100 درصد به گروه «ساخت فلزات اساسی» اختصاص دارد؛ برای این گروه ایجاد فرصت شغلی برای 12 هزار و 886 نفر پیش‌بینی شده است. اما در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی 60 تا 80 درصد نیز «ساخت فلزات اساسی»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی» و «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» بیشترین میزان پیش‌بینی اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند. میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای گروه «ساخت فلزات اساسی» برای بالغ بر 25 هزار و 400 نفر، در گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» برای 21 هزار و 659 نفر و برای گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» نیز برای 16 هزار و 300 نفر بوده است. در طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی 40 تا 60 درصد نیز گروه «ساخت فلزات اساسی» بیشترین میزان اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده است. میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه بالغ بر 28 هزار و 870 نفر است. «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» دومین گروه با بیشترین پیش‌بینی اشتغال‌زایی است؛ برای این گروه اشتغال 28 هزار و 180 نفری پیش‌بینی شده است. برای «سایر محصولات کانی غیرفلزی» نیز اشتغال 25 هزار و 700 نفری پیش‌بینی شده است.


اما در طرح‌های با پیشرفت ۲۰ تا ۴۰ درصد گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با پیش‌بینی اشتغال ۴۲ هزار و ۵۶۰ نفری بیشترین میزان اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده‌اند. برای گروه «محصولات غذایی و آَشامیدنی‌ها» نیز اشتغال ۳۸ هزار و ۲۴۰ نفری پیش‌بینی شده و برای گروه «ساخت فلزات اساسی» نیز اشتغالی معادل ۳۶ هزار و ۶۵۰ نفری پیش‌بینی شده است. در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد که بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده است نیز گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده است به‌طوری‌که برای این گروه اشتغالی در حدود ۳۴۵ هزار و ۹۰۰ نفری پیش‌بینی شده است. برای «سایر محصولات کانی غیرفلزی» نیز اشتغال برای ۳۲۶ هزار و ۶۴۰ نفر و برای گروه «ساخت فلزات اساسی» نیز اشتغال برای ۲۵۲ هزار و ۹۴۰ نفر پیش‌بینی شده است.

اولین‌ها در اشتغال صنعتی