آخرین گمانه‌زنی‌ها از توافقنامه هسته‌ای عکس: مهدی قاسمی، ایسنا
گروه دیپلماسی: دود سفید از کاخ اسرارآمیز کوبورگ در حال بلندشدن است. این را می‌توان از اظهارات مثبت دیپلمات‌های محل مذاکرات و همچنین خوش‌بینی انبوه خبرنگاران چادر خیمه شکل به خوبی لمس کرد. سرعت دیدارهای دوجانبه و چندجانبه و پیوستن وزرای خارجه چین و روسیه و همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به محل گفت‌وگوها، نوید رسیدن به توافق و پایان ماراتن نفسگیر هسته‌ای ایران و 1+5 را بسیار نزدیک کرده است.


پیش‌تر رسانه‌های خبری داخلی و خارجی از محتمل بودن توافق در ساعات بامداد دوشنبه در مقر سازمان ملل در وین گفتند. در این میان آسوشیتدپرس و واشنگتن پست در خبری مشابه به نقل از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات اعلام کردند که مذاکره‌کنندگان انتظار دارند که دیروز (یکشنبه) متن توافق به پایتخت‌ها فرستاده ‌شود تا سران کشورها آن را مطالعه و در صورت تغییرات و موافقت، روز دوشنبه توافق رسمی اعلام شود.با این حال یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرگزاری فارس این خبر را تکذیب کرد. همزمان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آمریکا و فرانسه نیز با ابراز خوش‌بینی از پیشرفت در مذاکرات در ساعات پایانی هشتمین دور از نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر دادند. اگرچه اعلام توافق به هیجانات، انتظارات، نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها خاتمه می‌دهد، اما سرآغاز یک فرآیند چندساله از تعهدات و راستی‌آزمایی طرفین خواهد بود.این توافق پس از اعلام عمومی در مقر سازمان ملل متحد در وین، باید برای بحث و بررسی دوماهه راهی کنگره آمریکا شود و سپس مهر تایید آژانس بر متن و ضمائم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) زده شود تا آنگاه آماده اجرا شود. پیش‌تر برخی خبرگزاری‌ها به نقل از یک منبع آگاه ایرانی از محورهای احتمالی برنامه جامع اقدام مشترک خبر داده بودند. اگرچه بلافاصله یک مقام مسوول نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران گفت که محورهایی که سایت‌های خبری از برخی مفاد و بندهای برجام منتشر کرده‌اند دقیق نیست و مذاکره در مورد چند موضوع اختلافی هنوز ادامه دارد. تا پیش از پایان مذاکرات و نهایی شدن نگارش بندهای مرتبط در متن برجام، مطالبی از این دست صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ای محسوب می‌شود.


این منبع آگاه گفته بود که این محورها با ۱+۵ در حال مذاکره است و چنانچه طرف مقابل تصمیم‌های لازم را بگیرد، توافق حاصل می‌شود. برخی محورهای برجام احتمالی عبارتند از اول: براساس برجام، همگی تحریم‌ها علیه ایران لغو گردیده و ایران از این پس یک کشور تحت تحریم شناخته نخواهد شد. بر اساس برجام صرفا یکسری محدودیت‌های موقت پیش‌بینی گردیده که آنها هم مطابق بیانات مقام معظم رهبری پس از مدتی معقول و محدود رفع خواهند شد. دوم: کلیه تحریم‌های اقتصادی، بانکی و مالی مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، به طور قطعی لغو خواهند گردید. سوم: ایران از این پس تحت تحریم‌های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق قطعنامه شورای امنیت که قرار است بعد از حصول توافق صادرگردد، این تحریم‌ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت‌های موقت برای زمانی محدود اعمال می‌گردد.


چهارم: این برجام در واقع مجموعه‌ای از چندین توافق است که همگی آنها در چارچوب خطوط قرمز ایران و مقام معظم رهبری تعریف شده و برخی اقدامات موقت و محدود با دوره‌های زمانی متفاوت در آن پیش‌بینی شده است. پنجم: قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه در مورد برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود و پرونده هسته‌ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد. مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت ملغی خواهد گردید. ششم: این برای اولین‌بار است که یک کشور ذیل تحریم‌های فصل هفتم موفق گردیده است با مذاکرات و دیپلماسی فعال از این وضعیت خارج شود.


همچنان امیدوارم

همزمان، جان کری وزیر خارجه آمریکا نشست شنبه شب با ظریف و موگرینی را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد و گفت همچنان امیدوارم به توافق برسیم. وزیر خارجه آمریکا صبح یکشنبه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران آمریکایی که برای پوشش خبری مذاکرات به وین آمده‌اند، دوبار تکرار کرد: «همچنان امیدوار هستم به توافق برسیم.»


امید دارم که به نتیجه می‌رسیم

همچنین وزیرخارجه فرانسه که به پاریس رفته بود، دیروز عصر برای چندمین‌بار به محل مذاکرات هسته‌ای آمد. او قبل از ورود به هتل کوبورگ به جمع خبرنگاران پیوست و با بیان اینکه هنوز برخی مشکلات باقی است، تاکید کرد: «امید دارم که به نتیجه می‌رسیم.» وزیرخارجه فرانسه به دیدار پیش رویش با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و ادامه داد: «امیدوارم که آخرین مرحله از این ماراتن را پشت‌سر بگذاریم.»


مذاکرات فنی پایان یافته است

از سوی دیگر، رئیس فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با اشاره به اینکه خوشبختانه تیم مذاکره‌کننده در وین به صورت فشرده مذاکرات را به گونه‌ای به سرانجام رساند که همه مسائل فنی پایان یافته است درخصوص چگونگی بازطراحی اراک نیز گفت: «پارامترهای اصلی رآکتور اراک را به گونه‌ای مشخص کردیم که نظر طرفین در آن لحاظ شده است. با اینکه در بازطراحی، تولید پلوتونیم کاهش یافته است اما این رآکتور به یک رآکتور چندوجهی با قابلیت بالا تبدیل می‌شود که پیش از این در طراحی سابق نبوده است.»


حرکت رو به جلو

علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه «قاب سرخ»گفت در مجموع فکر می‌کنم حرکت مذاکرات رو‌به‌ جلو است و می‌تواند در شرایط فعلی به نتیجه برسد.