ورود توریسم ایران به گود اقتصاد

گروه گردشگری، نرگس لطیف‌پور: توافق تاریخی ایران با ۱+۵ فرصت بسیار مناسبی است که گردشگری را به‌عنوان یک بخش درآمدزا و اشتغال‌زا وارد چرخه اقتصادی کند چرا که با برداشته شدن بخش زیادی از تحریم‌ها، مشتاقان به سرمایه‌گذاری در این منطقه بکر و امن در خاورمیانه جنگ‌زده، وارد ایران خواهند شد. بخش مهمی از این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند معطوف به گردشگری باشد اگر که مسوولان و ارگان‌های مرتبط از این فرصت استفاده کنند.

همچنین توریست‌های خارجی بسیاری منتظر بازدید از ایران هستند که این انتظار با توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ گره خورده بود؛ حالا این توافق حاصل شده و به گفته رئیس جامعه تورگردانان، ایران می‌تواند احساس امنیت بیشتر توریست را در توریست‌ها ایجاد و پای آنها را به ایران باز کند.به گفته ابراهیم پورفرج، این رفت و آمدها محدود به گردشگران نیست و تاجران و سرمایه‌گذاران بسیار دیگری به ایران خواهند آمد؛ بنابراین فرصت تاریخی برای معرفی ایران به جهان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با حمایت‌های دولتی در راستای سرعت ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های گردشگری در کشور را نباید از دست داد.

چشم گردشگری به سازمان میراث‌فرهنگی

رئیس جامعه تورگردانان ایران در همین راستا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن تاکید بر اینکه ورود توریست با این توافق صد درصد افزایش خواهد یافت، می‌گوید: «رفت و آمدها به ایران بیشتر می‌شود؛ اما باید دید برنامه دولت و سازمان میراث فرهنگی در شرایطی که به بن‌بست اقامت برای گردشگران رسیده‌ایم چیست؟»به گفته پورفرج، امکانات پذیرایی شامل رستوران‌ها و هتل‌ها، حمل و نقل، تعداد راهنمایان تورها و ... مجموعه‌ای در هم تنیده و مورد نیاز است که هیچ‌یک از اینها در ایران برای ورود توریست بیشتر از آنچه در حال حاضر داریم مهیا نیست و حتی برای یک سال آینده با همین میزان گردشگر نیز پیش‌بینی درستی نداریم.

این مشکلات در حالی مطرح می‌شوند که پیش از تحریم‌ها نیز ۱۵۰ شرکت تورآور به ایران با آنها درگیر بوده‌اند و با برداشته شدن تحریم‌ها نیز به اعتقاد کارشناسان، در صورتی که اراده قوی از سوی سازمان میراث فرهنگی و دولت در زمینه ارائه تسهیلات برای ساخت هتل و اجرای طرح‌های زیربنایی نباشد، راهی به پیش برده نخواهد شد.

رئیس جامعه تورگردانان ایران در این باره خاطرنشان می‌کند: «بخش خصوصی مجری برنامه‌هایی است که بخش دولتی دارد و در این زمینه دولت و ارگان‌های مربوطه با اینکه امکانات خوبی در اختیار داشته‌اند ضعیف عمل کرده‌اند. در این زمینه دولت تدبیر و امید علاقه‌مند به گسترش و ارتقای گردشگری است اما تنها علاقه‌مندی برای دستیابی به هدف کافی نیست.» او تاکید می‌کند که ساخت هتل که یکی از مهم‌ترین نیازهای ما در زمینه گردشگری است و تبدیل به یک کمبود شده، نیاز به اراده‌ای قوی و هماهنگ از سوی شوراهای شهر، معاونت گردشگری، سازمان میراث فرهنگی و دولت دارد.

پورفرج با بیان اینکه از این توافق تاریخی باید نهایت استفاده را برای توسعه گردشگری داشته باشیم، اضافه می‌‌کند: «در این راستا بخش خصوصی علم و دانش کافی را دارد اما امکانات و تسهیلاتی نیاز است که باید از سوی بخش دولتی تامین شود؛ در غیر این صورت از بن‌بستی که در آن قرار گرفته‌ایم بیرون نخواهیم آمد. معاونت گردشگری کشور درباره برنامه‌هایی که برای پساتحریم دارند باید پاسخگو باشد و برنامه‌های خود را برای بخش خصوصی و رسانه‌‌ها تشریح کند.»این در حالی است که به گزارش «دنیای اقتصاد»، معاونت گردشگری کشور تاکنون به صورت رسمی برنامه مشخصی در این باره اعلام نکرده است.

رئیس جامعه تورگردانان ایران درباره مشکل هتل در ایران نیز تصریح می‌کند: «هتل‌سازی در اصفهان، شیراز، یزد، اهواز و دیگر شهرهای گردشگرپذیر ایران باید چنان که در مشهد صورت گرفته انجام شود؛ چراکه تعدد هتل‌ها رقابت ایجاد خواهد کرد و در نتیجه رشد و ارتقای کیفیت و آسایش گردشگران را موجب خواهد شد.»به اعتقاد فعالان، در حالی که باور ورود توریست از سوی جامعه ایران در سال‌های گذشته ضعیف شده، این اتفاق تاریخی می‌تواند این باور را تغییر دهد. کارشناسان نیز بر این باورند که گردشگری تنها صنعتی است که می‌تواند ایران را از درآمد تک‌محصولی نجات دهد. دوستی با ملل دنیا از طریق گردشگری مهم‌ترین نتیجه‌ای است که از توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ به دست می‌آید و همین دوستی با پیگیری‌های مسوولان می‌تواند گردشگری را به‌صورت جدی به چرخه اقتصاد کشور وارد کند. به نظر می‌رسد حالا که ظریف و تیم هسته‌ای‌اش گام بلندی برای اعتلای جایگاه جهانی و اقتصادی ایران برداشته‌اند، از این پس باید نگاه‌ها به مسوولان دیگری باشد که باید این پیروزی را در تمام ابعاد اقتصادی ازجمله گردشگری، تثبیت کنند.