گروه ترجمه: مشکلات اقتصادی و بدهی‌های یونان به نهادهای بین‌المللی و همسایگان اروپایی‌اش برای مردم این کشور تلخ و برای رقبای صنعت گردشگری آنان خبری خوش است. به تازگی دولت انگلیس به گردشگران خود گفته است در صورتی که قصد سفر به یونان را دارند، پول نقد فراوان با خود همراه داشته باشند. بی‌شک تصاویر صف‌های طولانی در برابر دستگاه‌های عابر بانک برای گرفتن پول نقد و نگرانی از وضعیت بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و مراکزی از این دست در یونان، گردشگران را به این فکر می‌اندازد که به جای این کشور، جایگزین‌های دیگری همچون اسپانیا و ایتالیا را به‌عنوان مقصد سفر خود در نظر بگیرند. درواقع بحران اخیر یونان از دوجنبه به نفع رقبای صنعت گردشگری این کشور تمام شده است: نخست اینکه گردشگران مسیر خود را از دریای اژه و سواحل یونان به سمت سواحل مدیترانه تغییر داده‌اند؛ دیگر اینکه این بحران کمک کرده ارزش یورو با افت مواجه شود، بنابراین گردشگرانی که از خارج از حوزه یورو برای تعطیلات خود برنامه‌ریزی می‌کنند، این مقاصد گردشگری را جذاب می‌یابند.

اما برای یونان، کاهش ورود گردشگر به یک فاجعه اقتصادی می‌ماند. این کشور به شدت به جذب گردشگران خارجی به مراکز ساحلی و تاریخی خود متکی است. سفر و گردشگری در مجموع بالغ بر ۳/ ۲۸ میلیارد یورو (۳/ ۳۱ میلیارد دلار) معادل ۳/ ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی یونان را در سال ۲۰۱۳ به خود اختصاص داده بود. با توجه به اهمیت بسیار زیاد رزرو تورهای تابستانی برای یونان، می‌توان گفت نخستین ضربه این بحران در اوایل ماه ژوئن بر اقتصاد این کشور وارد آمد چون آمار رزرو تور‌های یونان به شدت افت کرد.

اما هنوز یک نقطه امید برای یونان وجود دارد؛ اگر یونان بار دیگر به «دراخما»، واحد پول سابق خود روی آورد، با توجه به آنکه بی‌شک ارزش آن پایین‌تر خواهد بود، در میان‌مدت به یک مقصد سفر ارزان‌تر از رقبای خود تبدیل خواهد شد. درست است که در شرایط فعلی هتلداران و رستوران‌داران ترجیح می‌دهند که با یورو کار کنند، اما با توجه به اینکه با دراخما سال‌های بیشتری خواهند توانست به کسب و کار خود ادامه دهند، جدا شدن از یورو آنقدرها هم که از آن می‌ترسند، فاجعه‌بار نخواهد بود.