سلطانی‌نژاد جانشین پناهیان در بورس کالای ایران شد
محمد‌حسین بابالو: پس از 4 سال حضور دکتر پناهیان در سمت مدیرعامل بورس کالای ایران، هم‌اکنون دکتر سلطانی‌نژاد با نظر هیات مدیره این نهاد به این سمت منصوب شد. این در حالی بود که زمان مدیریت دکتر پناهیان را می‌توان درخشان‌ترین دوران در تاریخ حیات این نهاد نوپا به شمار آورد.

هجمه‌های همه جانبه بر پیکر بورس کالای ایران برای خروج محصولات پتروشیمی خود به تنهایی کافی بود تا پتانسیل اجرایی هر مدیری را مستهلک کند؛ ولی در همین زمان شاهد نوآوری‌های جدید و فعالیت‌های خستگی ناپذیر مدیران و مسوولان بورس کالا برای رونق این نهاد ملی بودیم. فعالیت‌هایی که توانسته بازارهای مهمی را در داخل کشور مدیریت کند و همچنین در کنار رشد افقی بورس کالا، بلوغ نسبی این نهاد را به همراه داشته باشد. در هر حال هم‌اکنون این نهاد مهم مالی پذیرای مدیری جدید از بدنه بورس اوراق بهادار است که می‌تواند با تلاش‌های خود، مسیر پیشین را بپیماید و با افزایش موفقیت‌های این نهاد، قلب بازارهای داخلی را نیز به‌صورت منطقی مدیریت کند تا در نهایت تمام اقتصاد از این ساز و کار منتفع شوند.


مهم‌ترین‌ عملکردهای دکتر پناهیان در زمان تصدی این مسوولیت

- راه‌اندازی قراردادهای آتی زیره سبز و کنجاله سویا.

- تقویت معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران.

- تلاش برای استفاده حداکثری از بند ۱۳ قانون بهره‌وری کشاورزی.

- تسهیل شرایط پذیرش کالاهای جدید.

- مقاومت جانانه در برابر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تا جایی که هجمه‌های فراوانی را متحمل شد.

- اجرایی کردن دستورالعمل‌های قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی.

- پذیرش چندین انبار استاندارد محصولات کشاورزی.

- فراهم آوردن زمینه استفاده از قبض انبار به‌عنوان وثیقه و اوراق سپرده کالایی.

- افزایش شدید تعداد کالاهای پذیرش شده در رینگ محصولات پتروشیمی.

- عضویت ایران در کمیته بین بورسی IEU.

- ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای معاملات آنلاین آتی سکه طلا و آغاز آن.

- تلاش برای آتی محور کردن رینگ محصولات کشاورزی.

- افزایش ارتباطات با وزارت جهادکشاورزی برای تبدیل بورس کالا به مرکز اصلی تزریق مواد غذایی و محصولات کشاورزی به بازار.

- تقویت رینگ صادراتی محصولات پتروشیمی با قدرت نمایی عرضه‌های قیر.

- ایجاد پایگاه خبری بورس کالای ایران.

- ارتباطات موفق و تنگاتنگ با بدنه رسانه و اطلاع‌رسانی مطلوب عملکردها.


دکتر سلطانی‌نژاد؛ به‌عنوان مدیر عامل بورس کالای ایران انتخاب شد

در اولین جلسه هیات مدیره بورس کالای ایران، 4 عضو قدیمی و 3 عضوجدید پس از بررسی‌های صورت گرفته حامد سلطانی‌نژاد را به‌عنوان سومین مدیر عامل بورس کالا انتخاب کردند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، منصور یزدی زاده، رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران درباره این جلسه گفت: مطابق قانون تجارت بعد از برگزاری مجمع و انتخاب اعضای هیات مدیره، موضوع انتخاب مدیرعامل اولین اقدام هیات مدیره است. وی در ادامه افزود: اعضای هیات مدیره با توجه به سه معیار دانش، مهارت و توانایی شروع به رایزنی برای انتخاب مدیر عامل کردند که در کنار دکتر پناهیان، ۶ گزینه مطرح و با آنها برای قبول این مسوولیت صحبت شد که تعدادی از آنها با وجود تمایل هیات مدیره، شخصا حاضر به قبول این مسوولیت نشدند و در نهایت دکتر پناهیان و دکتر سلطانی‌نژاد به‌عنوان دو گزینه نهایی هیات مدیره انتخاب شدند. وی با تقدیر از زحمات و تلاش دکتر پناهیان طی ۴ سال سکانداری بورس کالا درباره دلایل انتخاب سلطانی‌نژاد به‌عنوان جایگزین مدیرعامل سابق گفت: علاوه بر داشتن شاخصه‌های اصلی و عمومی - دانش، توانایی و مهارت- برخورداری از ویژگی‌های فردی چون سوابق خوب در بازار سرمایه، برنامه مدون در عین جوان بودن ایشان هیات مدیره را برای انتخاب ایشان به‌طور کامل قانع کرد. بر اساس این گزارش سوابق علمی و اجرایی دکتر حامد سلطانی‌نژاد عبارتند از:


تحصیلات:

- کارشناسی ارشد مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق‌(ع)

- دکترای مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی (ره)


سوابق تدریس:

تدریس دروس مدیریت مالی، مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و دوره‌های آموزشی بورس در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها


سوابق اجرایی:

- مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه

- مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه

- معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

- عضو هیات داوری بازار اوراق بهادار

- مشارکت فعال در طراحی بورس انرژی ایران

- مدیر بورس منطقه‌ای کرج

- مدیر بورس منطقه‌ای کرمان

- عضو هیات مدیره شرکت الوان ثابت به نمایندگی از سرمایه‌گذاری امید

- عضو هیات مدیره شرکت پشتیبانی احداث صنایع ایران

- کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری قدس

- کارشناس رسمی قوه قضائیه در رشته بورس


پیام تشکر و قدردانی دکتر پناهیان


توسعه کمی و کیفی هر بازاری متاثر از عوامل متعددی است که نیروی انسانی به‌عنوان سرمایه اجتماعی نقش موثری در این روند دارد. اینجانب نزدیک به چهار سال برای رشد و توسعه بورس کالای ایران از هیچ تلاشی فرو‌گذاری نکرده و همواره به دنبال افزایش سهم این بازار در روند توسعه اقتصادی کشور بوده‌ام؛ اما آنچه این تلاش‌ها را به واقعیت نزدیک کرده است، اراده و خواست طیف وسیعی از همیاران و همکاران اینجانب برای تحقق این اهداف بوده است. اینجانب شکی ندارم که بدون همیاری و خواست همکارانم در بورس کالای ایران، گسترش کمی و کیفی این بازار به هیچ وجه امکان‌پذیر نبود.

رکن دیگر بورس کالای ایران عرضه‌کنندگان، خریداران و کارگزارانی هستند که رونق و تعمیق این بازار طی سال‌های اخیر بدون همت آنان به هیچ وجه میسر نبوده است. افزون بر اینها طی سال‌های اخیر رسانه‌ها و خبرنگاران بازار سرمایه، تحلیلگران و مفسران، از هیچ کوشش و پیکاری برای ارتقای جایگاه بورس کالا در شاکله اقتصاد ایران و بازار سرمایه دریغ نورزیده‌اند که بدون تردید، بدون همت عالیه آنان، توسعه فرهنگ بورس کالا و شفاف‌سازی در این حوزه امکان نداشت. از این رو، اینجانب در پایان دوره مسوولیتم در شرکت بورس کالای ایران از یکایک همکارانم و ذی‌نفعانی که در راهبری و توسعه بازار نقش و کارکرد تاریخی داشته‌اند تشکر و قدردانی کرده و از خداوند منان موفقیت و بهروزی آنان را خواستارم.