گروه ترجمه: هتلی در ژاپن افتتاح شده است که تقریبا همه امور آن توسط روبات‌ها اداره می‌شود. این هتل ۷۲ خوابه که «هن‌نا‌هتل» نام دارد و در یک پارک تفریحی در شهر «ساسه‌بو» در جنوب غربی ژاپن واقع است، تجربه‌ای متفاوت را برای میهمانان خود به ارمغان می‌آورد.

میهمانان در بخش پذیرش هتل با یک روبات اندروید که ظاهر یک زن را دارد و به زبان ژاپنی صحبت می‌کند و پلک می‌زند، یک دایناسور مکانیکی با ظاهری کمی ترسناک که به انگلیسی صحبت می‌کند و یک سیستم پذیرش خودکار که ظاهری کاملا روباتیک دارد، مواجه می‌شوند. دایناسور به میهمانان می‌گوید: «اگر می‌خواهید تشریفات ورود برای شما انجام شود دکمه شماره یک را فشار دهید.»

در این هتل، میهمانان پس از انجام تشریفات ورود، با استفاده از یک سیستم صفحه لمسی و چهره‌نگاری، شناسایی و به اتاق‌های خود راهنمایی می‌شوند. در واقع تصویر دیجیتالی که از چهره میهمان در بدو ورود ثبت می‌شود، به‌عنوان کلید اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت استفاده از این سیستم این‌گونه بیان شده است: «اگر شما کلیدتان را گم کنید روبات‌ها در پیدا کردن کلید خیلی ماهر نیستند!» قیمت اتاق‌های این هتل که هر کدام مجهز به دو روبات نگهبان است، شبی۷۲ دلار است. یک روبات هم به میهمانان در حمل وسایل کمک می‌کند.

در مجموع میهمانان این هتل طی دوران اقامتشان حتی با ۱۰ انسان هم در اطراف خود مواجه نخواهند شد. این هتل ادعا می‌کند که توانسته تا ۲۵ درصد از هزینه‌های مربوط به دستمزد پرسنل بکاهد. هایدئو ساوادا، مدیر این هتل تاکید می‌کند که استفاده از روبات‌ها در این هتل تنها ایده‌ای برای افزایش درآمد نیست بلکه تلاشی‌است جدی در راستای استفاده از تکنولوژی برای افزایش بهره‌وری.

شرکت مربوطه اعلام کرده طی چند هفته آینده روبات‌هایی به این مجموعه خواهد افزود که توانایی نظافت اتاق‌ها را داشته باشند. انتظار می‌رود که بخش تکمیلی این هتل با ۷۲ اتاق دیگر تا بهار سال آینده افتتاح شود. درهای این هتل هفته گذشته روی خبرنگاران گشوده شد و روبات‌ها در مورد آن توضیحاتی به خبرنگاران دادند و روز جمعه نیز این هتل رسما پذیرایی از میهمانان خود را آغاز کرد.