کاهش حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته با کاهش قیمت آنها همراه شد تا جایی که یکی از سخت‌ترین زمان‌ها در رینگ محصولات پتروشیمی بورس کالا به ثبت رسید.

به گزارش اقتصادنیوز، کاهش حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته با کاهش قیمت آنها همراه شد تا جایی که یکی از سخت‌ترین زمان‌ها در رینگ محصولات پتروشیمی بورس کالا به ثبت رسید. ثبت کمترین حجم معامله محصولات پلیمری در ۱۵ هفته اخیر یکی از مهم‌ترین‌ ویژگی‌های بازار در هفته گذشته بود.


قیمت مواد اولیه پلیمری در هفته گذشته کاملا در مسیر کاهش قرار داشت تا جایی که یکی از هفته‌های جدی در کاهش قیمت‌ها تجربه شد. اعلام کاهشی قیمت‌های پایه در روز دوشنبه در کنار دست یافتن به توافق هسته‌ای را می‌توان مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار دانست که به عقب‌نشینی خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها انجامید.


این در حالی بود که حجم معامله پلیمرها نیز کاهش شدیدی را تجربه کرد تا جایی که به جز هفته آغازین سال جاری، کمترین حد در سال ۹۴ را به خود اختصاص داد. این وضعیت نشان‌دهنده کاهش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی‌ و البته دورنمای مبهم بازار است که وضعیت وخیمی را برای کل بازار ترسیم کرد.


حجم معامله پلیمرها در بورس کالای ایران مدت‌ها است که در حال کاهش است که در سال جاری این افت حجم، شتاب بیشتری به خود گرفته تا جایی که به کمترین حد از هفته ابتدایی سال جاری تاکنون کاهش یافته است. کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در حالی که امکان صادرات برای این قبیل محموله‌ها وجود ندارد دقیقا برابر است با کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی که باید مفهوم رکود را برای آن متناسب دانست. بررسی‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد که در هفته گذشته اغلب گریدهای عرضه شده به رغم جذابیت و تنوع آنها با عقب نشینی خریداران رو به رو شدند تا جایی که تنها گریدهای OFF، EPS200 و CRP100N با رشد تقاضا با رقابت مورد معامله قرار گرفتند.


به‌عنوان نمونه پلی‌پروپیلن نساجی OFF - HP۵۵۰J درجه ۳ پتروشیمی جم، پلی پروپیلن نساجی OFF - Z۳۰S درجه ۱ پتروشیمی مارون، پلی استایرن انبساطی ۲۰۰ پتروشیمی تبریز، پلی اتیلن ترفتالات آمورف - OFF درجه ۲ پتروشیمی تندگویان، پلی وینیل کلراید OFF - S۶۵ درجه ۱ پتروشیمی اروند، پلی اتیلن سنگین لوله CRP۱۰۰N، پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸، پلی اتیلن سنگین تزریقی OFF - ۵۲۵۱۸ درجه ۱، پلی‌اتیلن سنگین بادی OFF - BL۴ درجه ۲ و پلی‌اتیلن سنگین لوله OFF - CRP۱۰۰N درجه ۱ پتروشیمی جم، پلی اتیلن سنگین اکستروژن OFF - EX۳ درجه ۲ پتروشیمی شازند، پلی اتیلن سبک فیلم OFF - ۰۰۷۵ درجه ۱ و درجه ۲، پلی اتیلن سبک فیلم OFF - ۰۲۰۰ درجه ۱ و درجه ۲، پلی اتیلن سنگین بادیOFF - ۰۰۳۵ درجه ۱ و درجه ۲ پتروشیمی بندرامام تمامی کالاهایی بودند که با رقابت مورد معامله قرار گرفتند.