وحید نوروزی شهردار منطقه 18 تهران، یکشنبه شب درست چند دقیقه بعد از توفان مهیب و سیل در تهران، یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت و آنچه او باعث و بانی حادثه فوت 14 نفر در سیل محله کن و سولقان عنوان می‌کند را تشریح کرد.

عصر یکشنبه گذشته، آسمان غبارآلود تهران که شرایط هوا را در وضعیت کاملا ناسالم قرار داده بود، ناگهان مملو از ابرهای تیره‌رنگ شد و توفانی تقریبا شبیه آنچه 12 خرداد ماه سال گذشته رخ داد، پایتخت را در نوردید.


توفان دو روز پیش به قدری آغشته به ریزگرد و توده‌های شن و خاک بود که هوای روشن و نیمه‌آفتابی تهران را در حوالی ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه، در فاصله چندثانیه تاریک کرد.

سرعت توفان عصر یکشنبه بین ۷۵ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت بود که در مقایسه با توفان ۱۱۹ کیلومتری خرداد سال گذشته، از شدت کمتری برخوردار بوده است.

در پی توفان و بارندگی شدید در تهران، وقوع سیل در محله کن باعث فوت افراد حاضر در این محله می‌شود.


شهردار منطقه 18 که پیش‌تر درخواست تعطیلی معادن شن و ماسه اطراف رودخانه کن را به دولت مطرح کرده بود تا از برداشت بی‌رویه کف رودخانه کن جلوگیری شود، یکشنبه شب در صفحه اینستاگرام خود، تعلل در تعطیلی معادن شن و ماسه را به نوعی عامل بروز سیل معرفی کرد. متن کامل یادداشت وحید نوروزی به شرح زیر است:


این رودخانه آرام و زیبا می‌تواند چنان وحشی شود که ده‌ها انسان و... را در خود ببلعد. به قانون طبیعت احترام بگذاریم تا از خشم طبیعت در امان باشیم. متاسف شدم که سیل اخیر در تهران و البرز؛ چند نفر شهروند نگون‌بخت را به کام مرگ فرو برد. آنها کشته‌هایی هستند که هیچ تقصیری در مرگشان نداشتند شاید صاحبان چند رستوران کنار رودخانه؛ شاید برداشت‌کنندگان شن و ماسه از کف رودخانه؛ شاید اهمال چند اداره و مدیر دولتی و ده‌ها شاید دیگر در مرگ آنها نقش داشتند که هیچ کس سراغشان هم نمی‌رود و آنها را بازخواست نمی‌کند. اینجاست که در قیامت وقتی پرونده اعمال مان را دست مان می‌دهند و چند قتل در آن نوشته شده متحیر می‌شویم بله خیلی از ما خواسته و ناخواسته شریک قتل همنوعان خود هستیم و خیلی اوقات روحمان هم خبردار نمی‌شود. پدری را با طمع و بی‌تدبیری در خسارت به رودخانه‌ها بی‌فرزند می‌کنیم؛ چراغ زندگی خانواده‌ای را خاموش می‌کنیم و عین خیالمان هم نیست.


آقای مسوول دولتی که در جلسه تعیین تکلیف معادن چهارصد هکتاری شن و ماسه اطراف رودخانه کن در منطقه هجده آنقدر تابلو از ادامه کار این معادن دفاع کردی که من مجبور به فریاد بر سرتان شدم و رئیس جلسه هم به شما حق نداد، چه جوابی می‌دهی؟ آقایی که مجری قانون هستی و رای دیوان عدالت مبنی بر تعطیلی معادن شن و ماسه را اجرا نمی‌کنی و ما را تنها می‌گذاری چه جوابی می‌دهی؟ آقایانی که بیش از چهل سال است شیره رودخانه را مکیدید و مجوز برداشت ماسه‌تان تمام شده است، چه جوابی می‌دهید؟ شما طبق قانون باید معدن شن و ماسه را به حالت اول دربیاورید اما با نهایت بی‌شرمی کماکان رودخانه را نابود می‌کنید.


آقایان به طبیعت ظلم نکنید چون طبیعت عصبانی می‌شود و آن وقت شما را توان مقابله با طبیعت نیست. ساده و روشن بگویم شماها در برابر خشم طبیعت؛ خس و خاشاک هستید پس هشدارها را جدی بگیرید. به والله حق‌الناس‌تر از این نمی‌توانید پیدا کنید. چرا به خاطر دو ریال منافع مادی، خودتان را شریک قتل می‌کنید؟!

مقصر اصلی سیل یکشنبه شب تهران