آمادگی ایران برای موج جدید گردشگران

گروه گردشگری: «ایران خود را برای روبه‌رو شدن با موج جدید گردشگران خارجی آماده می‌کند.» نیویورک‌پست، از قول رسانه‌های ایرانی داخل کشور با بیان این مطلب، از آماده شدن ایران برای رویارویی با آنچه از آن سونامی گردشگران خارجی یاد می‌شود، خبر داده است. بر اساس این گزارش این افزایش تقاضا برای سفر به ایران در نتیجه توافق هسته‌ای هفته گذشته با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهان اتفاق خواهد افتاد.

نیویورک‌پست همچنین با نقل سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره رشد توریسم ایران پس از این توافق و شادمانی صنعت گردشگری به خاطر لغو تحریم‌ها، از قول وی نوشته است: «با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، هیچ حوزه‌ای به اندازه حوزه گردشگری متاثر نخواهد شد؛ به همین دلیل خبر توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها هیچ مجموعه‌ای را به اندازه فعالان گردشگری خوشحال نکرده است.»

این گزارش اضافه کرده است: «از گوشه و کنار خبرهایی درباره لغو ویزای ورود مسافران خارجی برخی کشورها، ساخت صدها هتل و افزایش سرمایه‌گذاری و رونق کسب‌وکار گردشگری به گوش می‌رسد؛ درحالی‌که سهم اقتصاد ایران از گردشگری فقط ۲ درصد است.»

آیا ایران هنوز خطرناک است؟!

این مقاله اذعان کرده است: «سفر به ایران برای شهروندان آمریکایی آسان‌تر از سفر به کشوری مثل کوبا است که همچنان صنعت گردشگری‌اش توسط دولت ایالات متحده آمریکا تحریم است.» با این همه، نیویورک‌پست همچنان به نقل از وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا هشدارهایی به شهروندان این کشور که به ایران سفر می‌کنند، مبنی بر وجود خطر برای آنها داده است؛ نویسنده این مقاله با ذکر مثالی، هشدارهایی درباره پرهیز از کوهنوردی در برخی نقاط کوهستانی یا سفر به مناطق مرزی ایران داده است.

نیویورک‌پست در حالی در گزارش خود این هشدارها را بیان کرده که بسیاری از گردشگران آمریکایی که به ایران سفر داشته‌اند، به جز میهمان‌نوازی ایرانی‌ها هیچ برخوردی از مردم و مسوولان کشورمان ندیده‌اند. برای مثال، به گزارش «ایسنا» کارن بیتریس، یک گردشگر اهل نیویورک است که فروردین‌ماه امسال سفری به ایران داشت و پس از بازگشت، یادداشتی نوشت تا از ترس‌ها و نگرانی‌های بیهوده‌ای که پیش از سفر به ایران درگیر آنها بود و باعث می‌شد در تصمیمش مردد باشد بگوید و تجربه‌اش را از این سفر به اشتراک بگذارد تا راهنمای کوچکی را در اختیار شهروندان کنجکاو آمریکایی دیگری که تمایل دارند به ایران سفر کنند و این تمدن کهن را ببینند، اما همچنان تردید دارند، قرار دهد.

در همین حال، گزارش نیویورک‌پست خطاب به گردشگران خارجی اضافه کرده است که اگر همچنان علاقه‌مند به بازدید از ایران هستید دیدنی‌های فراوانی در پیش‌روی شما است. این گزارش همچنین از جاذبه‌های معماری اصفهان و خرابه‌های پرابهت پرسپولیس یاد کرده است.

این گزارش خاطرنشان کرده است: «تعداد زیادی شرکت گردشگری آمریکایی وجود دارد که گروه‌های مختلفی را برای سفر به ایران، مدیریت می‌کنند اما بیشتر برای غیرآمریکایی‌ها!»

نیویورک‌پست به نقل از یک منبع نامعلوم اضافه کرده است: «تنها ۱۴درصد از ۲۵ تور ماجراجویانه ایران که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ از آمریکا رهسپار ایران شدند، متشکل از توریست‌های آمریکایی بودند.»

به گزارش «دنیای اقتصاد»، درحالی‌که کشورهای مختلفی نظیر آلمان منتظر اعلام توافق هسته‌ای بودند تا برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی نظیر توریسم، به ایران بیایند و در شرایطی که تصویر ایران رفته رفته در رسانه‌های جهان رو به بهبود می‌گذارد، اما به نظر می‌رسد برخی زمزمه‌ها ولو اندک در راستای سیاه‌نمایی علیه ایران وجود دارد.

این‌گونه سیاه‌نمایی‌ها و ایجاد هراس برای توریست‌های خارجی از سفر به ایران و دست گذاشتن روی نقاط ضعف موجود که باعث نادیده گرفته شدن نقاط قوت گردشگری ایران می‌شود، گرچه تاکنون ناشی از نگاه منفی جهان به ایران بوده اما حالا با شکل گرفتن توافق هسته‌ای، تنها اطلاع‌رسانی و تبلیغات صحیح است که می‌تواند چهره اصلی کشورمان را به متقاضیان سفر به ایران بشناساند.

به باور کارشناسان، رفع تحریم‌ها کانال جدیدی را به روی گردشگری باز می‌کند تا بتواند حتی نظرهای مخالف و نگاه‌های بدبین را نسبت به کشور بهبود بخشد. سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت که همگی در گرو مطالعات راهکارهای کشورهای توسعه‌یافته در صنعت توریسم و استفاده از تجربیات کشورهای پیشتاز منطقه مثل ترکیه، قبرس شمالی و دبی خواهد بود، می‌تواند تاثیر رفع تحریم‌ها را بیش از پیش به رخ فعالان گردشگری بکشد.