خبرگزاری مهر: هیاتی متشکل از نمایندگان و مدیران ارشد ۱۴ شرکت بزرگ برق، انرژی و پتروشیمی هند به‌منظور شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی ایران پس از لغو تحریم‌ها وارد تهران شد.

پس از ورود هیات بلندپایه به سرپرستی قائم مقام صدر اعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان به تهران، هیاتی متشکل از نمایندگان و مدیران ارشد ۱۴ شرکت بزرگ برق، انرژی و پتروشیمی هند هم به ایران آمده‌اند. مجید جاودانی، سرپرست ایرانی این هیات هندی با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی خواستار مشارکت در طرح‌های بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی، برق و انرژی کشور هستند، گفت: بر این اساس اولین هیات تجاری و اقتصادی هند با محوریت صنایع نفت، پتروشیمی، برق و انرژی وارد تهران شده است. وی با تاکید بر اینکه در این هیات تجاری نماینده ارشد یکی از بزرگ‌ترین شرکت سازنده مزارع برق بادی، توربین و نیروگاه های تولید برق تجدیدپذیر حضور دارد، تصریح کرد: ایران ظرفیت‌‌های قابل توجهی به‌منظور تولید برق از انرژی باد و خورشید در اختیار دارد و این شرکت هندی هم به‌منظور مشارکت و ساخت نیروگاه‌های برق بادی در ایران اعلام آمادگی کرده است. جاودانی با تاکید بر اینکه شرکت سوزلان هند یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده نیروگاه‌های بادی در هند و اکثر کشورهای جهان است، بیان کرد: این شرکت هندی از تکنولوژی و دانش فنی روز جهان به منظور طراحی، ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق بادی برخوردار است.


وی اظهار کرد: تا زمان باقیمانده لغو کامل تحریم‌ها این هیات تجاری قصد دارد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع برق، انرژی و پتروشیمی ایران را به طور کامل بررسی کند.


جاودانی افزود: قطعا ایران بازار بزرگ انرژی برای سرمایه‌گذاران هند پس از لغو تحریم‌ها به شمار می‌رود. نماینده ارشد شرکت سوزلان هند نیز با اشاره به آمادگی بزرگ‌ترین نیروگاه ساز هند برای ساخت مزارع برق بادی در کشور، از آمادگی شرکت سوزلان برای رقابت با زیمنس آلمان در صنایع برق ایران پس از لغو تحریم‌ها خبر داد. هیمان شوکاری با اشاره به اعلام آمادگی شرکت «سوزلان» هند به‌منظور طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید برق بادی در ایران گفت: هم‌اکنون این مجموعه در اکثر کشورهای جهان بیش از ۱۴ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق بادی طراحی، نصب و راه‌اندازی کرده است.


شوکاری در پاسخ به این سوال که آیا شرکت سوزلان امکان رقابت فنی و عملیاتی با شرکت‌هایی همچون زیمنس آلمان را برای ساخت نیروگاه و مزارع برق بادی در ایران دارد، بیان کرد: سوزلان از توان فنی، عملیاتی و تکنولوژیک بالایی به منظور طراحی و ساخت توربین و مزارع برق بادی برخوردار است و در کشورهای مختلف جهان و به ویژه اتحادیه اروپا با شرکت زیمنس آلمان رقابت دارد. نماینده ارشد شرکت سوزلان هند با بیان اینکه این مجموعه هیچ گونه محدودیتی برای سرمایه‌گذاری و ارائه دانش فنی روز جهان به‌منظور ساخت توربین، نیروگاه و مزارع برق بادی در ایران در صورت لغو تحریم‌ها ندارد، تاکید کرد: ایران یک برنامه بلندمدت برای تولید برق بادی و تجدیدپذیر دارد که سوزلان می تواند با صنعت برق ایران به‌منظور تحقق این برنامه بزرگ برقی همکاری و مشارکت داشته باشد.