سیده یاسمین حسینی / دانشجوی دکترای گردشگری

استفاده از راهکارهای مسوولانه و پایدار در استراتژی‌های شرکت‌های هتلداری بزرگ فقط یک شعار جالب برای پایداری نیست، بلکه می‌تواند باعث بهتر شدن موقعیت هتل‌ها در بازار و بهبود نتایج اقتصادی شود. بر پایه مطالعات صورت گرفته در دانشگاه Huelva مکزیک، استفاده از استراتژی‌های ترکیبی مبتکرانه و مسوولانه زیست محیطی به‌عنوان گرایشی برای توسعه پایدار، سبب افزایش رقابت و سودآوری برای هتل‌ها خواهد شد. بر این اساس عامل اصلی غیرمسوولانه بودن و نبود ابتکار در مدیریت به‌دلیل فقدان آموزش و نبود نگاه مدیریتی زنجیره‌ای است که مانع ایجاد رقابت در هتل‌ها شده است.

در همین راستا، شیندلر الکترونیک و ITH (موسسه فناوری هتلداری) پروژه‌ای آزمایشی برای نظارت و کنترل مدیریت انرژی به‌منظور کاهش هزینه‌های هتل‌ها و فراهم شدن امکان برنامه‌ریزی پایدار در هتل‌های ۳، ۴ و ۵ ستاره اسپانیا راه‌اندازی کرده‌اند. زیرا هتل‌ها برای فهمیدن اینکه آیا مصرف انرژی‌شان مناسب است یا خیر، باید بر مصرف نظارت داشته باشند و به این ترتیب خواهند توانست براساس اولویت‌بندی و مطابق با نیازهایشان و همچنین با توجه به سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه فعالیت کنند و تا حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های انرژی را کنترل کنند.

در این پروژه نظارتی از ابزاری به نام اسمارت استراکچر استفاده شده است که پلت‌فرمی است برای مدیریت و کنترل انرژی. اسمارت استراکچر امکان تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به انرژی، اندازه‌گیری و گزارش مصرف آن از قبیل برق، نور، تهویه مطبوع و... را می‌دهد که بسته به وضعیت ساختمان، قابلیت تنظیم برای صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در انرژی را فراهم می‌کند. با استفاده از این سیستم، هتل و برج‌های شراتون اوکلند متوجه شدند شست‌وشوی روزانه پارچه‌ها، حوله‌ها، سفره و... ۳۵ درصد انرژی و خشک کردن این اقلام ۶۵ درصد انرژی صرف می‌کند. بر این اساس، این هتل به‌سادگی دمای شست‌وشو را از ۸۵ به ۶۵ درجه سانتیگراد تغییرداد که این تغییر ۲ هزار دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها را در پی داشت.