گروه بازرگانی: اعلام آمادگی کشورهایی همچون انگلیس، ‌فرانسه،‌ ژاپن و لهستان برای اعزام هیات‌های تجاری و اقتصادی به ایران نشان از اشتیاقی است که غربی‌ها سال‌ها تلاش در سرکوب آن داشتند. حال توافق وین امید تازه‌ای برای همکاری غرب و ایران به‌وجود آورده است. به‌گونه‌ای که هنوز مهر توافق خشک نشده، شاهد حضور هیات تجاری بلند پایه آلمان در ایران بودیم و پس از آن نیز کشورهای زیادی برای حضور در ایران آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.


در این راستا یکی از مقامات مسوول دولت خبر از حضور هیات‌های فرانسه و انگلیس برای مذاکره با ایران داد. مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین‌الملل با بیان اینکه قرار است به‌زودی هیات‌هایی از فرانسه و انگلیس برای مذاکره به ایران بیایند، گفت: اروپایی‌ها به‌خصوص بعد از بحران اقتصادی به شدت به دنبال سرمایه‌گذاری‌های سودآور هستند و هیچ جا بهتر از ایران برای سرمایه‌گذاری آنها نیست.


عیسی مشایخی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها یک شبه وضع نشده که به یکباره برداشته شود. این مساله زمانبر خواهد بود و دست کم ٤ تا ٥ ماه زمان می‌برد که مقررات بانکی اعلام و رتبه اعتباری نیز بهبود یابد.


همچنین یوشیتاکا تویوناگا نماینده جترو در تهران نیز از فعالیت‌های مثبت و قابل توجه این سازمان در رسانه‌های جمعی ژاپن برای تغییر نوع نگرش جامعه درخصوص سطح زندگی مردم ایران خبر داد و گفت: بسیاری از شرکت‌های ژاپنی که در گذشته با ایران فعالیت می‌کردند، سعی در بازیابی موقعیت پیشین خود دارند و در این راستا سازمان جترو در حال انجام هماهنگی‌های لازم برای حضور هیاتی از تجار و شرکت‌های ژاپنی در پاییز و زمستان امسال است.


براساس گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی ایران، علی‌اصغر فرشچی، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه امور بین‌الملل اتاق ایران بر حمایت اتاق ایران از هرگونه همکاری‌های اقتصادی کشورهای جهان با بخش خصوصی ایران تاکید کرد. وی گفت: قبل از افزایش تحریم‌ها سازمان‌های ژاپنی با انجام تحقیقات میدانی درخصوص بازار و اقتصاد ایران سعی داشتند مناسبات اقتصادی را توسعه دهند؛ اما شرایط تغییر کرد و کشورهای دیگر سهم خود را در ایران افزایش دادند و در حال حاضر رقابت برای کنار زدن دیگر رقیبان سخت‌تر شده است.


مدیرکل آسیا و اقیانوسیه امور بین‌الملل اتاق ایران گفت: اکنون زمان تحقیق و بررسی بازار نیست بلکه باید از فرصت‌های تجاری و امکانات ایران برای توسعه مناسبات و عقد قرارداد با شرکت‌های ایرانی استفاده کرد. زمینه‌هایی مانند معدن، خودرو‌سازی، نفت و گاز می‌توانند به‌عنوان بسترهای مناسبی برای همکاری‌های مشترک مد نظر قرار گیرند.


فرشچی افزود: مناطق آزاد و تجاری در سراسر کشور آماده حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی و همکاری با تولید‌کنندگان داخلی در راستای افزایش ظرفیت‌های تولیدی یا به روز‌رسانی تکنولوژی هستند. یکی دیگر از کشورهایی که قرار است به زودی به منظور انجام پاره‌ای از مذاکرات اقتصادی، هیاتی را به ایران اعزام کند، لهستان است. جانوسز پیچوسینسکو، وزیر اقتصاد لهستان ماه سپتامبر در راس هیاتی تجاری به تهران سفر خواهد کرد. این بخشی از تلاش‌های لهستان برای ورود به بازار پرسود ایران است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری دی‌نیوز، وزیر اقتصاد لهستان با اشاره به سفر آتی خود به تهران همراه با ۶۰ فعال اقتصادی گفت: لهستان باید با کشورهایی نظیر آلمان برای ورود به بازار ایران رقابت کند.


وزیر اقتصاد لهستان اظهار کرد: ۵۰ تا ۶۰ نماینده از شرکت‌های این کشور به همراه وی به ایران سفر خواهند کرد.


پیش‌بینی می‌شود لغو تحریم‌های ایران، یک فرصت برای تجارت به خصوص برای کشاورزان لهستانی فراهم سازد.


در جریان این سفر قرار است پیچوسینسکو در نشست مجمع اقتصادی ایران و لهستان در تهران شرکت کند و موافقت‌نامه‌ای را برای ایجاد یک کمیته ایرانی لهستانی برای ارتباطات و مشورت‌های اقتصادی منظم آینده به امضا برساند.


در همین حال، رامین مهمانپرست، سفیر ایران در لهستان نیز ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های لهستانی در بازار ایران فعالیت کنند. مهمانپرست گفت: ایران از نظر منابع هیدروکربنی، یعنی نفت و گاز در دنیا اول است. ما آماده شروع همکاری با لهستان در این زمینه هستیم. همچنین در بخش معدن، کشاورزی و صنعت داروسازی. ما می‌توانیم در صنعت مواد غذایی نیز همکاری‌هایی داشته باشیم.