گروه بازرگانی: پس از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، بیشترین گرایش به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در آن از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است؛ هفته گذشته نیز کنفرانس دو روزه مشترکی بین ایران و اتحادیه اروپا به منظور بررسی فرصت‌های تجاری بین ایران و این اتحادیه برگزار شد. این در حالی است که براساس آمارهای گمرک، در بهار سال جاری حجم تجارت خارجی بین ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا رقمی حدود 2میلیارد و 148 میلیون دلار ثبت شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت 4/ 7 درصدی را تجربه کرده است.

در حال حاضر با اینکه مدت زیادی نیست که از اعلام توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 می‌گذرد، کشورهای مختلفی از سراسر جهان در حال آماده‌سازی خود برای ورود به ایران هستند تا بتوانند پیش از دیگر کشورها در بازار ایران حضور داشته باشند، همچنین طی ماه‌های اخیر، شرکت‌های خارجی بسیاری به ایران سفر کرده و شرایط را برای ورود به کشور بررسی کرده‌اند که سهم بالایی از این شرکت‌ها از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده‌اند. این در حالی است که اروپایی‌ها به‌خصوص بعد از بحران اقتصادی به شدت به دنبال سرمایه‌گذاری‌های سودآور هستند و به اعتقاد برخی از کارشناسان هیچ جا بهتر از ایران برای سرمایه‌گذاری آنها نیست. خبرها حاکی از آن است که تاکنون بسیاری از شرکت‌های اروپایی از کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و لهستان برای ورود به ایران، شرایط بازار را ارزیابی کرده‌اند. به‌گونه‌ای که طی هفته گذشته شاهد حضور هیات تجاری بلندپایه آلمان در ایران بودیم و پس از آن نیز کشورهای زیادی برای حضور در ایران آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که هفته گذشته برای حضور در کنفرانس مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا به وین سفر کرده بود، طی دیداری با هاینس فیشر، رئیس‌جمهوری اتریش بر لزوم گسترش مناسبات اقتصادی درازمدت و ‌پایدار و دوجانبه بین ایران و اتریش تاکید کرد. محمدرضا نعمت‌زاده همچنین برگزاری این کنفرانس را شروع خوبی برای رفع موانع دوجانبه برشمرد. رئیس‌جمهوری اتریش نیز در این دیدار آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه اعلام کرد و از برنامه سفر خود به ایران در ماه سپتامبر خبر داد. فیشرگفت: در این سفر هیاتی متشکل از تیم سیاسی، اقتصادی، علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی وی را همراهی خواهند کرد تا راه‌های گسترش همکاری‌ها بیش از پیش بررسی شود.


بررسی‌ها از آمارهای تجارت بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشان می‌دهد طی سه ماه نخست سال جاری، حجم مبادلات صورت گرفته بین ایران و اتحادیه اروپا حدود ۲میلیارد و ۱۴۸میلیون دلار بوده که حدود ۲۸۰ میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران به این کشورها و حدود یک میلیارد و ۸۶۸ میلیون دلار آن نیز به واردات ایران از این کشورها اختصاص داشته است. این حجم مبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا در حالی است که رقم مذکور در مدت مشابه سال گذشته حدودا معادل ۲ میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار رقم خورده بوده و در سه ماه نخست سال جاری ۴/ ۷ درصد افت را تجربه کرده است. صادرات ایران به کشورهای عضو این اتحادیه طی سه ماه نخست سال جاری در حالی با افت ۱۲ درصدی همراه بوده که ارزش واردات کشور از این اتحادیه نیز طی این دوره افت حدود ۷درصدی را به ثبت رسانده است.


بر این اساس، در فصل بهار سال جاری، میزان قابل توجه واردات ایران از این اتحادیه، مربوط به کشورهای آلمان، ایتالیا، هلند، فرانسه، بلژیک، اسپانیا، اتریش، فنلاند، ایرلند، قبرس، سوئیس، انگلیس، دانمارک، سوئد و لیختن اشتاین بوده است و میزان قابل توجهی از صادرات ایران به این اتحادیه به کشورهای ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بلژیک، هلند و انگلیس اختصاص داشته است. این در حالی است که با توجه به مباحثی که در کنفرانس مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا مطرح شد، امید می‌رود که در آینده نه چندان دور مقاصد صادراتی ایران از این اتحادیه نیز گسترده‌تر بشود.


براساس آمارها، طی دوره مورد بررسی بیشترین واردات ایران از این اتحادیه، مربوط به سوئیس با ارزش واردات ۵۴۴ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۴۷ درصدی را تجربه کرده است. دومین کشور از اتحادیه اروپا که ایران بیشترین واردات را از آن داشته، آلمان با واردات به ارزش ۴۴۲ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت ۲۴ درصدی در واردات همراه بوده است. پس از آن ایتالیا سومین کشور عضو اتحادیه اروپا است که ایران بیشترین واردات را از آن داشته است. ایتالیا با واردات به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار رشد ۵/ ۱ درصدی را در ارزش واردات طی سه ماه نخست سال جاری به ثبت رسانده است. هلند نیز دیگر عضو اتحادیه اروپا است که طی دوره مورد بررسی، ایران وارداتی به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار از آن داشته است. میزان واردات ایران از انگلیس نیز طی سه ماه نخست سال جاری، ۱۲۸ میلیون دلار ثبت شده است. سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا که ایران واردات قابل توجهی از آنها داشته، فرانسه با ارزش واردات ۱۰۴ میلیون دلار، بلژیک با ارزش واردات ۷۶ میلیون دلار، اسپانیا با میزان واردات ۴۵ میلیون دلار، دانمارک با میزان واردات ۴۰ میلیون دلار، اتریش با واردات ۵/ ۳۹ میلیون دلار، فنلاند با واردات ۲۹ میلیون دلار، ایرلند با واردات ۲۷ میلیون دلار، سوئد با واردات ۲۶ میلیون دلار، قبرس با واردات ۵/ ۱۰ میلیون دلار و لیختن اشتاین نیز با ارزش واردات ۱۰ میلیون دلار بوده‌اند.


از سوی دیگر، طی این دوره بیشترین صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مربوط به ایتالیا با ارزش صادرات حدود 125 میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 12 درصدی را تجربه کرده است. پس از ایتالیا، بیشترین صادرات ایران به این اتحادیه، مختص آلمان با ارزش صادرات حدود 66 میلیون دلار بوده است، صادرات ایران به این کشور در سه ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 12 درصدی همراه بوده است. از سوی دیگر، طی دوره مورد بررسی میزان صادرات ایران به اسپانیا نیز حدود 57 میلیون دلار رقم خورده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 14 درصدی را به ثبت رسانده است. بلژیک دیگر عضو اتحادیه اروپا است که ایران طی سه ماه نخست سال جاری، با افت 73 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته صادراتی به ارزش 5/ 12 میلیون دلار را به آن تخصیص داده است. میزان صادرات ایران به هلند نیز طی این دوره در حالی حدود 10 میلیون دلار رقم خورده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت 27درصدی را به ثبت رسانده است. انگلیس نیز به‌عنوان یک عضو اتحادیه اروپا، طی دوره مورد بررسی صادراتی به ارزش 5/ 9میلیون دلار را از آن خود کرده است.

کارنامه تجاری با اتحادیه اروپا