گروه خودرو: گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای سواری کشور طی نیمه دوم سال 93 در حالی اعلام شد که طبق آن، میزان رضایت عمومی از خودروهای تولید داخل تفاوت چندانی با گزارش قبلی (6 ماه نخست سال گذشته) نکرده است.

بررسی میزان رضایتمندی مشتریان از سطح کیفی خودروهای داخلی، سابقه‌ای حدودا 6ساله دارد، به‌نحوی‌که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، از ابتدای سال 88 نسبت به تهیه این گزارش اقدام و هر 6 ماه یک بار و به‌واسطه مکاتبه با مشتریان، نتایج گزارش خود را منتشر کرده است. طبق نمودار موجود، میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای تولید داخل، از ابتدای سال 88 تا انتهای سال 90 همواره صعودی بوده و نقطه عطف این رضایتمندی نیز به 6 ماه اول سال 91 مربوط می‌شود؛ در واقع طی 12 دوره‌ای که نتایج رضایتمندی مشتریان از سطح کیفی خودروها منتشر شده، مردم از کیفیت خودروها در نیمه نخست سال 91 بیش از سایر دوره‌ها راضی بوده‌اند. همچنین گزارش کیفی مربوط به نیمه دوم سال 92 نیز نشان می‌دهد رضایت عمومی از کیفیت خودروها در مقایسه با دوره قبل (شش ماه نخست سال 92) روندی ثابت داشته است. بر این اساس، میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای سواری در 6 ماه دوم سال 92 به امتیاز 652 رسیده و این امتیاز دقیقا در نیمه نخست این سال نیز تکرار شده است.


از سوی دیگر میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی طی نیمه نخست سال ۹۳ نیز به عدد ۶۵۳ رسیده و این در حالی است که در نیمه دوم سال گذشته هم دقیقا همین امتیاز برای میزان رضایتمندی مشتریان از سطح کیفی خودروهای تولید داخل، تکرار شده است.


بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه گزارش مربوط به میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی طی نیمه دوم سال 93، با 39هزار و 675 نفر از مالکان خودرو در کشور، مکاتبه کرده‌اند و طی این مکاتبه 56 خودرو سواری که توسط 18 شرکت عرضه‌کننده خودرو (اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان)، به مشتریان فروخته شده‌اند، رتبه‌های خاص خود را متناسب با میزان رضایتمندی مردم، کسب کرده‌اند.


در این ارزیابی،۵۶ خودرو موردنظر در شش دسته قیمتی «کمتر از ۲۵ میلیون تومان»، «۲۵ تا ۵۰»، «۵۰ تا ۷۵»، «۷۵ تا ۱۰۰»، «۱۰۰ تا ۱۲۵» و «بیش از ۱۲۵ میلیون تومان» تقسیم شده‌اند و این در شرایطی است که در جمع خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان، ام‌وی‌ام مدل ۱۱۰، در جمع ۲۵ تا ۵۰ میلیونی‌ها پارس تندر، در جمع ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی‌ها کیاپیکانتو، در جمع ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی‌ها رنو فلوئنس، در جمع ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیونی‌ها ام‌جی ۶ و در جمع بالای ۱۲۵ میلیونی‌ها نیز بی‌ام‌و ۵۲۸، بیشترین میزان رضایتمندی مردم را به‌دست آورده‌اند.


این خودرو (بی‌ام‌و 528) در واقع توانسته بیشترین امتیاز را در رضایتمندی مشتریان به دست بیاورد و با این حساب می‌توان آن را با کیفیت‌ترین خودرو حاضر در بازار کشور طی نیمه دوم سال 93 دانست. همچنین پراید مدل 131 سایپا نیز با توجه به اینکه کمترین امتیاز را به دست آورده، دارای پایین‌ترین سطح رضایتمندی در میان مشتریان ایرانی است.


همچنین در جمع ۱۲ خودرو لوکس (بالای ۱۰۰ میلیون تومان) حاضر در گزارش منتشره، پس از بی‌ام‌و ۵۲۸، خودروهای جولیتا آلفارومئو و کیا اپتیما بیشترین میزان رضایتمندی را به دست آورده‌اند. از سوی دیگر در جمع خودروهای شاسی بلند،رنو کلئوس بیشترین رضایتمندی را داشته است.


اما در جمع خودروهای‌ هاچ‌بک، باید آلفارومئو جولیتا را به‌عنوان امتیازآورترین خودرو وارداتی به حساب آورد و در میان خودروهای ساخت و مونتاژ داخل نیز سوزوکی گرندویتارا دارای بیشترین سطح رضایتمندی از سوی مشتریان است.


صدرنشینی یک چینی

اما نگاهی بیندازیم به گزارش میزان رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای کشور در شش ماه دوم سال ۹۳ و ببینیم ریز جزئیات این گزارش به چه شکل است.


ابتدا از گروه زیر 25 میلیونی‌ها شروع کنیم؛ گروهی که پرایدها در آن جمع شده‌اند و اما صدرنشینی گروه به ام‌وی‌ام مدل 110 رسیده است. طبق گزارش منتشره، ام‌وی‌ام 110 توانسته بیشترین میزان رضایتمندی در گروه خودروهای ارزان را نصیب خود کند و پشت سر آن نیز با تیبا روبه‌رو می‌شویم. این گروه، سه مدل پراید را نیز در خود جای داده که بهترین‌شان مدل 132 است و مدل‌های 131 و‌ هاچ‌بک نیز در رده‌های بعدی رضایتمندی مشتریان جای گرفته‌اند.


بهترین خودرو گروه موردنظر، امتیاز ۶۶۷ را کسب کرده و نمره ۶۱۴ نیز نصیب کم‌طرفدارترین عضو آن شده است.


دار و دسته تندر

به گروه خودروهای 25 تا 50 میلیون تومانی برویم، گروهی که جمع خودروهای داخلی در آن جمع است و تندرها توانسته‌اند بیشترین رضایتمندی عمومی را ازآن خود کنند.


بیشترین امتیاز در این گروه به پارس تندر رسیده، محصولی که در پارس خودرو به تولید می‌رسد و تغییر شکل یافته تندر-۹۰ به‌شمار می‌رود و البته تنها ظاهر آن تغییر کرده و به لحاظ فنی تفاوتی با سایر تندرها ندارد.


در رده بعدی اما تندر-90 تولید پارس خودرو دارای بیشترین میزان رضایتمندی است و همتای ایران خودرویی‌اش نیز رده بعدی را به خود اختصاص داده است. همچنین تندر-90 اتومات نیز که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در بین دیگر تندرها دارای کمترین میزان رضایتمندی است، هرچند در جمع خودروهای 25 تا 50 میلیون تومانی، جزو محصولات به اصطلاح پررضایت به‌شمار می‌رود.


از تندرها که بگذریم، به خودرو چینی جک جی ۵ دنده دستی برمی‌خوریم که توانسته در مقایسه با خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ و سمند و تیبا۲ و ام‌وی‌ام و لیفان، رضایت بیشتری را از سوی مشتریان به دست بیاورد. پس از جک، پژو ۲۰۶ صندوقدار دارای بیشترین رضایتمندی شده و این در حالی است که مدل‌ هاچ‌بک این محصول، رضایتمندی کمتری را به دست آورده و چند رده پایین تر قرار دارد.


پشت سر 206 اما به سه خودرو چینی برمی‌خوریم که در این بین، ام‌وی‌ام مدل 530 توانسته بیشترین رضایت عمومی را نصیب خود کند. لیفان 620 و ام‌وی‌ام 315 صندوقدار نیز در رده‌های بعدی میزان رضایتمندی مشتریان از خودروهای 25 تا 50 میلیون تومانی قرار گرفته‌اند.


طبق گزارش منتشره اما سمند مدل EF۷ پشت سر ام‌وی‌ام ۳۱۵ قرار گرفته و پژو ۲۰۶‌ هاچ‌بک نیز در رده بعدی قرار دارد و این نشان می‌دهد مشتریان از کیفیت سمند بیش از ۲۰۶ و کمتر از لیفان و ام‌وی‌ام رضایت داشته‌اند. دیگر خودروهای گروه ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان را سمند معمولی و رانا و سورن و ام‌وی‌ام ۳۱۵‌ هاچ‌بک و پژو ۴۰۵ و دنا و پارس و تیبا۲ تشکیل داده‌اند که در این بین، سمند معمولی دارای بیشترین و تیبا۲ دارای کمترین میزان رضایتمندی عمومی است.


بر این اساس، سمند و رانا و سورن توانسته‌اند رضایت بیشتری را در مقایسه با ام‌وی‌ام 315 هاچ‌بک به دست بیاورند این در حالی است که مشتریان از کیفیت خودرو چینی موردنظر، بیش از 405 و دنا و پارس و تیبا2 ابراز رضایت کرده‌اند.


جنگ کره با چین

به سراغ خودروهای گروه ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی برویم، گروهی که ۹ عضو دارد و در آن خودروهای کره‌ای حائز بیشترین میزان رضایتمندی شده‌اند، هرچند این گروه عملا در اشغال چینی‌ها قرار دارد.


براساس گزارش منتشر شده، کیا پیکانتوی کره‌ای توانسته صاحب بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان در گروه تحت بررسی شود. پس از این خودرو وارداتی، سراتوی مونتاژی سایپا در رده دوم رضایتمندی قرار دارد، خودرویی که در دو مدل دستی و اتومات روانه بازار کشور شده است.


پس از سراتو به هفت خودرو چینی در گروه ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی‌ها برمی‌خوریم که بهترین‌شان از نظر مشتریان، سابرینا است و کم‌کیفیت‌ترین آنها نیز لیفان مدل X۶۰.


دیگر خودروهای این گروه را آریو (خودرو چینی و مونتاژی سایپا)، جک اتومات و ام‌وی‌ام مدل X33 در مدل‌های دستی و اتومات تشکیل داده‌اند و در میان آنها، آریو بیشترین سطح رضایتمندی را به خود اختصاص داده است.


میزان رضایت از چینی‌های سایپا

از گروه ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی که بگذریم، به دسته خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی می‌رسیم، دسته‌ای که ۱۱ عضو دارد و بهترین‌شان از نظر مشتریان، رنو فلوئنس دنده‌ای است. میتسوبیشی لنسر و کیا سراتوی اتومات مونتاژی سایپا نیز توانسته‌اند دومین و سومین خودروهای گروه موردنظر در کسب رضایت مشتریان باشند.


همچنین ام‌جی 350 و هیوندایی i20 نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و پشت سر آنها نیز یک محصول دیگر از سایپا به نام چانگان مدل CS35 به چشم می‌آید. گروه 75 تا 100 میلیون تومانی البته یک محصول دیگر از سایپا را به نام برلیانس در خود جای داده که کیفیت آن در مقایسه با محصولاتی مانند ام‌جی 3 و چانگان و i20 و... کمتر و نسبت به بسترن و داستر و لندمارک بیشتر است، البته از دید مشتریان.


نکته عجیب در گروه خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان، قرار گرفتن رنو داستر در رده‌های انتهایی جدول است، چه آنکه حتی خودروهای چینی برلیانس و ام‌جی ۳ و بسترن نیز در مقایسه با داستر، رضایتمندی عمومی بیشتری را به دست آورده‌اند.


گروهی با دو عضو

نگاهی هم اما به کم‌عضوترین گروه؛ یعنی خودروهای 100 تا 125 میلیون تومان بیندازیم. در این دسته قیمتی، تنها ام‌جی 6 و سوزوکی گرندویتارا عضویت دارند که در این بین، مشتریان از کیفیت ام‌جی بیش از ویتارا رضایت داشته‌اند.

این در شرایطی است که تنها دو امتیاز اختلاف میان دو خودرو موردنظر به چشم می‌آید.


دسته لوکس‌ها

و اما دسته خودروهای بالای ۱۲۵ میلیون تومان یا همان لوکس‌ها. در این گروه، بی‌ام‌و ۵۲۸ توانسته در صدر بنشیند و علاوه‌بر این، بیشترین امتیاز مربوط به رضایتمندی مشتریان را به دست بیاورد. پس از بی‌ام‌و، آلفارومئو جولیتا توانسته در رده دوم جای بگیرد و در جایگاه سوم نیز کیا اپتیما جا خوش کرده است. رده‌های بعدی این گروه را به ترتیب سوناتا و رنو کلئوس و کیا سراتو و اسپورتیج و میتسوبیشی در مدل‌های ASX و اوتلندر و لنسر به خود اختصاص داده‌اند.

ایرانیان از کدام خودروها بیشتر رضایت دارند؟

ایرانیان از کدام خودروها بیشتر رضایت دارند؟