گروه خبر: موضوع تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مجلس، یک هفته پس از ارائه آن به پارلمان از سوی وزیر امور خارجه، با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است. معاونان دو قوه‌مجریه و مقننه دیروز در نشست‌های خبری جداگانه‌ای از ارجحیت شورای‌عالی امنیت ملی کشور نسبت به مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب برجام سخن گفته‌اند. محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس بر این باور است که با بررسی توافق توسط شورای‌عالی امنیت ملی و تایید آن از سوی مقام معظم رهبری، نیازی به بررسی مجلس نیست.


از سوی دیگر الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، دولت را براساس یکی از مواد قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای که اخیرا در مجلس تصویب شده است، موظف به ارائه توافق به مجلس خوانده و تاکید کرده که هیچ الزامی برای تصویب در مجلس وجود ندارد. براساس این اظهارنظر امین‌زاده، مجلس می‌تواند موافقت خود را اعلام یا آن را رد کند. امین‌زاده و باهنر در شرایطی شورای‌عالی امنیت ملی را ارجع بر مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام خوانده‌اند که بسیاری از مجلسی‌ها بر ضرورت این بررسی در بهارستان تاکید داشته و دارند. در سوی دیگر این ماجرا برخی از نمایندگان در این باره، برای شورای‌عالی امنیت ملی تنها جایگاه مشورتی متصور هستند ازجمله علی مطهری در گفت‌و‌گویی به «ایسنا» گفت که شورای‌عالی امنیت ملی می‌تواند نظر مشورتی به مجلس بدهد، اما نمی‌تواند جای مجلس را در تصویب این معاهده بگیرد.


اگرچه مجلسی‌ها برجام را زیر عنوان یک معاهده بین‌المللی تلقی می‌کنند و بر این باورند که براساس اصل ۱۲۵ و ۷۷ قانون اساسی، این توافق نیز باید مانند سایر معاهدات و قراردادهای بین‌المللی به تصویب نمایندگان برسد، اما معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اطلاق معاهده بین‌المللی به برجام را نیازمند بررسی دانسته است. بنابر گزارش «ایرنا» از نشست مطبوعاتی دیروز الهام امین‌زاده، او گفته است که در حال بررسی موضوع اطلاق عنوان معاهده بین‌المللی به برجام هستیم. به گفته معاون رئیس‌جمهوری قرار است امروز یکی دیگر از جلسات بررسی این موضوع با حضور مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و حقوقدانان بین‌الملل برگزار شود. همه این اظهارنظرها و اما و اگرها در شرایطی مطرح شده است که مجلسی‌ها قصد دارند اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس را در جلسات این هفته پارلمان انتخاب کنند؛ موضوعی که از اصرار برخی نمایندگان بر ایفای نقشی در این توافق حکایت دارد.


در این باره محمدرضا باهنر تاکید کرده تلاش می‌کنیم تا در کمیسیون ویژه یک ترکیب از همه جریان‌ها حضور داشته باشند. او گفته است که در تلاشند تا آنچه از مجلس در خصوص این مساله بیرون می‌آید، یک تصمیم واحد باشد. باهنر اگرچه گفته است که با بررسی توافق توسط شورای‌عالی امنیت ملی نیازی به بررسی مجلس نیست، اما در عین حال بررسی صوری مساله هسته‌ای در مجلس را زیر سوال برد و تاکید کرد: ما با شورای‌عالی امنیت ملی بررسی این موضوع را هماهنگ می‌کنیم و سیاست اصولی و راهبردی ما این است که این مقوله نباید موجب اختلاف در مجلس شود. مجلسی‌ها بسیار پیشتر از قرائت بیانیه دستیابی ایران و 1+5 به توافق هسته‌ای در وین خواهان برعهده داشتن نقشی در جریان این مذاکرات بودند. آنها تاکنون، تنها توانسته‌اند، طرحی را به تصویب برسانند که براساس آن دولت را ملزم به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کنند.


فعالیت احمدی‌نژادی‌ها

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود، با بیان اینکه احمدی‌نژاد و مجموعه طیف منسوب به او و فعالان دولت نهم و دهم یک تعریف واحدی ندارند، گفت: احمدی‌نژاد امروز در حال فعال کردن برخی نیروهای خود در استان‌ها است که البته این نیروها نیز با یکدیگر اختلافاتی دارند.


ناطق‌نوری اصولگرا است

دبیرکل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری در بخش دیگری از اظهارات خود درباره انتخابات، با بیان اینکه اصلاح‌طلبان اصرار دارند که بگویند ناطق‌نوری اصلاح‌طلب است، توضیح داد: فلز ناطق نوری اصولگرایی است و ما بارها از وی خواهش کردیم که وارد فعالیت‌های سیاسی شود، اما وی گفته است که در این خصوص تکلیف شرعی ندارد. به گفته باهنر، در صورتی که ناطق‌نوری وارد فعالیت‌های سیاسی شود، در زمره اصولگرایان قرار دارد.


اصلاح‌طلبان را نرانیم

باهنر که در بخش دیگری از این نشست خبری درباره موضوع انتخابات سخن می‌گفت از اصلاح‌طلبان خواست تا در انتخابات آتی حضوری پررنگ داشته باشند. در همین حال «ایسنا» به نقل از دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره اظهارات اخیر جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد مبنی‌بر اینکه اصلاح‌طلبان خط قرمز نظام هستند، نوشت: «صدای مجلس شورای اسلامی نه افراط است و نه تفریط؛ اینکه اخیرا کریمی‌قدوسی می‌گوید خط قرمز ما اصلاح‌طلبان است، از ناحیه حزب یا گروه خودش گفته است، ولی باید بگویم اصلاح‌طلبان برای نظام خط قرمز نیستند بلکه فتنه و انحراف برای نظام خط قرمز است.» به گزارش خبرگزاری فارس باهنر در ادامه تاکید کرد: اگر کسی بخواهد اصلاح‌طلبان را با چوب فتنه براند، این ظلم در حق آنها است.