چرا به ویندوز‌10 مهاجرت نکنیم؟

زمانی به انتشار جدیدترین نسخه ویندوز مایکروسافت باقی نمانده و این غول بزرگ نرم‏افزاری تمام تلاش خود را برای ارائه یک پلت‌فرم یکپارچه که نیاز تمام کاربران را برطرف کند به‌کار گرفته است.

به گزارش فارنت، تمام شرکت‌های عرضه‌‌کننده اپلیکیشن و سیستم‏‌عامل تلاش می‏کنند کاربران خود را به استفاده از نسخه نهایی محصول خود تشویق کنند، زیرا در نسخه نهایی ایرادها و مشکلات نسخه‏های پیش‏‌نمایش رفع می‏شود. البته این نکته به هیچ عنوان تضمین‌کننده اجرای بدون نقص و دقیق پلت‌فرم از راه رسیده نخواهد بود. با این اوصاف است که مجله Pcworld به‌تازگی به بررسی دلایلی که ممکن است کاربران را از فکر مهاجرت و ارتقا به ویندوز ۱۰ بازدارد، بررسی کرده است.

نداشتن حداقل مشخصات سخت‏افزاری برای اجرای روان ویندوز 10: به گفته مایکروسافت سیستم‏هایی که در حال حاضر بدون مشکل می‏توانند ویندوز ۷ یا ۱/۸ را اجرا کنند، در آینده هم خواهند توانست به ویندوز ۱۰ ارتقا پیدا کنند. حداقل مشخصات سخت‏افزاری این گونه دستگاه‏ها عبارت است از: پردازنده با سرعت یک گیگاهرتز و به بالا، حافظه رم یک گیگابایت برای نسخه ۳۲ بیتی و ۲ گیگابایت برای نسخه ۶۴ بیت، کارت گرافیک‏هایی که از دایرکس ۹ با درایور WDDM پشتیبانی می‏کنند و ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره‏سازی آزاد. اگر کامپیوتر شما از داشتن حداقل سخت‏افزار مورد نیاز برای اجرای روان ویندوز ۱۰ محروم است، قبل از به ‌روزرسانی حتما سخت‏افزار آن را ارتقا دهید یا به کل آن را با یک سیستم سازگار با این نسخه از سیستم ‌عامل ویندوز تعویض کنید.

تنها یک سال می‏توانید از لاینس رایگان ویندوز 10 استفاده کنید: افرادی که از نسخه‏ قانونی ویندوز ۸ یا ۷ استفاده می‏کنند نه تنها می‏توانند به رایگان سیستم‏‌عامل خود را به این نسخه ارتقا دهند، بلکه خواهند توانست حدود یک سال هم به‌‏روزرسانی‏های جدید آن را دریافت کنند. البته اگر جزو این گروه از کاربران نیستید، باید برای خرید نسخه پایه ویندوز ۱۰ حدود ۱۱۹ دلار کنار بگذارید، این در حالی است که نسخه Pro آن، ۱۹۰ دلار قیمت‌گذاری شده است.

به فضای سنتی ویندوز 7 عادت کرده‏ اید: در حقیقت مایکروسافت ویندوز ۱۰ را بر مبنای پایه و فضای رابط کاربری ویندوز ۸ که به‌صورت پیش‏‌فرض برای اجرا روی صفحات لمسی طراحی شده و از طرفی نتوانست موفقیت چندانی در زمان عرضه کسب کند، توسعه داده است. البته این شرکت از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و برای رضایت کاربران کامپیوتر، امکان اجرای اپلیکیشن‌های مدرن را در حالت دسک‌تاپ به این سیستم‏‌عامل افزوده است. یکی از ویژگی‏های مهم در ویندوز ۱۰ که آن را از ویندوز ۸ جدا می‏سازد، توانایی سوئیچ خودکار بین رابط کاربری تبلت و رایانه شخصی است. این کار از طریق حسگرهایی که موقعیت لپ‏تاپ را شناسایی می‏کنند امکان‏پذیر شده است. همچنین قابلیت‏هایی مانند اندازه‏گیری دما، فشار محیط و سطح دی‏اکسید کربن در دستگاه‏های مجهز به ویندوز ۱۰ از سوی مایکروسافت مطرح شده‏اند. یکی دیگر از به‏‌روزرسانی‏های ویندوز ۱۰ نسبت به نسخه قبلی، قرارگیری منوی استارت پویا در آن است. در واقع می‏توان ویندوز ۱۰ را تلفیقی از ویندوز ۷ و ۸ دانست که امکان اجرا روی گجت‏های مختلف را دارد. هرچند منوی استارت جدید امکان پین کردن اپلیکیشن‌های سنتی در کنار اپلیکیشن‌های مدرن را دارد و با داشتن رابط کاربری دوگانه برای استفاده روی پی‏سی‏ها و صفحات لمسی بهینه شده، با این حال ممکن است کاربران ویندوز ۷ که به منوی استارت کاملا سنتی که دارای پوشه‏های دسترسی سریع است، نتوانند خود را با منوی استارت جدید ویندوز ۱۰ وفق دهند.

به‌‏روزرسانی‏های امنیتی همچنان برای نسخه‏های قبلی ویندوز منتشر خواهند شد: یکی از بزرگ‌ترین محرک‏ها برای ارتقای نرم‏افزاری از دست دادن حمایت شرکت سازنده است. اگر از ویندوز ۷ یا ۸ استفاده می‏کنید و از آن کاملا راضی هستید، قبل از انجام به‌‏روزرسانی باید به این نکته فکر کنید که به چه دلیل باید خود را دچار دردسرهای احتمالی و صرف هزینه کنید؟ بر اساس اعلام این شرکت، انتشار به‌روزرسانی‏های امنیتی برای استفاده‌‏کنندگان ویندوز ۷ تا اوایل سال ۲۰۲۰ و استفاده‏کنندگان ویندوز ۸ تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا خواهد کرد؛ از این رو این‏ گونه کاربران را هیچ‏ خطر امنیتی و عدم پشتیبانی تهدید نمی‏کند تا مجبور به انتخاب ویندوز ۱۰ باشند. وصله‏های امنیتی برای ویندوز ویستا هم تا اواخر ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد.

یکپــارچه‌سازی فایل‏های ســرویس وان‏درایو با ویندوز 10: مایکروسافت ادغام و یکپارچه‏‌سازی سرویس ذخیره‏سازی وان‏درایو در ویندوز ۸ را با نام اختصاری smart files آغاز کرده است. با بهره‏گیری از این قابلیت می‏توانید به صورت مستقیم به فایل‏های ذخیره شده در اکانت وان‏درایو خود بدون نیاز به نصب اپلیکیشن خاصی دسترسی داشته باشید. البته امکان یکپارچه‏سازی تمامی فایل‏های ذخیره شده روی دستگاه و این سرویس برای کاربران تجاری فراهم شده، به گونه‏ای که تنها با کلیک روی placeholder در your PC دریافت فایل‏های حذف شده آغاز می‏شود. خبر ناخوشایند اینکه استفاده از قابلیت placeholders در ویندوز ۱۰، به‌رغم ارتقـــای ســـرویس OneDrive تا اطلاع ثانوی امکان‏پذیر نخواهد بود. در صورت نصب Windows Live Essentials روی سیستم خود، برنامه OneDrive حذف شده و با نسخه‏ اینباکس OneDrive جایگزین می‏شود.

احتمال عدم سازگاری ویندوز 10 با لوازم جانبی قدیمی: ممکن است پاشنه آشیل امکانات ویندوز ۱۰، عدم سازگاری و حمایت از لوازم جانبی قدیمی از جمله پرینتر و اسکنرها باشد که بسیاری را به دردسر خواهد انداخت. مایکروسافت هشدار داده که برخی تجهیزات قدیمی از جمله فلاپی دیسک‏ها ممکن است روند اجرای صحیح ویندوز ۱۰ را با مشکل مواجه کند، از این رو ممکن است برخی لوازم جانبی قدیمی سازگاری خوبی با این نسخه از سیستم‏‌عامل ویندوز نداشته باشند. به لطف وجود استراتژی ویندوز اینسایدر، اغلب شرکت‌های سخت‏افزاری برخلاف گذشته درایور قطعات تولیدی خود را به ‌روزرسانی کرده‏اند، با این حال به آن دسته از کاربران تجاری یا خانگی که مجبور به استفاده از سخت‏افزار جانبی خاص هستند، پیشنهاد می‏شود با مراجعه به وب‏سایت شرکت سازنده ابتدا از ارائه درایور مرتبط با ویندوز ۱۰ آن اطمینان حاصل کنند سپس سیستم‏‌عامل خود را به‏ روز کنند.

شما به استفاده از ویندوز مدیاسنتر عادت کرده ‏اید: ویندوز مدیاسنتر حدود یک دهه پیش برای نفوذ بیشتر مایکروسافت به اتاق نشیمن کاربران به ویندوز اضافه شد. با بهره‏گیری از این برنامه سازندگان سخت‏افزار و تلویزیون می‏توانستند از ویندوز مدیاسنتر به‌منظور جایگزینی برای ستاپ باکس در راستای ضبط برنامه‏ها استفاده کنند. مایکروسافت از سال ۲۰۰۸ و پیش از معرفی رسمی ویندوز ۸، توسعه و پشتیبانی از ویندوز مدیا سنتر را متوقف کرد، با این حال همچنان این برنامه به صورت پیش ‌فرض روی نسخه‏های جدید ویندوز برای اجرای فایل‏های مدیا وجود دارد، اما شرایط در ویندوز ۱۰ تغییر خواهد کرد و برنامه جدیدی با قابلیت‏های فراوان از جمله پشتیبانی از فرمت DVD جایگزین آن خواهد شد.

احتمال وجود برخی باگ‏ها در نسخه نهایی وجود دارد: در نهایت هیچ وقت نمی‏توان تمام مشکلات و حفره‏های موجود در یک سیستم عامل را کشف و برطرف کرد. نسخه جدید سیستم‏‌عامل ویندوز ممکن است با یک سخت‏افزار سازگاری کامل داشته باشد، با این حال در طرف دیگر این امکان وجود دارد که با بسیاری از سخت‏افزارها و نرم‏افزارها به مشکل برخورد کند.

از این رو پیشنهاد می‏شود تا زمانی که به‌طور دقیق مشخص نشده که برای بهره‏مندی از ویندوز ۱۰ به چه سخت‏ افزاری نیاز است، از صرف هزینه برای ارتقای سیستم خود پیشگیری کنید. از آنجا که احتمال دارد برخی از اجزای سیستم شما با ویندوز ۱۰ سازگاری نداشته باشد، خطر احتمال از دست دادن اطلاعات کماکان وجود دارد از این‌رو بهتر است در صورت عدم اطمینان از سازگاری کامل دستگاه، ۶ ماه صبر کنید تا تمامی مشکلات احتمالی بررسی و رفع شود.