ایرنا: دولت پاکستان چهارمین کشوری است که سرویس‌های پیامک بلک‌بری را تا پایان سال جاری میلادی لغو می‌کند.

علت این تصمیم مسائل امنیتی و جلوگیری از سوءاستفاده تبهکاران اعلام شده است. طبق اسناد افشاشده از سازمان تنظیم مقررات مخابراتی پاکستان (PTA) این سازمان از سه اپراتور اصلی این شرکت خواسته سرویس پیام‌رسانی کدگذاری شده بلک‌بری موسوم به BES را متوقف کنند. طبق این گزارش از سه اپراتور یوفون، موبی لینک و تلنور خواسته شده تا ۳۰ نوامبر (۹دی) به طریقی که به کاربران آسیبی نرسد، ترتیبی دهند تا این سرویس متوقف شود.

از سال پیش که مشخص شد سرویس پیام‌رسانی رمزشده این شرکت کانادایی به میزان زیادی مورد توجه و استفاده تروریست‌ها و تبهکاران قرار گرفته است، کشورهای زیادی مثل هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اندونزی هم استفاده از آن را ممنوع اعلام کرده‌اند.

طبق این گزارش اکنون بلک‌بری کمتر از ۵هزار مشترک در پاکستان دارد که تعداد کاربران سرویس BES از آن نیز کمتر است که عمدتا شامل مشترکان دولتی یا تجاری یا وابستگان سفارت‌های خارجی می‌شوند. لیکن مقامات دولتی پاکستان نگرانند تبهکاران هم از این سرویس کدگذاری شده که قابل ردیابی یا رمزگشایی نیست، استفاده کنند. کشور پاکستان طی سال‌های اخیر به‌شدت درگیر مبارزه با تروریست‌ها و بمب‌گذاران داخلی و خارجی بوده و هر سال هزینه زیادی صرف مقابله با این پدیده شوم می‌کند.