لزوم آمادگی اصفهان برای ورود گردشگران

دنیای اقتصاد، اصفهان: شهردار اصفهان با اشاره به زیر ساخت‌های مورد نیاز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در دوران پساتحریم، گفت: ملزومات گردشگری اصفهان هنوز ابتدایی و ناکارآمد است؛ اصفهان در دوره پسا تحریم بدون شک با حجم بالای گردشگر روبه‌رو خواهد شد و اگر سرمایه‌گذاران این عرصه از ظرفیت‌های شهرداری در این زمینه استفاده نکنند، با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهند شد.

مهدی جمالی‌نژاد از جلسه مشترک خود و وزیر امور خارجه در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: شهرداری اصفهان با استفاده از ظرفیت‌های وزارت امور خارجه برای جذب سرمایه‌داران بزرگ اصفهانی خارج از کشور تلاش خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر روحیه انتقادپذیری در مجموعه شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان از این پس از همه انتقاد‌های صادقانه و کارشناسانه به‌طور جدی استقبال می‌کند.

شهردار اصفهان با اشاره به نارضایتی‌های مردم در حوزه درآمد و شهرسازی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد نارضایتی‌های شهروندان اصفهانی در حوزه شهرسازی مربوط به غیرشفاف بودن مالیات‌ها و خدمات مرتبط با هزینه کرد در شهرداری‌ها است؛ حوزه‌ای که چه به لحاظ موتور محرک و چه به لحاظ پاشنه آشیل مجموعه مدیریت شهری همواره قابل‌توجه بوده است. وی در بیان دلیل در دسترس بودن انتقادات مالی از شهرداری‌ها نسبت به دستگاه‌های دولتی گفت:

دستگاه‌ها و نهادهای دولتی تنها وظیفه مدیریت هزینه‌های دولتی را داشته و هیچ نقشی در تامین هزینه و درآمد به صورت مستقل و جداگانه ندارند، به همین دلیل نیز شهرداری‌ها به‌عنوان دستگاه‌های عمومی غیردولتی همیشه درمظان اتهام قرار می‌گیرند. شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه آبادانی شهر نسبت مستقیمی با نحوه خرج کردن درآمدهای حوزه شهرداری دارد، ادامه داد: اگر روزی اصفهان آباد شد، مردم اصفهان باید بدانند که شهردار و مجموعه تحت امر او در بخش هزینه و درآمد خوب عمل کرده است، با این همه اما یقین بدانید که در آینده نزدیک پروژه‌های شهری با قوت و قدرت آغاز خواهند شد و اصفهان به یک شهر کارگاهی مثبت با تابلوهای روزشمار برای تعیین زمان دقیق بهره‌برداری پروژه‌های مختلف شهری تبدیل خواهد شد. وی اصفهان را شهری هویت‌دار و با شناسنامه دانست و تصریح کرد:

مجموعه شهرداری اصفهان، امانت‌دار شهری است که روزی مفاخر اصفهان بر آن گام گذاشته‌اند، بنابراین توسعه‌های امروز این کلان‌شهر باید همسو با مصالح میراثی شهر صورت بگیرد؛ قرار نیست توسعه شهری اصفهان برای میراث فرهنگی این شهر ایجاد تضاد یا اشکال کند. به‌عنوان مثال برج سازان از این پس برای انجام ساخت و سازهای خود می‌توانند به جای استفاده از فضاهای درون شهری از ظرفیت شهرهای کوچک پیرامونی همچون فولاد شهر و شاهین‌شهر استفاده کنند.

جمالی‌نژاد در عین حال با دفاع از طرح‌های گذشته ادامه داد: با توجه به جمعیت موجود، استان اصفهان ناگزیر به پیاده‌سازی برخی پروژه‌های مرتبط با کنترل ترافیک بوده و هست، در غیر این صورت با فاجعه بزرگ ترافیک و آلودگی هوا مواجه می‌شود. وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی فی‌نفسه خوب هستند، افزود: با این حال پروژه‌های شهری باید هم‌افزایی مناسبی با ملزومات و محدودیت‌های میراثی برقرار کند و المان‌های میراثی را به رسمیت بشناسند؛ امروزه بسیاری از شهرهای خواهرخوانده اصفهان مانند سن‌پترزبورگ و فلورانس در کنار توجه و تاکید جدی بر به‌ثمر رسیدن موفق امور عمرانی در صیانت از بافت تاریخی و جاذبه‌های توریستی شهر خود نیز از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند.

شهردار اصفهان با تاکید بر تخصص آکادمیک خود در برنامه‌ریزی شهری گفت: شهر اصفهان به‌دلیل برخورداری از حداقل ۲۰۰ مدیر اجرایی و دستگاهی برای حل مشکلات مختلف خود نیازمند همکاری و همیاری همه مدیران ارشد و میانی است، با این حال شهرداری اصفهان در آینده بدون شک برای حل مشکل ترافیک، آلودگی هوا و آشفتگی‌‌های فضایی راهکارهای کارآمد و قابل اجرا خواهد داشت. جمالی‌نژاد با بیان اینکه فعلا نمی‌توان زمانی برای تکمیل ابر پروژه‌های شهری تعیین کرد، تصریح کرد: قضاوت درباره عملکرد فعلی تیم جدید شهرداری بسیار زود است اما قطار پروژه‌های عمرانی هرگز متوقف نشده و این طرح‌ها هرگز به سرنوشت فرساینده ورزشگاه نقش جهان مبتلا نخواهند شد؛ برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و هدف این است که با مدیریت جهادی طرح‌های کلان شهری در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسند.