طبق خبری که پایگاه ایندیا تایمز منتشر کرده وزیر نفت هند اعلام کرد واردات نفت این کشور از ایران در سال مالی ۲۰۱۴-۲۰۱۵ نسبت به سال قبل از آن تقریبا ثابت بوده و در حدود ۱۱ میلیون تن قرار داشته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، هند در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴، واردات نفت خود از عربستان را بیش از ۸ درصد کاهش داده و همزمان خرید نفت از آفریقا و آمریکای لاتین را افزایش داده است. احتمالا این اقدام با هدف کاهش وابستگی دهلی‌نو به نفت منطقه بی‌ثبات خاورمیانه انجام می‌گیرد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند گفت: واردات نفت دهلی نو از عربستان در یک سال منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۵، از ۱۸/ ۳۸ میلیون تن سال گذشته به ۹۹/ ۳۴ میلیون تن رسیده است. در حالی که واردات نفت هند از ایران در رقم ۹۵/ ۱۰ میلیون تن تقریبا ثابت باقی مانده، واردات از کویت از ۳۵/ ۲۰ میلیون تن به ۸۵/ ۱۷ میلیون تن رسیده است. واردات نفت هند از عراق نیز تقریبا ثابت بوده (۵۱/ ۲۴ میلیون تن) اما واردات از امارات ۱۵ درصد افزایش یافته و به ۱۱/ ۱۶میلیون تن رسیده است.

پرادهان افزود: واردات نفت از ایران که زمانی دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند بود، ۹۵/ ۱۰ میلیون تن بوده که نسبت به ۱۱ میلیون تن سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳ برابر با نیم درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ هند ۱۴/ ۱۳ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد. هند در حالی واردات نفت خود از ایران را در سطح سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳ حفظ کرده که تهران و قدرت‌های جهانی در اوایل ماه جاری میلادی توانستند به توافق دست یابند که به موجب آن تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران برداشته خواهد شد. وزیر نفت هند گفت: نخست‌وزیر کاهش ۱۰ درصدی وابستگی هند به واردات انرژی و رساندن آن به ۶۷ درصد تا سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ را هدف‌گذاری کرده است. میزان وابستگی هند به واردات انرژی در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳، ۷۷ درصد بوده است. وی در ادامه گفت: کمیته‌ای تشکیل شده تا یک نقشه راه برای رسیدن به این هدف آماده کند.