خبرگزاری تسنیم: در پی تصمیم اخیر شورای اقتصاد درخصوص افزایش ۱۵۰ تومانی تعرفه واردات گندم برای حمایت از زارعان و جلوگیری از «رانت قیمتی» در خرید تضمینی گندم فعالان صنایع غذایی با تشکیل جلسه‌ای، به تاثیرات این تصمیم در افزایش قیمت تمام شده محصولات خود اعتراض کردند.


این موضوع در جلسه دو روز گذشته کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران مطرح شده و اعتراض‌های فعالان صنایع غذایی را به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید به همراه داشت. در ابتدای این نشست کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با اشاره به توانمندی‌های صنعت غذا در کشور به مشکلات این بخش از جمله اجرای سلیقه‌ای قانون مالیات بر ارزش افزوده، قیمت‌گذاری دستوری و نظام تعرفه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در صورت توجه بیشتر به صنایع غذایی کشور، امکان رشد هر چه بیشتر صادرات و تامین کامل امنیت غذایی کاملا در دسترس خواهد بود. وی با اشاره به افزایش ۱۵۰ تومانی تعرفه واردات هر کیلو گندم که مدتی است به گمرکات کشور ابلاغ شده است نیز گفت: این تصمیم که به نظر می‌رسد در جهت افزایش حمایت از کشاورزان اتخاذ شده است، برخی از صنایع و واحدهای تولیدی را در شرایط نابسامانی قرار می‌دهد.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزود: بهتر است که سیاست‌های حمایتی از قیمت‌گذاری جداسازی شود تا شاهد بروز دوگانگی در تصمیم‌ها نباشیم. در ادامه این نشست روسای تشکل‌های مختلف صنایع غذایی و تولیدکنندگان عرصه غذا از جمله تولیدکنندگان حوزه آرد، نشاسته و گلوکز از تصمیم افزایش تعرفه واردات گندم انتقاد کردند و از هیات رئیسه اتاق تهران و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی مجدد این بخشنامه با در نظر گرفتن وضعیت تولیدکنندگان بخش صنایع غذایی شدند. در نهایت هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد برای بررسی این موضوع و مشکلاتی که به وجود آمده است، در روزهای آینده با برگزاری جلسه‌ای با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با حضور نمایندگان بخش خصوصی این موضوع را بررسی خواهد کرد. به گفته دبیران مختلف انجمن‌های صنایع غذایی کشور، برای حمایت از کشاورزان و تقویت تولید گندم در کشور راه‌های گوناگون دیگری وجود دارد که براساس آن، لازم نیست دولت تعرفه واردات گندم را افزایش دهد.