جدال تند آمریکایی‌ها بر‌سر‌«توافق»

حسین موسوی: از اردوگاه جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۶ هر روز یک خبر و یک خبرساز پیدا می‌شود. در این اردوگاه تاکنون ۱۶ نفر خود را برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کرده‌اند. مایک هاکبی یکی از آخرین نفراتی است که خود را به ایستگاه جمهوری خواهان رسانده تا خود را برای نامزدی ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ آماده کند.


جمهوری‌خواهان در حال حاضر مهم‌ترین برگه‌ای که برای مبارزات انتخاباتی خود حفظ کرده‌اند، توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی است. جمهوری‌خواهان از مخالفان اصلی این توافق به حساب می‌آیند و هر کدام به نوعی مخالفت خود را با این موضوع مطرح کرده‌اند. اما مایک هاکبی، با سخنان خود برای ابراز مخالفت با توافق 14 ژوئیه دردسرهای فراوانی تراشیده است. سخنانی که با واکنش شدید دموکرات‌ها و یهودیان مواجه شده است. او در این‌باره گفته است توافق آمریکا با ایران راه کوره را به اسرائیلی‌ها نشان خواهد داد. در پی گفته‌های مایک هاکبی در مورد توافق هسته‌ای با ایران و اینکه این توافق «اسرائیلی‌ها را به سوی راه کوره می‌برد» و انتقاد حزب دموکرات و باراک اوباما از آن، گروهی از مقام‌های رژیم صهیونیستی و رهبران یهودی در ایالات‌متحده نیز به جمع منتقدان هاکبی پیوسته‌اند. مایک هاکبی، از بخت‌های اصلی نامزدی نهایی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، چهارم مرداد ماه گفته بود توافق جامع ایران و 6 قدرت جهانی «ابلهانه» است و این توافق «اسرائیلی‌ها را به سوی راه کوره پیش می‌برد.» این گفته هاکبی اشاره‌ای تلویحی به کشتار یهودیان به دست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم دارد که فورا با انتقاد شدید رئیس کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا و کسانی مانند باراک اوباما و هیلاری کلینتون روبه‌رو شد.


اما اکنون گروهی دیگر نیز به جمع منتقدان پیوسته‌اند که سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن و گروهی از رهبران و نخبگان یهودی در آمریکا از آن جمله‌اند. روزنامه «هافینگتن‌پست» از قول «دبورا لیپستاد»، محقق هولوکاست نقل کرده است که این نظرات «اغراق‌آمیز» است و «شدیدا به اعتبار هولوکاست لطمه می‌زند.»


شورای ملی یهودیان دموکرات در آمریکا نیز به‌طور جداگانه بیانیه‌ای علیه گفته‌های مایک هاکبی منتشر کرده است. در این بیانیه گفته‌های نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری «عذرناپذیرترین گفته‌هایی» که در سال‌های اخیر بیان شده، توصیف شده است. از سوی دیگر ران درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن، نیز در گفت‌وگویی با روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» گفته است سخنان هاکبی «حرف‌هایی نیست که من استفاده بکنم یا فکر کنم که حرف‌های مناسبی‌ است.» به گفته درمر، واشنگتن و تل‌آویو بر سر توافق جامع هسته‌ای با ایران «اختلافاتی بسیار جدی» دارند، اما این اختلاف‌نظر به معنی آن نیست که او «شکی در خلوص نیت رئیس‌جمهوری و تیم او داشته باشد، وقتی می‌گویند که به اعتقاد آنها این توافق نه تنها آمریکا که اسرائیل را امن‌تر می‌سازد.»


از سوی دیگر مایک هاکبی نیز به حملات خود ادامه داده و با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود گفته است باراک اوباما و هیلاری کلینتون (نامزد اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات) به امنیت اسرائیل اهمیت نمی‌دهند. به نوشته روزنامه «شیکاگو تریبیون»، «دبی واسرمن شولتز»، رئیس «کمیته دموکراتیک ملی» گفته است: سخنان هاکبی بسیار بی‌مسوولانه بوده است و او باید هر چه سریع‌تر بابت سخنان خود عذرخواهی کند اما سخنگوی هاکبی به جای وی وارد عمل می‌شود و در پاسخ به سخنان شولتز می‌گوید: هاکبی نه تنها عذرخواهی نمی‌کند، بلکه اعتقاد دارد این توافق هم برای آمریکا و هم برای (رژیم) اسرائیل بد محسوب می‌شود.


نامزد جمهوری‌خواهان حتی به این هم بسنده نکرده است و آتش توپخانه‌ای سخنان خود را به سمت وزارت امور خارجه این کشور متوجه کرده است. او روز یکشنبه در گفت‌وگو با رادیو «ام ایکس» گفت: سیاست خارجی تیم اوباما بسیار سست و بی‌پایه است.


اوباما که در حال حاضر در آمریکا حضور ندارد و به یک سفر دوره‌ای در قاره آفریقا رفته است، در آدیس آبابا، مجبور به پاسخگویی شد. او که در کنار رئیس‌جمهوری دولت اتیوپی برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در سالن کنفرانس حضور پیدا کرده بود، سخنان هاکبی را «مزخرف» خواند و گفت: «اظهارات هاکبی اگر غم‌انگیز نباشد به‌طور قطع «مزخرف» است.» او افزود: «برای توافق صورت گرفته باید بحث شود، نه اینکه بیانیه‌های عجیب و غریب داده شود.» هاکبی اما سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و بلافاصله توییت می‌کند: «آنچه مزخرف و البته غم‌انگیز به نظر می‌رسد این است که آمریکا هرگز ایران را به‌صورت یک تهدید جدی نگاه نکرده است. برخی می‌گویند هاکبی سعی دارد تا با برجسته کردن خود، در میان ۱۶ نامزد دیگر از این حزب خود را به‌عنوان نامزد نهایی معرفی کند. اما او در برابر تاجری تازه ظهور کرده به نام «دونالد ترامپ» از نیویورک کاری سخت در پیش دارد. او توانسته در نظرسنجی‌ها از سایر نامزدهای مطرح این حزب، از جمله جب بوش پیشی بگیرد.


سایت نشنال ژورنال نیز درخصوص اظهارات هاکبی می‌نویسد: فرماندار سابق آرکانزاس، قصد ندارد از گفته‌های خود عقب‌نشینی کند. او در برنامه «ساعت 5» شبکه فاکس‌نیوز در گفت‌وگوی مردمی خود گفته هرگز بابت سخنانی که گفته است عذرخواهی نمی‌کند و به آنچه گفته پایبند است. این در حالی است که سخنان هاکبی در میان سایر نامزدهای این حزب خریدار ندارد و کسی از سخنان وی حمایتی نکرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، اسکات واکر، یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان گفته است: شما از زبان من چنین سخنانی نخواهید شنید. در اورلاندو نیز، جب بوش، یکی از مطرح‌ترین نامزدهای جمهوری‌خواهان ضمن هشدار به سایر نامزدهای این حزب گفته است: «این نوع سخن گفتن نادرست است و باید کاندیداها از این‌گونه سخن گفتن پرهیز کنند.» سی‌ان‌ان می‌نویسد: تاکنون جب بوش، دونالد ترامپ و تا حدودی اسکات واکر در مورد توافق با ایران محافظه‌کارانه اظهارنظر کرده‌اند. جب بوش با اینکه این توافق را یک توافق بد برای آمریکا دانسته اما گفته است اگر رئیس‌جمهور شود نگاهی پراگماتیک به آن خواهد داشت. هنوز مایک هاکبی به انتقاد رقیبان درون حزبی خود پاسخ نداده است ولی خود را با تیم رئیس‌جمهوری آمریکا درگیر کرده و در آخرین توییت خود نوشته است: «به کنگره و قانون‌گذاران بگویید توافق اوباما-کری را رد کنند.»