احمد حاتمی

عضو انجمن حسابداران خبره ایران

گام چهارم:اهداف و مقاصد خود را برای حسابرسی بیان کنید: باید توضیح دهید که چرا شما حسابرسی را انجام می‌دهید اگر حسابرسی برای رسیدگی به مشکل یا نگرانی خاصی انجام می‌پذیرد باید آن را پس از خلاصه‌ای که در گام سوم تهیه کرده‌اید بیان کنید. شما همچنین می‌توانید روش خود را فهرست کنید.

گام پنجم:تعیین اینکه چگونه شما نتایج را تحلیل می‌کنید:

بهتر است برای نشان دادن نمایه‌ها مانند اعداد و درصدها زمانی استفاده شود که قابل اجرا باشند.شما می‌توانید یافته‌هایتان را در بیشتر از ۱ راه تجزیه و تحلیل کنید.برای تجزیه و تحلیل نتایج و قابل فهم بودن بهتر است آنها را به‌صورت جزئی تر بیان کنید؛ مثلا: نتایج را بر اساس بخش یا تعدادی از کارکنان یا....بیان کنید.

گام ششم:ارائه(بیان)جزئیات کامل از یافته‌های خود در حسابرسی،بیان اطلاعات با جزئیات بیشتر را می‌توان استفاده کرد؛ اما باید در این امر دقت لازم را مبذول کرد و با اصول حرفه‌ای انجام شود.از زیاده‌گویی ‌باید پرهیز شود اما از ایجاز بیش از حد هم باید پرهیز شود. تا حدی باید اطلاعات را ارائه کرد که بتواند درک درستی از واقعیات و عملیات واحد مورد رسیدگی برای مخاطبان مشخص و معلوم شود و از دادن اطلاعات بی ربط یا حاشیه‌دار که باعث سردرگمی مخاطبان می‌شود خودداری کرد.

تیم حسابرسی باید مدارک و شواهد لازم را نگهداری کنند تا در مواقعی که مخاطبان و ذی‌نفعان اگر درخواست مستندات کردند بتوانند با ارائه این مدارک موضوعات گفته‌شده در گزارش حسابرسی را اثبات کنند.

گام هفتم:درپایان گزارش خود با یک نتیجه‌گیری، فهرست نکات کلیدی را از نتایج حسابرسی خود مشخص کنید.این نتیجه نباید بیش از حد طولانی باشد و مطمئن شوید که آن را توسط اطلاعات خود پشتیبانی می‌کند.نتیجه گزارش در برگیرنده بررسی‌ها و تحلیل‌ها و کلیه اقداماتی است که طبق استانداردهای حسابرسی ملزم شده‌ایم و باید آنچه هست گزارش شود نه آنچه را که مدیریت از ما می‌خواهد یا می‌تواند مورد قبول مخاطبان باشد.

در بیان نتیجه گزارش حسابرسی باید به صراحت بیان شود و از بیان غیر واقعی و غیر‌منصفانه دوری کرد.

منابع:

با برداشتی آزاد از سایت‌های:

http:/ / www.wikihow.com/ Write-an-Audit-Report

انجمن حسابداران رسمی مینه سوتا آمریکا

http:/ / www.mncpa.org/ publications/ footnote/ 2013-02/ write-an-audit-report-that-gets-results.aspx