گروه دیپلماسی: لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در صدر هیاتی سیاسی- اقتصادی یک روز پس از فدریکا موگرینی که دیروز، سه‌شنبه، به‌عنوان بلندپایه‌ترین مقام اروپایی به ایران آمد، امروز چهارشنبه وارد تهران می‌شود. کمی پیشتر و پس از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5، نیز زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، بی‌درنگ راهی تهران شد. گفته می‌شود وزرای امورخارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا نیز سیزدهم مرداد راهی تهران می‌شوند. همچنین قرار است از اسپانیا نیز یک گروه بزرگ اقتصادی و سیاسی در آینده نزدیک به تهران سفر کنند. افزایش حضور مقام‌های اروپایی در تهران حدود 2 هفته پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، طی روزهای گذشته و آینده نشان از آن دارد که ایران و اروپا صفحه‌ای تازه در روابط خود گشوده‌اند. از سوی دیگر، هفته گذشته همایش اقتصادی «ایران و اتحادیه اروپا؛ تجارت و سرمایه‌گذاری» در «وین» اتریش برگزار شد و «هاینس فیشر» رئیس‌جمهوری این کشور، تاکید کرد تا یک ماه آینده به همراه هیاتی متشکل از گروه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی با هدف دستیابی به راه‌های گسترش همکاری‌ها با ایران، به تهران سفر می‌کند.

همزمان با سفر این مقامات اروپایی به تهران، مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ایران به تشریح اهداف سفر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه فرانسه به تهران پرداخت. تخت‌روانچی در گفت‌وگو با «ایسنا» در ارتباط با سفر فدریکا موگرینی و لوران فابیوس به تهران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گفت: «تعامل با کشورهای اروپایی به‌عنوان شریکان تجاری برای ما مهم است و ما علاقه‌مند هستیم در چارچوب سیاست‌های اقتصادی خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی تعامل داشته باشیم.» این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه‌ای که در چند سال اخیر علیه ایران وضع شده است، تاکید کرد: «این تحریم‌ها باعث جلوگیری از برخی فعالیت‌های تجاری شده بود و اگر مراحل قانونی توافق جامع هسته‌ای طی شود زمینه برای همکاری‌های تجاری کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی با ایران بیشتر از گذشته فراهم می‌شود. » تخت‌روانچی افزود: «ما تاکید داریم که روابط ما با کشورهای دیگر باید در چارچوب احترام متقابل و دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر باشد.» او هم‌چنین به سفر وزیران خارجه و اقتصاد ایتالیا به تهران در هفته آینده اشاره کرد و گفت: «در جریان این سفر بین مقامات دو کشور در ارتباط با موضوعات سیاسی و اقتصادی بحث و گفت‌وگو خواهد شد.»


نگاه فرانسه بر شیوه میزبانی از فابیوس

همزمان با سفر فابیوس به تهران، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه بر نقش تهران در استقرار صلح در خاورمیانه تاکید کرد. به گزارش تارنمای فرانسوی «اوئست- فرانس»، اولاند طی گفت‌وگویی مطبوعاتی در کاخ ریاست جمهوری فرانسه با تاکید بر نقش ایران در استقرار صلح در خاورمیانه گفت: «از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران انتظار داریم، ثابت کند که اکنون ایران می‌تواند حل‌وفصل بحران‌های وخیم منطقه به‌ویژه مساله سوریه را تسهیل کند.»


به گفته اولاند، ایران باید کشوری باشد که برای مسائلی چون مساله لبنان، سوریه، یمن و بحرین راه‌حل‌هایی یافته و ایجاد کند. او همچنین با اشاره به انتقاداتی که در ایران به سفر لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به تهران به دلیل موضع سرسختانه او در جریان مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌شود، اعلام کرد:« شیوه میزبانی از فابیوس برآورد ما از رفتار ایران در قبال فرانسه خواهد بود.» این روزنامه نوشت: «ایران با 80 میلیون جمعیت، بازاری جذاب برای شرکت‌های بزرگ فرانسوی از جمله خودروسازانی چون «پژو سیتروئن» و «رنو» و نیز فعالان بخش انرژی همچون شرکت «توتال» محسوب می‌شود.»


اقدام مشترک برای یک جهان امن‌تر

در همین راستا، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز پیش از سفر به جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی اختصاصی در روزنامه «ایران» ضمن تاکید بر فرهنگ و تاریخ کهن ایران بر همکاری‌های مشترک دو کشور تاکید کرد.


در یادداشت شخصی فابیوس روز سه‌شنبه با تیتر « اقدام مشترک برای یک جهان امن‌تر» منتشر شده آمده است: «امروز شرایط برای بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور مهیا شده است.» فابیوس تاکید کرده است: «توافق هسته‌ای مهم 14 ژوئیه یک چرخش است. برای آنکه این چرخش موفق باشد ضروری است هر یک از طرف‌ها تعهداتی را که پذیرفته طبق تقویم مورد توافق اجرا کند. فقط به شرط تلاش‌هایی که همه طرفین به کار بسته‌اند، اعتماد را ممکن خواهند کرد.»


توافق؛ اساس تعاملات آینده تهران-واشنگتن

همچنین مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه دیلی تلگراف تاکید کرد که سفارت ایران و بریتانیا به زودی بازگشایی خواهند شد. تخت‌روانچی افزود: «هیچ مساله‌ جدی سر راه بازگشایی سفارت بریتانیا وجود ندارد و روابط عادی میان دو کشور زودتر از آنچه مقامات لندن پیش‌بینی‌کرده‌اند می‌تواند از سر گرفته شود.» به گزارش «ایسنا» او در این گفت‌وگو درباره آینده روابط ایران و آمریکا نیز صحبت کرد و گفت که اگر توافق هسته‌ای با موفقیت اجرا شود ایران و آمریکا فرصت‌هایی برای همکاری در زمینه‌ مقابله با تروریسم خواهند داشت. معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه به بررسی چگونگی نزدیکی روابط ایران و آمریکا پس از حصول توافق هسته‌ای پرداخت و تاکید کرد:‌ «هنوز برای ازیابی اینکه مقابله با تروریسم می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری میان تهران و واشنگتن باشد بسیار زود است؛ اما این امر می‌تواند حوزه‌ای برای همکاری‌های آینده باشد.» او در ادامه توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را که در ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر ماه) در وین حاصل شد کودک تازه متولد شده توصیف کرد که می‌تواند چشم‌انداز روابط ایران با آمریکا را ترسیم کند.


تخت‌روانچی با بیان اینکه تهدید داعش از مرزهای ملی فراتر رفته است، تاکید کرد: «این یک تهدید بین‌المللی است که نیازمند یک پاسخ بین‌المللی است. ما بر این باوریم که تمام اعضای جامعه بین‌الملل باید برای مقابله با این مشکل با یکدیگر همکاری کنند.» روانچی در این گفت‌وگو با اشاره به روابط ایران و آمریکا در گذشته تاکید کرد: «‌یک تاریخچه تلخ میان تهران و واشنگتن وجود دارد. همان‌طور که گفتم این توافق می‌تواند اساسی برای تعاملات آینده احتمالی میان دو طرف باشد.»