گروه بازار پول: اونس طلا در هفته جدید کاری نیز قدرت انتقال پایدار نوسان‌ها به کانال ۱۱۰۰ دلار را نداشته است. انتظار برای معلوم شدن نتیجه نشست فدرال‌رزرو گرچه فلز زرد را در دو محدوده بالا و پایین سطح ۱۱۰۰ دلار نگه داشته، اما عوامل فنی و بنیادی نیز همچنان در بازار اثرگذار مانده‌اند.

چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا می‌تواند اونس را بیش از پیش تحت‌فشار قرار دهد، از این رو اگر بیانیه چهارشنبه شب فدرال‌رزرو اشاره‌ای به این موضوع داشته باشد، ارزش فلز زرد بیش از پیش با افت روبه‌رو خواهد شد. ضربه نهایی را نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو می‌تواند به طلا بزند، نشستی که پیش‌بینی شده افزایش نرخ‌های بهره را تایید کند.

اونس که روز دوشنبه روی قیمت ۱۰۹۴ دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۰۹۵ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری رقم خورده باشد، اما چنان که اشاره شد امشب بیانیه فدرال‌رزرو منتشر خواهد شد که می‌تواند روند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

اونس روز دوشنبه با ۵ دلار افت مواجه شد، افتی که عمدتا ناشی از خنثی شدن تاثیر «پوشش کوتاه مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران توسط عوامل کاهشی بود. افت شاخص دلار نیز در مقطعی از روز به کاهش ارزش طلا کمک کرد، اما ارائه آمار خوب از میزان سفارش‌های کالاهای بادوام در آمریکا و چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو اونس را زیر مرز روانی جدید یعنی مرز ۱۱۰۰ دلار نگه داشت.

عامل دیگری که در مقطعی از روز دوشنبه به رشد طلا کمک کرد، تحت‌فشار بودن بازارهای سهام بود. بازار سهام چین روز دوشنبه بیشترین افت روزانه خود در ۸ سال گذشته را تجربه کرد تا شاخص مرکب شانگهای ۵/ ۸ درصد سقوط کند. این فشار ناشی از این درک بود که دولت چین به تلاش خود برای جلوگیری از تخلیه حباب بازارهای سهام ادامه نخواهد داد؛ این حس بازار میزان معاملات را محدود کرد. ادامه تنش در بازارهای سهام چین می‌تواند خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را تشدید کند، اما بحث افزایش نرخ‌های بهره در میان و درازمدت برای طلا دردسرساز است.

روز دوشنبه دو عامل خارجی مهم در بازار طلا در بیشتر مقاطع به‌طور متضاد طلا عمل کردند و در نهایت توانستند قیمت طلا را نسبت به هفته گذشته رشد دهند. در این روز شاخص دلار با کاهش روبه‌رو شد تا طلا را تقویت کند، اما کاهش بهای نفت خام به ضرر طلا عمل کرد. در حالی که یورو هم در این روز با رسیدن داده‌های خوب رشد کرد، نفت خام روی کمترین قیمت‌ها در ۴ ماه گذشته ماند.

اونس روز سه‌شنبه را با نوسان پیرامون رقم ۱۰۹۵ دلار آغاز کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به این روند ادامه داد. ادامه نوسان اونس در محدوده هفته گذشته، در آستانه شروع نشست دو روزه فدرال‌رزرو خبر عجیبی نبود. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که نشست دو روزه فدرال‌رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر وضعیت سیاست‌های پولی و نرخ بهره این کشور خواهد داشت.

بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو چهارشنبه شب منتشر می‌شود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که فدرال‌رزرو در نشست سپتامبر برای نخستین‌بار در ۱۰ سال اخیر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. نظرسنجی رویترز نیز نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان امسال به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. روز سه‌شنبه میزان ذخایر طلای صندوق «اس‌پی‌دی‌آر» نیز برای هفتمین روز متوالی با کاهش روبه‌رو شد و به کمتر از ۸۷/ ۲۱ میلیون اونس رسید. این رقم پایین‌ترین ذخایر طلای این صندوق از سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی به‌شمار می‌رود.

به‌نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده تحت‌تاثیر نتایج نشست فدرال‌رزرو آمریکا، انتشار آمارهای اقتصادی این کشور و منطقه یورو و تحولات اقتصادی چین قرار خواهد داشت. بعید به‌نظر می‌رسد که تقاضای فیزیکی بازارهای آسیایی به‌خصوص چین و هند در شرایط کنونی با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود.