به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، طی این جلسه دستورالعمل اجرایی ناظر بر تاسیس، فعالیت، نظارت و انحلال واحدهای بانکی برون‌مرزی در مناطق آزاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شورای پول و اعتبار در این نشست و در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و همراستا با توفیقات اخیر کشور در عرصه‌های بین‌المللی و با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل عملیات پولی و بانکی لازم برای توسعه مناطق آزاد کشور، دستورالعمل ناظر بر واحدهای بانکی برون‌مرزی در مناطق آزاد را تصویب کرد.


بانکداری برون مرزی به انجام عملیات بانکی منحصراً با پولی غیر از ریال ایران اطلاق می‌شود که از طریق واحد بانکی مستقل یا ایجاد شعبه قابل انجام است. با اجرایی شدن مقررات مربوط، فصل دیگری در توسعه و گشایش عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد کشور و جلب سرمایه‌های خارجی گشوده خواهد شد.در بخش دیگری از این نشست، گزارش بانک مرکزی از عملکرد متغیرهای پولی و اعتباری در سه ماهه اول سال 1394 به اطلاع اعضای شورای پول و اعتبار رسید.


در این گزارش آمده است: نقدینگی در پایان خردادماه ۱۳۹۴ به ۷/ ۸۱۶۶ هزارمیلیارد ریال رسیده که نسبت به پایان سال قبل ۴/ ۴ درصد و نسبت به خردادماه سال قبل ۷/ ۲۲ درصد رشد نشان می‌دهد. در سه ماه اول سال‌جاری ضریب فزاینده نقدینگی ۹/ ۳ درصد و پایه پولی ۴/ ۰ درصد رشد داشته است که حاکی از بهبود ترتیب رشد نقدینگی است.همچنین بدهی بانک‌های غیردولتی که در سال گذشته و در پی برنامه‌‌های نظارتی بانک مرکزی افزایش یافته بود، با انجام اقدام‌های اصلاحی توسط این بانک‌ها در مدت سه ماهه اول سال‌جاری به میزان ۶/ ۱۱۵ هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.