بازگشت تعادل بازار به ارز؟
حمید عزیزی
عضو گروه بانک وبیمه
مهم‌ترین پرسش دو هفته اخیر این بوده است که چرا قیمت دلار پس از توافق هسته‌ای بالا رفت. پاسخ درست شاید این باشد که دلار پس از توافق بالا نرفت، بلکه تنها به سمت سطح قیمتی که پیش از جو روانی- انتظاری مذاکرات وجود داشت، بازگشت. شاخص بازار ارز پیش از نهایی شدن توافق هسته‌ای، تحت تاثیر خوشبینی زیاد به نتایج مذاکرات تا روز قبل از اعلام «برجام» بیش از 3 درصد افت را تجربه کرد و از محدوده قیمتی 3300 تومان خارج و به کف کانال 3200 تومان نزدیک شد.
دراین بازه زمانی، وجود خوشبینی زیاد، جوی روانی را رقم زده بود که اکثر معامله‌گران را در صف فروش قرار داده بود. تحت تاثیر فروش آنها، قیمت دلار به اندازه‌ای کاهش یافت که پس از توافق نهایی و رسیدن این ارز به قیمت ۳۱۸۰ تومان، تعداد زیادی از معامله‌گران احساس کردند که دلار به کف قیمت خود رسیده است و در نتیجه این بار معامله‌گران تغییر موقعیت دادند و صف خریدی تشکیل شد تا جو روانی کاهشی به سرعت تخلیه شود.

از زاویه دیگر، با توجه به اجرایی نشدن آنی مفاد توافق نهایی، اتفاق خاصی در سمت عرضه بازار رخ نداده که بشود انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را داشت. در نتیجه با خالی شدن جو روانی که اثر خود را پیش از رسیدن به توافق نهایی گذاشته بود، دلار به مسیر طبیعی خود بازگشت. به نظر می‌رسد دلار در آینده نزدیک بیش از جو روانی، از عرضه و تقاضای واقعی تاثیر بگیرد، هر چند که در این بین انتشار هر خبری راجع به اجرای توافق، همچنان توانایی تغییر کوتاه‌مدت جهت قیمت را دارد