ضربه به کردها؟
«کلید جنگ با داعش از کجا زده شد»؟ این پرسش مهمی است که این روزها سر محافل ناظرین سیاسی را در ترکیه و اقصی‌نقاط دنیا به خود گرم کرده است. ترکیه که نزدیک به یک و نیم سال است خود را از هر ائتلافی علیه داعش کنار می‌کشد به یکباره وارد جنگ می‌شود و حتی پا به داخل مرزهای سوریه می‌گذارد. هرچند داووداوغلو این موضوع را تکذیب کرده است و می‌گوید آنکارا تنها از طریق هوا به مواضع داعش در سوریه حمله کرده اما این پاسخ چندان از سوی ناظران سیاسی جدی گرفته نشده است.
با قتل‌عام رخ داده در شهر سوروچ در ۲۰ ژوئیه که در پی آن ۳۲ نفر از جمله خود بمب‌گذار در آن کشته و ۱۰۰ تن نیز زخمی شدند، باید گفت نیروهای امنیتی کشور ترکیه شکست خورده‌اند. یک بمب‌گذار انتحاری ترکیه که آن‌گونه که احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید عضو داعش بوده است، موجب به‌هم خوردن آرامش در شهر مرزی سوروچ می‌شود. بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه در ۲۲ ژوئیه می‌گوید دولت همکار عامل انتحاری را شناسایی کرده است. وزیر کشور حزب عدالت و توسعه که در انتخابات هفتم ژوئن اکثریت پارلمان را از دست دادند در یک دستورالعمل محتاطانه با همکاری دادستان‌های این کشور دستور بازداشت مظنونین به همکاری با داعش را می‌دهد. او در یک اظهارنظر بسیار عجیب و غریب می‌گوید: این کردها بودند که داعشی‌ها را تحریک کردندکه در داخل خاک ترکیه بمب‌گذاری کنند.

« این کردها »در واقع دانشجویانی بودند که قصد داشتند حمایت خود را از کردهای کوبانی اعلام کنند. این گروه قصد داشت تا با وارد شدن به خاک کوبانی، دفاع این شهر را در برابر داعشی‌ها مستحکم‌تر کند.
حزب عدالت و توسعه برای مدت طولانی است که متهم است مستقیم و غیرمستقیم از داعشی‌ها حمایت می‌کند یا دست‌کم در برابر رشد آنها اقدام عملی کافی را انجام نداده است. این حزب متهم است که یک مسیر ترانزیت برای نیروهای داعش در خاک ترکیه ایجاد کرده است که به راحتی در داخل این کشور در حال رفت و آمد هستند. داعش نیز گفته است در داخل ترکیه زنجیره‌های مخفی دارد.
«جواد اونش»، معاون سابق سازمان اطلاعات ترکیه (MIT) در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ترک در ۲۲ ژوئیه گفت: زنجیره‌های مخفی داعش که همچون تاریکی شب بودند، هم‌اینک پس از بمب‌گذاری در شهر سوروچ به روشنایی روز رسیده‌اند. ترکیه در هفته گذشته با حمله به مواضع این زنجیره‌های مخفی در ۱۳ استان این کشور مدعی است رد همه طرفداران داعش را گرفته است. اما اونش می‌گوید این کشور چرا ناگهان موضع خود را تغییر داده است، که پاسخی چند بعدی می‌طلبد.

برخی می‌گویند حمله عمده ترکیه به نیروهای داعش در داخل و خارج از مرزها این گمان را تقویت می‌کند که داعشی‌ها گویا در پی یک حمله گسترده دیگر هستند و حمله ترکیه به قصد یک حمله پیشگیرانه بوده است.از یکسو می‌توان حملات ترکیه به مواضع داعش را در راستای قبولاندن این موضوع به ایالات‌متحده دانست که ترکیه در مبارزه با تروریسم بسیار جدی است. از سوی دیگر می‌توان به این نتیجه رسید که در نظر رهبران آنکارا تاریخ مصرف داعش به پایان رسیده است. همین موضوع را نیز احتمالا رهبران داعش در نظر گرفته‌اند. از دست دادن بخش عمده‌ای از شهرهای مرزی و افتادن آن به دست نیروهای کرد، احتمالا این گمانه را تقویت کرده است که داعشی‌ها با «بی‌مبالاتی» شهرهای مرزی را به کردها واگذار کرده‌اند.

کردهای سوریه ارتباط نزدیکی با پ‌ک‌ک دارند. این کردها بیش از کردهای عراقی از عوامل پ‌ک‌ک حمایت کرده‌اند. حتی گفته می‌شود در جنگ با داعش اعضای این اتحادیه بیش از پیش به هم نزدیک شده‌اند. ظهور یک کردستان خود مختار دیگر در مرزهای ترکیه، از تقویت داعش در سوریه بیش از پیش برای آنکارا یک خطر محسوب می‌شود. لاله کمال، یادداشت‌نویس روزنامه تودیززمان می‌گوید: کردستان خودمختار می‌تواند به تحرکات سیاسی کردها در داخل ترکیه بینجامد.
این کارشناس اعتقاد دارد داعش در واقع یک جاده صاف کن برای اجرای سیاست‌های ترکیه شده است اما برخی از کارشناسان اعتقاد دارند بازی با داعش بدون عواقب باقی نخواهد ماند.یکی از کارشناسان عملیات‌های اطلاعات در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ترک می‌گوید: «اینکه ترکیه فکر می‌کند، می‌تواند با بستن سایت‌های طرفدار داعش و دستگیری افراد آنها، بدون انتقام ماجرا را ختم به خیر کند، در اشتباه است.»

تاکنون تنها کشوری که در منطقه به‌طور مستقیم وارد جنگ با داعش نشده، ترکیه بود و همین موضوع موجب شده بود برخی بگویند بین ترکیه و داعش سَر و سِری وجود دارد.
نیروهای سکولار بارها مدعی شده بودند که آنکارا در خفا به رشد داعش در سوریه کمک می‌کند. در اولویت سیاست‌های خارجی ترکیه مبارزه با دولت دمشق از اهمیت بیشتری برخوردار است. چندی پیش روزنامه جمهوریت، با انتشار چندین عکس، در گزارشی مدعی شده بود سازمان اطلاعات ترکیه تحت پوشش کمک‌های انسانی به سوریه، به جنگجویان افراطی این کشور سلاح ارسال می‌کند.
نتیجه این ادعا، دستگیری سردبیر روزنامه جمهوریت و تکذیب این ادعا بود.

در این راستا بارها، رسانه‌های ترکیه در گزارش‌هایی از ارتباط پنهان بین داعش و آنکارا پرده برداشتند. نخستین‌باری که این گمانه تقویت شد، به اوایل حضور داعش در عراق بازمی‌گشت که این گروه موصل را به اشغال خود درآوردند و اعضای کنسولگری ترکیه را گروگان گرفتند. اما چندی بعد این افراد آزاد شدند در حالی که داعش نشان داده است از گروگان‌های خود به بهترین نحو برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند. آزادی ابهام‌برانگیز اعضای کنسولگری ترکیه در موصل این شائبه را ایجاد کرد که بین دولت ترکیه و داعش یک بده بستان سیاسی صورت گرفته است. برخی اما می‌گویند با پایان تاریخ مصرف داعش، بازی برای ترکیه فرق کرده است و او قصد دارد به بهانه مبارزه با داعش، برنامه‌های خود را پیش ببرد.