همون همیشگی بدون شکر لطفا
ترجمه: نیلوفر توکلی
فرهنگ کافه‌نشینی در فرانسه به قرن‎ها پیش بازمی‎گردد.کافه‎ها همیشه محل گردهمایی روشنفکران برای ملاقات با یکدیگر و بحث درباره موضوعات فلسفی بوده است. برای روشنفکران آوانگارد، محلی برای نمایش کارهایشان، برای هنرمندان، محلی برای مقایسه و تبادل ایده‎هایشان و برای نویسنده‎ها محلی برای غرق کردن غم و اندوهشان ورای غم و اندوه یا سودای هنری‎شان بوده است. www.cafe-de-flore.com

حتی مبارزان آزادی انقلاب فرانسه و بعدتر مبارزان مقاومت فرانسه برای طراحی خط‌مشی خود، یکدیگر را در کافه‌ها ملاقات می‎کردند. کافه‌هایی در فرانسه وجود دارد که اسمشان نشان می‎دهد چهره‎های معروفی مثل همینگوی،ژان پل سارتر وپیکاسو درآنجا حضور داشته‎اند. امروزه همچنان کافه‌ها در پاریس در همه خیابان‎هاو در اشکال مختلف وجود دارد و مردم محلی و توریست‎ها هم در آنجا جمع می‎شوند تا اتمسفر یگانه‎ای خلق کنند و جرعه‎ای قهوه بنوشند. یک کافه فرانسوی اصیل صندلی‎هایی در داخل وبیرون از کافه با میزهای کوچک و معمولا گرد و تعداد زیادی قابکاری چوبی و دکور قرمز و مشکی دارد. اگرچه امروزه کافه‎های مدرن پاریس در همه اشکال و اندازه ها و گاهی با دکور کروم وضدزنگ وجود دارد اما هنوز بیشترشان به طراحی داخلی صمیمی و سنتی و صندلی‌های جای گرفته در پیاده‌روها پایبندند.
در منوی کافه‎های فرانسه تعداد محدودی کیک و ساندویچ و به تازگی تعداد قابل‌توجهی ارائه خدمات یک رستوران کامل یافت می‎شود.اگرچه در فرهنگ کافه‌نشینی فرانسه نوشیدنی‎ها اهمیت بیشتری به نسبت غذاها دارند.۶۰ درصد از کافه‎نشین‎های فرانسوی «قهوه» و «اسپرسو»‎ی سرو شده در فنجان‎های کوچک را ترجیح می‎دهند.

پیشخدمت کلاسیک فرانسوی،همان کاراکتری‎ است که ژان پل سارتر با نام «گارسون» در کتاب خود ترسیم می‎کند. اگزیستانسیالیسم بخش پیچیده‎ای از فرهنگ کافه‌نشینی فرانسه است همچنین برای یادگیری رسوم کافه‌نشینی به کمک گارسون نیاز است. پیشخدمت‎های فرانسوی متمایز و برترند و کمتر رضایت به فراگیری زبان انگلیسی می‎دهند. در فرهنگ کافه‎نشینی فرانسه همیشه حق با مشتری نیست! و این ناشی از شخصیت متفاوت پیشخدمت‎های فرانسوی است که بخشی از تجربه کافه‎نشینی فرانسه را شکل می‎دهند.
یکی از جنبه‎های دیگر فرهنگ کافه‎نشینی فرانسه سیگار است. تا زمانی که سیگار کشیدن در داخل کافه‎ها مجاز بود، بخش استواری از اکثر کافه‎ها محسوب می‎شد. اکنون استعمال سیگار در مراکز عمومی غیرقانونی است و پاریسی‎ها برای سیگار کشیدن به خارج از کافه‎ها می‎روند و در پاسیو کافه‎ها و پیاده‌روها با سیگار‎های نازکی در دست دیده می‎شوند. یک شیوه ویژه کافه‎نشینی فرانسه این است که هیچ‌کدام از منوهای ارائه شده به‌عنوان گزینه‎های کاملا استاندارد نیستند. صورت‌حساب همراه با سفارش داده می‎شود ولی می‎توان آن را هنگام ترک کردن کافه پرداخت کرد.

فرهنگ کافه‎نشینی فرانسه برای مردمی است که می‎خواهند ببینند و دیده شوند. هر کافه فرانسوی شامل یک اتاق مخصوص خوانندگان کتاب‎ها، زوج‎ها، قرارهای کاری و گروه‎های دوستی است که با هم قهوه می‎نوشند.
منبع: