برنامه تولید خودروسازان اروپایی در ایران
هنوز برخی از شرکت‌های خودروساز خارجی مشغول مطالعه بازار ایران هستند و برخی دیگر علاقه‌مندی خود را همزمان با توافق لوزان برای حضور در کشورمان اعلام کرده‌اند این در شرایطی است که وجود هیچ یک از این خودروسازان ملموس نیست. همزمان با اولین توافق ایران و کشورهای 1+5 شرکای پیشین خودروسازی ایران که به ناگهان اقدام به ترک ایران کردند یا فعالیت خود را محدودکردند نسبت به حضور دوباره در ایران علاقه‌مند شدند حال آنکه برخی دیگر از خودروسازان معتبر نیز اعلام کردند که در حال مطالعه بازار ایران هستند. در این بین برخی از کارشناسان با توجه به رکود جهانی که در شرایط کنونی بر صنعت خودرو حاکم است از قبل پیش‌بینی می‌کردند که با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بازار خودروی ایران محلی برای رقابت خودروسازان جهانی خواهد شد. حال در شرایطی قرار داریم که مذاکرات پنهانی با چشم‌انداز توافق هسته‌ای عیان شده و خودروسازان کم و بیش نسبت به حضور در بازار بکر خودروی ایران اظهار علاقه‌مندی می‌کنند. در این بین شرکت پژو پیش از سایرین پای میز مذاکره با شرکت ایران‌خودرو نشسته و برنامه تولید این شرکت از مدت‌ها پیش در رسانه‌های داخلی و خارجی دیده شده است.پژو پیش از این به‌طور سالانه 400 هزار خودرو در ایران می‌فروخت، این در شرایطی است که با توافق هسته‌ای مسوولان این شرکت اعلام کردند در ابتدای فعالیت دوباره خود در ایران مدل‌های جدید را از اروپا به این کشور صادر خواهند کرد تا تصویر خود را در این کشور را تحکیم کنند.


پژو در سال ۲۰۱۲ تحت‌فشار سهامدار وقت خود جنرال موتورز عرضه کیت مدل‌های ۲۰۶ و ۴۰۵ خود به ایران‌خودرو را متوقف کرد، اما ایران‌خودرو اندکی بعد تامین قطعات موردنیازش را از طریق واسطه‌ها آغاز کرد و به‌نوعی سهم حدود ۳۰ درصدی پژو در این بازار حفظ شد.اما طبق اعلام رسمی ایران‌خودرو این شریک فرانسوی قرار است با ایران‌خودرو، شرکت مشترکی به‌صورت ۵۰-۵۰ تشکیل دهد. همچنین بر اساس توافق دوجانبه شرکت پژو ملزم به ارائه پلت‌فرم برای تولید محصول مشترک می‌شود و علاوه‌بر آن نسبت به صادرات محصولات در منطقه نیز از طریق ایران‌خودرو اقدام خواهد کرد. براین اساس دو محصول جدید پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ در گام نخست همکاری مشترک تولید خواهد شد، اما رقیب پژو در ایران یعنی شرکت رنو که در دوران تحریم حاضر به خروج از ایران نشد نیز برنامه‌های خود را با دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا پیش می‌برد. هرچند طی هفته جاری اخباری مبنی‌بر خرید سهام پارس‌خودرو توسط رنو مطرح شد، اما این خبر با تکذیبیه مدیرعامل این شرکت داخلی مواجه شد. با این حال رنو هم‌اکنون با دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان مشغول فعالیت است. در کنار تولیدات این شرکت، رنو به این نتیجه رسیده که فروش نسل اول رنو لوگان در ایران رفته‌رفته تحلیل رفته و بر این اساس، تصمیم دارد با «KWID» فعالیت اقتصادی جدید خود را در ایران شروع کند.طراحی رنو کوئید براساس پلت‌فرم جدید CMF-A صورت‌ گرفته‌؛ پلت‌فرمی که قرار است در برخی مدل‌های آینده استفاده شود و رنو-نیسان تلاش دارد درصورت بستن قراردادی با یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایرانی تولید این خودرو را در ایران آغاز کند.هرچند هیچ چیز هنوز نهایی نیست؛ اما گویا فرانسوی‌ها به دنبال احیای قرارداد سال ۸۳ خود با ایران که منجر به تولید تندر-۹۰ شد هستند، اما طی یک هفته اخیر و پس از ورود هیات آلمانی به ایران که در آن مدیر روابط بین‌الملل شرکت فولکس واگن هم حضور داشت اخباری مبنی‌بر آغاز به کار مجدد فولکس واگن در ایران مطرح شده است در این بین هر چند سخنگوی این شرکت آلمانی قطعیتی از حضور خود در ایران را اعلام نکرده، اما ظاهرا مذاکرات محکمی با برخی از شرکت‌های خودروساز کشورمان انجام داده است.


در همین حین انریک بلتز سخنگوی فولکس‌واگن عنوان کرده که این شرکت در حال بررسی تحولات ایران است و مذاکرات اولیه را نیز برای ورود به بازار ایران انجام داده، اما فعلا تصمیم قطعی صورت نگرفته است و ما منتظر آینده نزدیک هستیم تا گام‌های بیشتری برای حضور خود در بازار ایران بر داریم.پیش‌تر برخی منابع در شرکت بم خودرو از آغاز همکاری با فولکس واگن خبر داده بودند. اولین محصول هم خودرو تیگوان اعلام شده بود. این خودرو در اندازه نزدیک به نیسان قشقایی قرار دارد و در بازار جهانی حدود 26 هزار دلار قیمت دارد. همچنین همزمان با اعلام حضور این شرکت آلمانی در ایران ظاهرا مذاکراتی نیز برای واردات برخی محصولات فولکس واگن به ایران با یکی از شرکت‌های وارد‌کننده صورت گرفته است.البته خبر‌هایی هم مبنی‌بر مذاکره فولکس واگن با ایران‌خودرو مطرح شده که سخنگوی فولکس واگن حاضر به تایید یا تکذیب آن نشد.طی چند هفته اخیر یکی از مدیران ایران‌خودرو هم به تمایل این شرکت برای همکاری با یک شریک غیر‌فرانسوی در اروپا مانند فولکس واگن اشاره کرده بود.


سایت اقتصادنیوز طی هفته جاری گزارشی از محصولات این شرکت که مناسب بازار ایران است ارائه کرد در این گزارش عنوان شده بود که ارزان‌ترین مدل فولکس واگن مدل آپ است که در اروپا ۸ هزار و۹۰۰ یورو قیمت دارد این خودرو که هم اندازه پژو ۲۰۶ است در صورت واردات، قیمتی بیش از ۵۴ میلیون تومان خواهد داشت البته در صورت مونتاژ این خودرو می‌تواند قیمتش به حدود ۴۰ میلیون تومان برسد و به رقیبی برای پژو ۲۰۶ تبدیل شود.
موتور ارزان‌ترین مدل آپ 60 اسب بخار قدرت دارد و همچنان برای رقابت با پژو 206 موتور ضعیف‌تری به‌نظر می‌رسد. با این همه این موتور مدرن‌تر بوده و مصرف سوخت کمتری دارد.دیگر محصولی که می‌تواند در ایران موفق باشد محصولی از تولیدات فولکس واگن در برزیل است که voyage نام دارد. این خودرو که هم اندازه تیبا است از موتور 1600 سی‌سی با قدرت موتور 104 اسب بخار بهره می‌برد.این خودرو در صورت تولید در ایران می‌تواند بین 40 تا 50 میلیون قیمت داشته باشد که با این قیمت این خودرو می‌تواند رقیب خودروهایی مانند پژو 206 صندوقدار و تندر-90 باشد.
محصول مهم دیگری که می‌تواند در صورت تولید در شرکت بم خودرو با استقبال در بازار ایران مواجه شود خودرو جتا است.این خودرو که در کلاس رنو مگان قرار دارد در بازار جهانی ۱۷ هزار دلار قیمت دارد و در صورت تولید در ایران می‌توان آن را با قیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان به دست مشتریان رساند. این خودرو دارای موتور دو لیتری با قدرت ۱۱۵ اسب بخار است .در گذشته بم خودرو و فولکس واگن برنامه‌های جدی را برای بازار ایران مطرح کرده بودند.