نیاز 400 میلیاردی راه‌آهن ارومیه - مراغه

دنیای اقتصاد، ارومیه،امیررضا علیار: با تزریق اندک و محدود اعتبار، طرح ملی ساخت راه‌آهن ارومیه - مراغه وارد پانزدهمین سال اجرای خود شد تا آذربایجان غربی همچنان در یکی از زیرساخت‌های اصلی ارتباطی لنگ بماند.

طرح ملی راه‌آهن ارومیه - مراغه به طول ۱۸۴ کیلومتر از سال ۸۰ در پنج قطعه در حال اجرا است. ساخت این مسیر ریلی از مراغه شروع شده و از شهرهای میاندوآب، مهاباد و نقده گذشته و قرار است به ارومیه برسد. اما با گذشت نزدیک به دو دهه تنها ایستگاه راه‌آهن شهرستان‌های میاندوآب و مهاباد در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند و بقیه بخش‌ها معطل تزریق اعتبار هستند.

سال‌ها است سرعت‌دهی به روند تکمیل طرح ساخت راه‌آهن مراغه - ارومیه یکی از مطالبات جدی مردم آذربایجان غربی است، اما هر سال وعده‌های عمل نشده مسوولان در خصوص اتمام این طرح وارد فاز تکرار می‌شود.

بهره‌مند بودن از راه‌آهن، آزادراه و بزرگراه در استان‌هایی نظیر آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرزی با سه کشور خارجی با توانمندی‌های بازرگانی بین‌المللی ضرورتی است که متاسفانه تاکنون چندان مورد توجه مسوولان قرار نگرفته است.

در حال حاضر اتمام این طرح یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسوولان آذربایجان غربی است که همچنان از کمبود اعتبار رنج می‌برند، اعتباراتی که به‌دلیل تزریق اندک در صورت تخصیص گاه‌به‌گاه نیز صرف پرداخت مطالبات پیمانکاران می‌شود.

اهتمام ویژه برای رفع موانع طرح

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در سفر به آذربایجان غربی در نشست بررسی موانع اجرای این طرح اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح ملی ساخت راه‌آهن

مراغه - ارومیه در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و رشد اقتصاد منطقه تاثیر مهمی دارد، رفع موانع پیشروی این طرح در دستور است.

علی نورزاد در خصوص آخرین وضعیت این طرح اعلام کرد: در حال حاضر زیرسازی در حدفاصل ایستگاه‌های مهاباد تا نقده و ارومیه ادامه دارد و ساخت ساختمان اصلی ایستگاه راه‌آهن ارومیه با پیشرفت ۷۱ درصدی در دست اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه برای اتمام طرح راه‌آهن ارومیه - مراغه در مجموع ۴هزار میلیارد ریال اعتبار موردنیاز است، گفت: زیرسازی خط ریلی مهاباد به نقده ۹۱ درصد پیشرفت دارد و ساختمان اصلی ایستگاه راه‌آهن نقده نیز تا پایان امسال افتتاح می‌شود.

نورزاد با اعلام اینکه تاکنون ۲۴۵ میلیارد ریال برای طرح احداث راه‌آهن مراغه- ارومیه هزینه شده است، عنوان کرد: زیرسازی خط ریلی نقده به ارومیه نیز هم‌اکنون در حال انجام است.

تسریع اجرای طرح در سفر رئیس‌جمهوری مطرح می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این نشست درخصوص آخرین روند اجرایی این طرح گفت: راه‌آهن ارومیه به مراغه به طول ۱۸۵ کیلومتر در دست ساخت است که از این میزان ۸۵ کیلومتر در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده و ۱۰۰ کیلومتر از آن هم‌اکنون در دست احداث است. خلیل محبت خواه با اعلام اینکه متوسط پیشرفت این ایستگاه‌ها تاکنون ۴۵ درصد است و بزرگ‌ترین ایستگاه این محور در ارومیه قرار دارد، افزود: تامین اعتبارات این طرح نیازمند پیگیری جدی مسوولان استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیران ذی‌ربط استانی است که قرار است در سفر رئیس‌جمهوری به استان مورد تاکید جدی قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تکمیل طرح راه‌آهن ارومیه و نقده در مرحله تدوین بوده و مراحل نهایی خود را سپری می‌کند، افزود: پیش‌بینی می‌شود به‌زودی شاهد به بهره‌برداری رسیدن این طرح باشیم.

وی گفت: در حال حاضر ایستگاه و خطوط ریلی نقده و ارومیه در حال اجرا است و با تزریق اعتبارات موردنیاز تسریع می‌شود.

بر اساس این گزارش، ضریب نفوذ شبکه ریلی در یک کشور، شاخص مهمی از توسعه اقتصادی بوده ولی با وجود قدمت ۸۰ ساله راه‌آهن در کشور، این زیرساخت مهم توسعه اقتصادی و ترانزیتی در آذربایجان غربی از ضریب نفوذ کمتری برخوردار است.

حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه است ولی مردم این دیار سال‌ها است از این نعمت محروم هستند.