آمار گردشگران خارجی از آمار گردشگران داخلی دقیق‌تر است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در گفت‌وگو با مهر با بیان مطلب فوق درباره آمار گردشگران خارجی ورودی به ایران گفت: در جمع‌بندی آمار خارجی فقط یک‌درصد خطا می‌تواندوجود داشته باشد اما در گردشگری داخلی خیلی نمی‌توانیم آمار دقیقی بدهیم. با هر روشی که بخواهیم آمار گردشگر داخلی را محاسبه کنیم، بازهم نمی‌توانیم آمار دقیقی بدهیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: اکنون آمار ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفری از گردشگران خارجی ورودی داریم. با نظر به اینکه گردشگری فرهنگی - تاریخی در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، تونس، لیبی و یمن به دلایل مختلف تعطیل شده است و با امنیت خوبی که اکنون در کشور ما وجود دارد، ایران تنها انتخاب مقصد سفر گردشگران تاریخی و فرهنگی است که ذهنشان متوجه فرهنگ و تمدن خاورمیانه است.

وی ضمن بیان این نکته که برای ورود گردشگر خارجی هماهنگی ۲۷ دستگاه مورد نیاز است و اگر یک یا دو دستگاه دچار مشکل شود، تمام سیستم با دشواری مواجه می‌شود، به توضیح در خصوص آیین‌نامه ارتقای امنیت گردشگران خارجی پرداخت و گفت: ارتقا امنیت گردشگران خارجی دارای طبقه‌بندی حفاظتی است. در آنجا وظایف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده است. اتفاقاتی که برای گردشگران می‌افتد هیچ ارتباطی به امنیت آنها ندارد. فقط این آیین‌نامه اعلام می‌کند که چگونه دستگاه‌ها با هم درباره تامین امنیت گردشگران خارجی هماهنگ شوند وگرنه چپ کردن اتوبوس ربطی به این آیین‌نامه ندارد.

سلطانی‌فر همچنین در تشریح برنامه‌های سازمان درباره گردشگری حلال اظهار کرد: اعتقاد داریم که ایران حتما مهم‌ترین کانون گردشگری حلال در دنیاست و در آینده نیز این رویکرد را دنبال می‌کنیم.

ایران اصول و مبانی مربوط به گردشگری حلال را بدون اینکه سرمایه‌گذاری جدیدی انجام شود، اجرا و مدیریت می‌کند؛ چون در کشور غذاها با گوشت ذبح اسلامی طبخ می‌شود و مقررات عدم سرو مشروبات الکلی را داریم و بسیاری از مسائل شرعی دیگر در کشور رعایت می‌شود، بنابراین در این حوزه نسبت به کشورهای دیگر که تازه می‌خواهند رستوران و هتل حلال ایجاد کنند، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد جلوتر هستیم.

وی تاکید کرد: بنابراین بازار گردشگری حلال برایمان بسیار مهم است، منتهی هنوز در زمینه توسعه گرشگری حلال و بخش ویژه و تخصصی آن مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال هتل یا پلاژ ساحلی برای بانوان مسلمان کم داریم و اگر در هتل‌ها استخر داریم، تنها ساعاتی از آن را به بانوان اختصاص می‌دهیم.