حمیدرضا آریان‌پور: آیا رفت و آمد مقام‌های سیاسی و اقتصادی جهان به تهران نشانه‌ای از گام برداشتن در مسیر احیا و ایجاد کامل روابط دیپلماتیک و حرکت اقتصاد ایران به سوی رونق است؟ هنوز برای پاسخ مثبت به این پرسش بسیار زود است؛ اما این وضعیت دست‌کم نمادی از تلاش دیپلماتیک برای بازسازی روابط سیاسی و اقتصادی ایران با شرکای سابق یا ساختن مناسبات تازه با همکاران جدید در دوره پساتحریم است.

تحریم‌ها علیه ایران هنوز حذف نشده‌اند؛ اما در صورت اجرای موفق «برنامه جامع اقدام مشترک» که روز ۲۳ تیر پس از ۲۲ ماه مذاکره گروه کاری محمد جواد ظریف با شش قدرت عمده جهان در وین نهایی شد، این اتفاق خواهد افتاد.

حالا همان قدر که بر سر نحوه اجرای «برجام» داستان‌های پیچیده‌ای وجود دارد، در مورد پیامدهای اجرای توافق هسته‌ای وین نیز حرف زده می‌شود. پیامدهای اجرای کامل مفاد توافق بیش از صد صفحه‌ای وین می‌تواند در حوزه‌های روابط بین‌الملل، اقتصاد ایران، منطقه و جهان و همچنین شرایط و شاخص های اجتماعی کشور مشاهده شود.

تنها چند روز پس از نهایی شدن توافق وین، زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان به ایران آمد تا بعد از او فدریکا موگرینی، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بعد از او وزیر خارجه فرانسه به تهران بیایند. مقام‌های بسیار دیگری نیز برنامه سفر به پایتخت ایران را دارند. به قول لیز دوسِت، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی، «وقتی شهری ناگهان تبدیل به یکی از مقاصد سفر وزرای دولت‌های جهان می‌شود، می‌دانید که اهمیت سیاسی آن افزایش یافته است.» برخی از این نیز فراتر می‌روند. سیف دانا، استاد دانشگاه ویسکانسین پارک ساید می‌نویسد: «نظم جدیدی در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است که دوره حاضر را دوره ایران می‌کند.»