یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. غلبه نگاه بلندمدت بر نگرانی‌های فعلی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد ۲۹۱ واحدی (معادل ۴۴ /۰درصد) در ۶۶ هزار و ۷۸۱ واحد متوقف شد. عملکرد ضعیف شرکت‌ها در مجامع و همچنین انتشار صورت‌های مالی برای سه ماه نخست سال ۹۴، باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بازار سهام و در نتیجه افت قیمت‌ها دقیقا یک روز پس از اعلام توافق هسته‌ای شد. با این حال، روز گذشته با مشاهده نشانه‌هایی از اثرگذاری رفع تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد کشور، واکنش مثبت بورس را شاهد بودیم. در این خصوص، اخباری مبنی بر احتمال شروع دوباره همکاری بین خودروسازان داخلی و خارجی منتشر شده که باعث رشد مناسب دماسنج بازار سهام شد. در این میان اما، افت مجدد قیمت جهانی کالاها و شرایط دشوار اقتصاد داخل نگرانی‌هایی را حداقل در کوتاه‌مدت ایجاد کرده که می‌تواند اثرات منفی را به‌صورت مقطعی در بازار سهام ایجاد کند.



آرامش ارزی با خروج سفته‌بازی
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به قیمت ۳۳۱۰ تومان معامله شد. برای کاهش هیجانات و سفته‌بازی‌ها، نهادهای ناظر کنترل‌هایی بر بازار ارز از ماه‌های پایانی سال گذشته اعمال کردند. برخورد با دلالان ارزی در کنار حضور صرافی بانک‌ها به‌عنوان بازیگردان‌های بازار مشاهده شد. اثر این موضوع از اوایل سال جاری کاملا آشکار بود که به دنبال آن تا حدود زیادی معاملات در این بازار به سمت عرضه و تقاضای واقعی رفته است. در این میان، ارز در مقاطعی با سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته‌ای نوسانات شدیدی را تجربه می‌کرد، اما به سرعت حاکم شدن عرضه و تقاضا باعث بازگشت تعادل به بازار ارز می‌شد. میانگین قیمتی دلار از ابتدای سال ۳۳۱۰ تومان است. بر این اساس، با تخلیه هیجانات هسته‌ای قیمت دلار به میانگین خود نزدیک شده که حرکت آرام دلار را محتمل‌ترین سناریو نشان می‌دهد.



سکه در انتظار اونس طلا؟
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی به قیمت ۸۸۱هزار تومان معامله شد. در این شرایط، دلار با رشد اندک قیمتی، سکه را با خود همراه کرد. در حالی‌که اونس طلای جهانی نیز رشد قیمتی را تجربه کرد، اما می‌توان این موضوع را عنوان کرد که سکه نسبت به تغییرات اونس همچنان واکنشی خنثی نشان می‌دهد. در لحظه تنظیم این گزارش، طلا در حالت انتظاری برای نتیجه نشست فدرال رزرو آمریکا بود، همان‌طور که پیش تر اشاره شد، ابهامات موجود برای زمان نهایی افزایش نرخ سود آمریکا در ماه‌های اخیر طلا را با نوساناتی همراه کرده است. وجود این ابهامات باعث شده، سکه به تغییرات اونس واکنش کندی داشته باشد. بنابراین در‌صورت رفع ابهامات موجود، انتظار تاثیر تغییرات قیمتی اونس در سکه وجود دارد. در بازار ارز نیز ثبات نسبی مورد انتظار است.



«حبس قیمتی» در بازار طلای جهانی
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۹۶ دلار معامله می‌شد. همان‌طور که اشاره شده بود مهم‌ترین عامل مورد توجه معامله‌گران طلا، نتیجه نشست فدرال رزرو است که در لحظه تنظیم این گزارش امکان پوشش آن نبود. بنابراین، بازار طلا نوسانات محدودی را زیر سطح ۱۱۰۰ تومان تجربه می‌کرد. در صورتی که نتیجه نشست مزبور بر اساس انتظار عمومی بازار باشد (یعنی افزایش نرخ سود) احتمال ریزش قیمت اونس تا سطوح ۱۰۵۰ یا حتی کمتر نیز وجود دارد. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند ریزش‌های شدید قیمت جهانی کالاها و ضعف اقتصاد چین (افت شدید بازار سهام این کشور) باعث تردید فدرال رزرو برای افزایش نرخ سود تا پایان سال جاری می‌شود. در صورت تحقق این پیش‌بینی، قیمت‌ها در بازار طلا با جهشی احتمالی به بیش از ۱۱۰۰ تومان خواهند رسید.



تداوم ثبات قیمتی «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد اندک ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۴۲۰ تومان معامله شد. با این حال، آخرین معاملات این اوراق قیمت‌های کمتری نسبت به روز قبل را نشان می‌دهد. در این شرایط، از اواخر فروردین‌ماه سال جاری، «تسه»ها بازه قیمتی ۷۵-۷۰ هزار تومانی را تجربه کرده‌اند. در این میان، کاهش نرخ سود بانکی در کنار ارائه وام‌های جدید مسکن در این مدت، بر قیمت «تسه»ها فشار وارد کرده است. همچنین کاهش تقاضا در بازار مسکن در این مدت به‌عنوان موردی برای کاهش تقاضای این اوراق عنوان می‌شود. از سوی دیگر، می‌توان به سود کمتر بازپرداخت وام حاصل از خرید «تسه»ها در مقایسه با وام‌های جدید اشاره کرد. این موضوع درکنار بهبود معاملات مسکن در روزهای پس از توافق هسته‌ای و همچنین وجود تقاضای فصلی می‌تواند از قیمت‌ها حمایت کند.



دفع سیگنال‌های مثبت در مدار «خرسی»
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۷ دلار معامله می‌شد. این در حالی بود که در ساعات پایانی معاملات سه‌شنبه، قیمت‌ها به بیش از ۴۸ دلار نیز رسیده بود. کاهش ۹/ ۱ میلیون بشکه‌ای حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا بر اساس برآوردهای شرکت نفت آمریکا (API) برای هفته منتهی به ۲۶ جولای عامل رشد قیمت‌ها محسوب می‌شد. همچنین، رشد بیش از ۴ درصدی شاخص بورس شانگهای چین در معاملات دیروز می‌توانست از قیمت‌ها حمایت کند. با این حال، همچنان فضای «خرسی» (انتظار افت قیمت) در بازار نفت حاکم است و تولیدات به قدری بالا است که تعادل عرضه و تقاضا را زمانبر نشان می‌دهد. در این‌باره، بررسی خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد اعضای اوپک روزانه ۳ میلیون بشکه بیش از تقاضا در سه ماه دوم ۲۰۱۵ نفت تولید کردند؛ بنابراین، مازاد عرضه نفت از رشد مداوم قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

روزهای کم افت و خیز بازارها