یک مقام مسوول با ابراز نگرانی از رفتار معامله‌گران بازار سهام بر‌اساس دیدگاه نوسان‌گیری، گفت: نگرانی و ترس از آینده باعث شده تا اغلب بازیگران بورس به دنبال موج سواری در بازار سهام باشند و نگاه قیم مآبانه به حقوقی‌ها باعث عدم تحقق انتظار شده است.

بهروز خدا‌رحمی دبیر کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس؛ با انتقاد از حاکم شدن دیدگاه کوتاه‌مدت و مبتنی بر نوسان‌گیری بر معاملات کل بورس، عنوان کرد: بزرگ‌ترین‌ آسیب بازار سرمایه این روزها حرکت بازار روی محور نوسان‌گیری و انتظار از حقوقی‌ها به‌عنوان قیم بازار برای حمایت از نوسان‌گیران است.

وی با بیان اینکه ارزش بورس تهران در مقایسه با بورس‌های دنیا بسیار اندک برآورد می‌شود، عنوان کرد: از واقعیت امروز مبنی بر اینکه بازار سهام با مشکل نقدینگی مواجه شده، گریزی نیست، اما اینکه رفتار معامله‌گران با وجود ارزان شدن قیمت سهام صرفاً به سمت موج‌سواری و نوسان‌گیری سوق یابد، بزرگ‌ترین‌ آسیبی است که می‌تواند بازار سهام را از مسیر واقعی خود خارج کند.

این مقام مسوول با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری و حقوقی با متولیان بازار سرمایه، افزود: در حالی که مقصر رکود بازار سهام همواره شرکت‌های حقوقی عنوان می‌شوند، اما تمرکز صرف بر این موضوع باعث می‌شود که بازار به بیراهه برود.وی افزود: اینکه بازار سرمایه انتظار داشته باشد که در بازه زمانی بلند مدت همواره حقوقی‌ها با عدم فروش سهام از بورس حمایت کنند تا معامله‌گران حقیقی بازار فروشنده سهام نباشند انتظار درستی نیست و بازار را به بیراهه خواهد کشاند.به گفته وی توافق هسته‌ای فرصت بی‌نظیری را برای بازار سرمایه کشور فراهم آورده تا بتوان سهم این بازار را در اقتصاد افزایش داد. باید دید اگر سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سهام راه یابند چگونه با ریسک‌های کنونی مواجه می‌شوند.

خدا رحمی افزود: فرض کنید امکان کسب بازدهی ۵۰درصدی از یک دارایی به شرط صرف زمان در بازه ۶ ماهه وجود داشته باشد، در حالی که کسب همین بازدهی با صرف دو یا سه روز در بازار از طریق نوسان‌گیری به‌راحتی فراهم باشد. اغلب سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی حالت دوم را ترجیح می‌دهند و بیشتر حقیقی‌ها و حقوقی‌ها به سمت نوسان‌گیری کوتاه مدت گرایش پیدا کرده‌اند.دبیر کل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری با بیان اینکه نگرانی نسبت به آینده همواره بازار سهام را آزار داده است، عنوان کرد: صرف اینکه دیدگاه نوسان‌گیری از سوی حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار تا چه حد در بورس دنبال می‌شود، تداوم آن به جایگاه بازار سهام آسیب رسانده است.