مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو چشم‌انداز صنعت دارویی کشور را تا پایان سال مثبت ارزیابی کرد و گفت: در قضیه تحریم‌ها شرکت‌های واردکننده، زمان واردات ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه اضافی به بانک‌های واسط می‌پرداختند که حذف این هزینه بعد از لغو تحریم‌ها حاشیه سود دارویی‌ها را بالا خواهد برد.دکتر مهدی پیرصالحی، در گفت‌وگو با «سنا» گفت: سال گذشته هم تقریبا همه صنایع دارویی سودآور بودند و در میان شرکت‌هایی که در بورس بوده‌اند، شرکت زیانده نداشتیم.

وی افزود: تنها در بحث واردات، شرکت‌های دارویی نگرانی‌هایی احساس می‌کردند که داروهای وارداتی می‌تواند رقیب محصولات آنها باشد. با این حال، هم‌اکنون به لحاظ عددی حدود ۹۷ درصد بازار دارویی را تولید داخل پوشش می‌دهد.مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو، با اشاره به آمار واردات دارو در سال‌های گذشته گفت: واردات دارویی کشور در سال ۹۲ حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیارد دلار بوده است که تقریبا نصف این مقدار، فرآورده‌هایی بوده‌اند که مشابه داروهای تولید داخل بوده‌اند، اما نیمی دیگر را باید در فرآورده‌هایی که تولید مشابه داخل ندارند به واردات آنها ادامه بدهیم؛ چون بیمارانی هستند که به آن نیاز دارند.

دکتر پیرصالحی ادامه داد: از سال گذشته سیاست کاهش و محدودسازی واردات تولید داروهای مشابه داخلی را از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت پیگیری کردیم که توانستیم در سال ۹۳ این واردات را به یک میلیارد دلار برسانیم. یعنی ما واردات دارو را ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش دادیم که این سیاست، امسال هم ادامه خواهد یافت و دارویی که مشابه تولید داخل داشته باشد، بدون سقف نمی‌تواند وارد شود.

مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: الان سقفی را که برای واردات داروهای مشابه تولید داخل گذاشته‌ایم، در داروهای اورجینال برند ۱۰ درصد بازار و در داروهای غیر‌اورجینال برند ۵درصد بازار است؛ یعنی عملا یک بازار امن را برای صنایع دارویی خود ایجاد کرده‌ایم تا بتوانند در این بازار رقابت کنند.وی تعداد شرکت‌های تولید‌کننده دارویی را حدود ۱۰۰ شرکت ذکر کرد و گفت: از شرکت‌های دارویی ما حدود ۲۵ شرکت، بورسی هستند.

دکتر پیرصالحی همچنین کل بازار دارویی کشور در سال ۹۳ را حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که ۶۷ درصد آن فرآورده‌های تولید داخل و ۳۳ درصد آن فرآورده‌های وارداتی بوده است.وی با بیان اینکه در دو، سه سال اخیر برخی شرکت‌های خصوصی به صنعت دارویی ما اضافه شده‌اند که عمدتا دانش بنیان و با فعالیت‌های جدید بوده‌اند، تصریح کرد: این شرکت‌ها، هم دارند از شرکت‌های قدیمی سهم می‌گیرند و هم رشد خیلی خوبی ایجاد می‌کنند و اتفاقا در بحث صادرات این شرکت‌ها خیلی موفق‌تر بوده‌اند.