سرویس تلفن بین‌الملل مخابرات قطع می‌شود؟

سونیتا سراب‌پور: عصر روز پنج‌شنبه پیامکی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت مبنی بر ایجاد محدودیت در مکالمات بین‌الملل و خدمات اینترنتی مخابرات از ۹ مرداد در برخی استان‌های کشور ارسال شد. پیامکی که در انتهای پنج‌شنبه شب تغییر کرد و خبر از به تعویق افتادن این محدودیت به درخواست شرکت مخابرات ایران داد.

شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه خود دلیل ارسال پیامک اول را بی‌توجهی شرکت مخابرات ایران به تعیین تکلیف بدهی‌های خود و اصرار به تضییع حقوق عمومی به‌رغم هشدارهای پیاپی شرکت ارتباطات زیرساخت دانست.

براساس این اطلاعیه قرار بود در مرحله اول، ۹ استان خراسان رضوی، هرمزگان، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، کردستان، فارس، گلستان و کرمانشاه مشمول این محدودیت شوند. همچنین قرار بوده علاوه بر سرویس مکالمات بین‌الملل، خدمات اینترنتی شرکت مخابرات ایران در ۹ استان نیز با ۴۸ ساعت تاخیر از بامداد روز یکشنبه ۱۱ مرداد با محدودیت مواجه شود که البته این تاخیر در محدودیت از طرف زیرساخت با هدف جلوگیری از ایجاد اختلال در فرآیند انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری اعلام شده بود.

شرکت ارتباطات زیرساخت پیشنهاد داده بود مشترکان شرکت مخابرات برای برقراری ارتباطات مورد نیاز خود در حوزه مکالمات بین‌الملل از خدمات سایر اپراتورها نظیر ایرانسل، رایتل و همراه اول بهره‌مند شوند و در حوزه خدمات اینترنت نیز به سایر تامین‌کنندگان رجوع کنند.

اما تمام این خط و نشان‌ها برای ایجاد محدودیت در سرویس مخابرات در عرض کمتر از ۶ ساعت و به درخواست شرکت مخابرات به تعویق افتاد.

زیرساخت در اطلاعیه دوم خود اعلام کرد که پیگیری مکرر شرکت‌های مخابراتی استانی و نیز پیشنهاد مدیرعامل شرکت مخابرات ایران مبنی بر ارائه طرح تازه‌ای برای پرداخت بدهی‌ها، زیرساخت به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز تلاش حداکثری برای جلوگیری از قطع ارتباط مشترکان، با مهلت دوباره برای بررسی پیشنهادهای تازه مخابرات ایران موافقت کرده است.

حالا با انتشار دو اطلاعیه متناقض آن‌ هم در یک روز این سوال پیش می‌آید که چرا از ابتدا شرکت زیرساخت با مخابرات ایران وارد تعامل نشده و چرا در این بین کاربران نهایی هر لحظه باید نگران قطع احتمالی سرویس‌های ارتباطی خود باشند؟

زیرساخت: باید جلوی ضرر به کاربران گرفته شود

حامدرضا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام می‌کند که شرکت مخابرات ایران به این شرکت ۳۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد و طی دوسال گذشته و با پیگیری‌های زیرساخت، این شرکت به بهانه‌های مختلف حاضر به پرداخت بدهی خود نشده است.

او در واکنش به این سوال که ادامه مناقشه بین زیرساخت و مخابرات به ضرر کاربران نهایی تمام خواهد شد، تاکید می‌کند که تصمیم زیرساخت برای ایجاد محدودیت در سرویس ارتباطات بین‌الملل مخابرات به‌خاطر حمایت از منافع کاربران بوده و همچنین زیرساخت مسیرهای جایگزین برای مشتریان مخابرات در صورت قطع سرویس این شرکت اعلام کرده‌ است.

او در ادامه می‌افزاید: شرکت زیرساخت هم قرار است با دریافت این بدهی‌ها، این پول‌ها را صرف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور کند و براساس آنچه متعهد شده است عمل کند.

اسماعیلی همچنین به دلیل غیر موجه مخابرات برای عدم پرداخت بدهی‌هایش به خاطر بدهی مشترکان تلفن ثابت به مخابرات اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرکت مخابرات اعلام می‌کند که به‌دلیل لاوصولی مشترکانش نمی‌تواند بدهی زیرساخت را بدهد که این تنها یک بهانه است؛ چرا که اگر یک مشترک نزدیک ۲۰ هزارتومان به مخابرات بدهی داشته باشد این شرکت بلافاصله سرویس را قطع می‌کند و اگر این عدم پرداخت ادامه داشته باشد این شرکت خط مشترک بدهکار را نیز تخلیه می‌کند.»

سخنگوی شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح می‌کند که اگر شرکت مخابرات اعلام می‌کند ما نمی‌توانیم بدهی خود را پرداخت کنیم این شرایط به دلیل سوءمدیریت این شرکت است و به خاطر این سوءمدیریت زیرساخت نمی‌تواند جلوی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور را بگیرد. همچنین شرکت زیرساخت نیز به‌عنوان حلقه اصلی سرویس اینترنت در کشور به تامین‌کنندگان بین‌المللی بدهی دارد و نمی‌تواند به خاطر این مشکلات مدیریتی مخابرات، تعهدات بین‌المللی خود را انجام ندهد.

او در پاسخ به این سوال که چرا شرکت زیرساخت بعد از اعلام محدودیت در سرویس ارتباطات مکالمات بین‌الملل از طریق دو صفر و قطع ارتباط اینترنت مخابرات در ۹ استان کشور این محدودیت را به تعویق انداخت، می‌گوید: «بعد از اعلام این خبر مدیرعامل شرکت مخابرات بلافاصله با وزیر ارتباطات تماس گرفت و اعلام کرد که برنامه جدیدی برای پرداخت این بدهی‌ها در نظر گرفته‌اند و مدیران شرکت‌های مخابراتی استانی نیز در تماس با زیرساخت اعلام کردند که بدهی خود را براساس یک برنامه جدید به زودی پرداخت خواهند کرد.» اسماعیلی با ابزار امیدواری از عمل کردن شرکت مخابرات به تعهداتش تاکید می‌کند که هدف این شرکت از این تصمیمات جلوگیری از ضرر کاربران و انجام تعهدات برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور است.

مخابرات: این تصمیمات منطقی نیست

اما در حالی که شرکت زیرساخت دلیل تصمیمات خود برای ایجاد محدودیت در سرویس مخابرات را حمایت از حقوق کاربران و انجام تعهداتش می‌داند شرکت مخابرات ایران چنین‌ تصمیماتی را مالی نمی‌داند و آن را به مشکلات پشت پرده ارتباط می‌دهد.

داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات با غیرقانونی دانستن ایجاد محدویت در سرویس‌های این شرکت در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «کشور ساختار مشخص و ضوابط معینی دارد، تمام شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ کشور با هم داد و ستد دارند و نمی‌توانند به خاطر بدهی، سرویس‌های یکدیگر را قطع کنند. در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان از مردم طلب داریم و نزدیک به ۵۰ درصد این بدهی‌ها هم از سازمان‌هایی است که از دولت بودجه خود را دریافت می‌کنند. حالا منطقی است که به خاطر این اتفاق ما سرویس این سازمان‌ها و مردم را قطع کنیم؟» او اعلام می‌کند که از روز پنج‌شنبه ۸ مرداد و با انتشار اطلاعیه زیرساخت برای قطع سرویس مکالمات بین‌الملل با مسوولان وزارت ارتباطات وارد مذاکره شدیم و در نهایت با دستور رئیس‌جمهوری این تصمیم زیرساخت برای ایجاد محدودیت به تعویق افتاد.

او با درست ندانستن این تصمیمات، داشتن بدهی بین سازمان‌های مختلف مانند تامین‌اجتماعی، سازمان بازنشستگان، وزارت نیرو و... را امری عادی می‌داند و تاکید می‌کند که قطع ارتباطات بین‌الملل علاوه بر صدمه رساندن به کاربران نهایی، امنیت ارتباطات کشور را نیز به خطر می‌اندازد و نباید با چنین تصمیماتی جامعه را به خطر انداخت. زارعیان در ادامه می‌افزاید: «شرکت مخابرات ایران طی سال‌های گذشته بدهی‌ خود به زیرساخت را پرداخت کرده و بدهی فعلی هم به این معنی نیست که مخابرات پول دارد؛ اما نمی‌خواهد بدهی خود را پرداخت کند. ما هم از سازمان‌ها و کاربران بدهکاریم که اگر این بدهی‌ها پرداخت شود می‌توانیم بدهی خود را به زیرساخت پرداخت کنیم.» سخنگوی شرکت مخابرات تاکید می‌کند که به جای چنین تصمیماتی می‌توان وارد مذاکره شد و راه‌حل‌های قانونی برای حل مشکلات پیدا کرد. با تمام اینها آنچه حالا و حداقل در ظاهر به نظر می‌رسد این است که از امروز شرکت‌مخابرات برنامه‌ها جدیدی برای پرداخت بدهی خود به شرکت زیرساخت را تقدیم مقامات وزارت ارتباطات می‌کند و حالا باید منتظر ماند و دید دوباره و بر سر چه مساله‌ای به دلیل مشکلات بین وزارت ارتباطات و مخابرات، کاربران نهایی تهدید به قطع سرویس می‌شوند.