خبرگزاری فارس: مدیران فیس‌بوک که از سال قبل تست پهپادهای خورشیدی خود را برای تسهیل دسترسی به اینترنت آغاز کرده بودند، از نهایی شدن این طرح خبر داده‌اند.

به گزارش انگجت، به تازگی تصاویر تعدادی از این پهپادها منتشر شده که انرژی مورد نیاز برای پرواز را از نور خورشید به دست می‌آورند. این پهپادهای بدون سرنشین ۱۴۰ فوتی می‌توانند از ارتفاع ۶۰ تا ۹۰ هزار پایی خدمات اینترنت را در اختیار ساکنان محلی قرار دهند.

طول بال این پهپادها به اندازه یک بوئینگ ۷۳۷ است و وزن آنها به ۸۸۰ پوند می‌رسد. پهپادهای یاد شده بعد از پرواز می‌توانند به مدت ۹۰ روز در هوا باقی بمانند و خدمات اینترنت ارائه دهند. برای پرتاب این پهپادها به هوا می‌توان از بالن‌هایی خاص هم استفاده کرد. البته هنوز مشخص نیست اداره فدرال هوانوردی آمریکا چگونه قرار است ترافیک هوایی این پهپادها را کنترل کند.

این پهپاد که Aquila نام دارد از فناوری لیزری برای تبادل داده استفاده می‌کند و در آخرین آزمایش انتقال داده از طریق آن با سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه ممکن شده است که ۱۰ برابر سریع‌تر از سیستم قبلی مورد استفاده است. پهپاد یاد شده می‌تواند از فاصله ۱۰ مایلی به نقطه مورد نظر خود متصل شود. با توجه به اینکه ۱۰ درصد مردم جهان در نقاطی زندگی می‌کنند که از هیچ قابلیتی برای اتصال به اینترنت برخوردار نیستند این خدمات می‌تواند دسترسی آنها را به وب ممکن کند.