دنیای اقتصاد: بازار جهانی تبلت در سال‌های اخیر روند رو به رشد و پررونقی داشته است، اما اخیرا این بازار وارد دوره اشباع شده است. به این ترتیب است که بازار جهانی تبلت در ماه‌های اخیر شاهد کاهش میزان صادرات و فروش خود بوده است.

بر اساس جدیدترین بررسی‌های موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه، میزان صادرات جهانی انواع تبلت در فصل دوم سال جاری میلادی با کاهش سالانه ۷ درصدی همراه بوده است و در نهایت به ۷/ ۴۴ میلیون دستگاه رسیده است.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار تبلت معتقدند کاهش میزان نوآوری در تجهیزات سخت‌افزاری و محدود شدن به‌روزرسانی‌ها توسط شرکت‌های تولیدکننده باعث شده است که این بازار روند نزول را طی کند و میزان صادرات جهانی آن در فصل دوم سال ۲۰۱۵ نسبت به فصل اول تا ۹/ ۳ درصد کاهش یافته است.

«جین فیلیپ بوچارد» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه می‌گوید: صرف‌نظر از این کاهش، ما شاهد یک تغییر بزرگ و عمیق در چشم‌انداز و استراتژی شرکت‌های تولیدکننده برای ادامه حضور در این بازار هستیم.

اپل و سامسونگ در کل این بازار بخشی از سهم بازار خودشان را از دست داده‌اند. در فصل اول امسال، اپل و سامسونگ ۴۵ درصد کل بازار جهانی تبلت را در اختیار گرفته بودند. در فصل دوم امسال اما تولیدکنندگانی مانند LG، Huawei و E FUN رشد خوبی داشته و در نتیجه مجموع سهم سامسونگ و اپل را به ۴۱ درصد کاهش داده‌اند.

هر کدام از این تولیدکنندگانی که شاهد رشد بوده‌اند، سعی دارند با ارائه راهکارهایی مانند عرضه تبلت‌های هیبریدی و دوکاره همچنان این جایگاه را در بازار جهانی تبلت‌ها حفظ کنند.

این استراتژی است که در کل بازار وجود دارد. بر اساس بررسی‌های IDC، در مقیاس بزرگ‌تر سهم پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی تبلت‌ها از این بازار از ۵۸ درصد در فصل اول امسال به ۵۴ درصد در فصل دوم رسیده است.

در این فصل Huawei توانست برای اولین بار به جمع پنج تولیدکننده برتر و پرفروش بازار جهانی تبلت راه پیدا کند و E FUN دوباره توانست بعد از حدود یک سال به جمع ۱۰ تولیدکننده برتر بازار جهانی تبلت وارد شود.

صرف‌نظر از ادامه کاهش صادرات محصولات آی‌پد، اپل همچنان حاکمیت بازار جهانی تبلت را در اختیار دارد و در فصل دوم امسال ۹/ ۱۰ میلیون دستگاه از این محصولات را به سراسر دنیا صادر کرده است. سامسونگ با صادرات ۶/ ۷ میلیون دستگاه تبلت و سهم بازار ۱۷ درصدی در فصل دوم امسال جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

شرکت Lenovo با صادرات ۵/ ۲ میلیون دستگاهی و سهم بازار ۷/ ۵ درصدی در این فصل همچنان در جایگاه سوم است.

LG و Huawei فصل دوم را با آماری نزدیک به هم و هر دو در جایگاه چهارم به پایان رساندند.

بازار جهانی تبلت در سراشیبی

بازار جهانی تبلت در سراشیبی