ساعت هوشمندجدیدبرای نابینایان

یک شرکت نوبنیان کره‏ای نخستین ساعت هوشمند بریل را برای نابینایان ارائه داده که Dot نام دارد.

به گزارش «ایسنا» صفحات لمسی اغلب مورد کاربرد نابینایان نیستند زیرا این افراد پیکسل‏های در حال تغییر را روی صفحه نمی‏بینند.

این موضوع نه تنها سواد فناورانه را برای نابینایان کند کرده، بلکه سواد خواندن آنها را با مشکل مواجه کرده و این افراد از بسیاری از اطلاعات که به صورت کاغذی نیست، محروم‏اند. ساعت هوشمند Dot که توسط شرکتی به همین نام ارائه شده، دارای سلول‏های با نقاط تغییرکننده است. این گجت ارزان می‏تواند نابینایان را به ساعت‏های هوشمند متصل کند و آنها همچنین می‏توانند از آن به‌عنوان ابزاری آموزشی استفاده کنند.

ابزار پوشیدنی مزبور دارای سلول‏هایی است که هر یک از آنها ۶ نقطه فعال دارد و تعداد این نقاط افزایش یا کاهش می‏یابد تا در هر بار چهار حرف بریل را بسازند. این سیستم برای تبدیل متن دریافتی از برنامه‏های نرم‏افزاری مانند iMessage به حروف معادل بریل با دستورات صوتی کاربر، به بلوتوث متصل می‏شود. این ابزار در هر بار شارژ می‏تواند پنج روز کار کند.

یکی از ویژگی‏های مهم ابزار پوشیدنی بهای آن است؛ زیرا برخلاف خوانشگرهای الکتریکی بریل که هزاران دلار ارزش دارند، فناوری ابداعی کمتر از ۳۰۰ دلار قیمت دارد و ماه دسامبر در بازار ایالات متحده عرضه می‏شود.