مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تولید مجتمع‌های پتروشیمی ایران در چهار ماه امسال از مرز ١٥ میلیون و ٦٠٠ هزار تن گذشت.

علی‌محمد بساق‌زاده در گفت‌وگو با «شانا» اظهار کرد: تولید محصولات پتروشیمی کشورمان در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود چهار درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به افزایش تولید هشت درصدی محصولات پتروشیمی در مجتمع‌های موجود در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در چهار ماه امسال نسبت به پارسال گفت: در مدت یاد شده منطقه ماهشهر و سایر مناطق کشور به ترتیب دو و چهار درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

به گزارش «شانا» در شرایطی که هدف اصلی وزارت نفت پرهیز از خام‌‌فروشی فرآورده‌های نفتی است، محصولات پتروشیمی و درآمد حاصل از فروش آن می‌تواند چرخه اشتغال‌زایی و تولید را به گردش درآورد.

با به پایان رساندن حدود ٦٠ طرح نیمه تمام باقیمانده از دولت‌های گذشته که ١٠ تا ٩٠ درصد پیشرفت دارند، می‌توان ظرفیت کنونی تولید سالانه محصولات پتروشیمی را به ١٢٠ میلیون تن در سال افزایش داد؛ همچنین با اجرای ٣٦ طرح جدید که به ٤١ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ظرفیت تولید سالانه از ١٨٠ میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت.

این در حالی است که این صنعت سودده علاوه بر نیاز به خوراک مناسب، برای توسعه بیشتر و بهره‌‌برداری کلان نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تجهیزاتی و تاسیساتی دارد که البته با تکمیل واحدهای مختلف خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جبران سرمایه می‌پردازد. به این ترتیب علاوه بر کسب ارزش افزوده حاصل از فروش محصولات آن، سرمایه تزریق شده به زیرساخت‌های خود را نیز

جبران می‌کند.

براساس برنامه، تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت نخست و دوم (١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١) امسال حدود ١٠٠ میلیون متر‌مکعب دیگر در روز افزایش می‌یابد. بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقدند تحقق این امر می‌تواند تحولی بزرگ در همه بخش‌ها به‌ویژه تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی کشور ایجاد کند.