سنا: در سال‌های اخیر بسیاری از افراد به بهانه تحریم‌های اقتصادی به بیراهه رفتند و از طریق کوچه پس کوچه‌های اقتصاد غیر‌شفاف کشور، نهایت سوء استفاده را بردند؛ اما امروز که توافق ایران با گروه ۱+۵ محقق شده، باید با مدیریتی صحیح به سمت شفافیت در بازارها حرکت کنیم که یکی از مسیر‌های اصلی برای رسیدن به این شفافیت، بورس کالای ایران است.

به گزارش «سنا»، دبیر انجمن صنایع نساجی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان مطلب فوق گفت: برخی سوء‌استفاده‌ها در دوران تحریم، هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل کرد که امروز باید از شرایط به وجود آمده استفاده کنیم و خود را با بازارهای مدرن همراه با شفافیت‌های آماری منطبق کنیم.

محمد‌مهدی رئیس‌زاده به فعالیت بورس کالای ایران برای تعادل و عرضه کالاها در اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: در بازار آزاد، بازارها در دست عده‌ای خاص قرار می‌گیرد و امکان هر گونه پنهان کاری و رفتارهای غیر‌قانونی به دلیل نبود نظارت کافی وجود دارد، اما تمام معاملات محصولات در بورس کالا قابل رصد بوده و شرایط خریداران در این بازار یکسان و برابر است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بورس کالا برای جلوگیری از اخلال در نظام اقتصادی و بازار کالاها پدید آمده است، گفت: در حال حاضر واحدهای تولیدی به راحتی از طریق بورس کالا به مواد اولیه دسترسی دارند که باید با حمایت مسوولان آرامش فعلی در دوران رونق اقتصادی هم مهیا شود؛ از طرفی ضوابط و قوانین مشخص بورس کالا این اطمینان خاطر را به طرفین معامله می‌دهد که حق فردی ضایع نمی‌شود و شرایط همه در این بازار برابر است.

رئیس‌زاده به دوران حساس پسا تحریم اشاره کرد و گفت: آن طور که مسوولان اقتصادی دولت اعلام کرده‌اند، منابع آزاد شده را برای حمایت از تولید داخل و واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای و همچنین واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی اختصاص خواهند داد که این سیاست در کنار تعادل و تنظیم بازار داخل بسیار مثبت است.

دبیر انجمن صنایع نساجی در پایان گفت: اگر دولتمردان تابع اقتصاد رقابتی و آزاد هستند، باید با همکاری تشکل‌ها و دست‌اندرکاران بازارهای مختلف به فکر انسجام بخشیدن به بازار کالای کشور براساس مکانیسم بازار آزاد باشند که در این بین بورس کالای ایران یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به اقتصاد آزاد و رقابتی است.