در هفته گذشته با افزایش حجم خرید شاهد بهبود بنیادین بازار پلیمرها بودیم که می‌تواند افزایش حجم تولید را نوید دهد. به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو شرایط بهتری برای این بازار را با افزایش حجم معاملات شاهد باشیم.

در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران با ۲۶ هزار تن افزایش رو به رو شد که با ثبت ۴۳ هزار و ۱۹۷ تن به بالاترین حد از اواسط اردیبهشت‌ماه تاکنون افزایش یافت. این افزایش حجم معامله را می‌توان سیگنال مثبت بازار به بورس دانست که نشانه‌ای از بازگشت مجدد خریداران است. این در حالی است که مدت‌ها حجم معامله پلیمرها در مسیر کاهش بوده که نشان می‌داد بازار تمایلی به ریسک و حتی تقویت حجم تولید خود ندارد. دلیل اصلی افزایش حجم معاملات را باید در چند مطلب برشمرد.

اول کاهش قیمت‌های پایه از سوی شرکت ملی پتروشیمی که آن هم بر‌اساس قیمت‌های جهانی و نرخ دلار تعیین می‌شود، دوم افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی که باعث شده تا خریداران نهایی یعنی مصرف‌کنندگان واقعی حجم خرید خود را افزایش دهند و سوم کاهش شدید موجودی انبارها در بازار داخلی که در کنار ثبت سیگنال‌هایی از افزایش تقاضا در بازار، واسطه‌ها را به خرید ترغیب می‌کند. تمامی این موارد می‌تواند دلایلی برای افزایش حجم خرید در بورس کالا باشد که حتی دورنمای بازار را ترسیم خواهد کرد. با توجه به افزایش حجم معاملات در بورس می‌توان انتظار داشت که کالاهایی که با قیمت‌های پایین تر خریداری شده در طول هفته پیش‌رو به بازار تزریق شود، بنابراین می‌تواند تغییرات قیمت‌ها را مدیریت کند.

در بازارهای جهانی هنوز قیمت نفت در مسیر کاهش قرار دارد و به رغم چند افت‌و‌خیز باز هم جهت‌گیری کاهشی خود را حفظ کرده و مشخص نیست این قیمت‌ها تا کجا کاهش یابد. در صورت تزریق عرضه‌های جدید نفت ایران باز هم قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، بنابراین مواد اولیه صنعت پتروشیمی همچون خوراک مایع نیز افت می‌کند. این موارد می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی در کنار محدود شدن تقاضا منجر شود.