گروه بنگاه‌ها: با شناور شدن قیمت اوراق مشارکت شهرداری مشهد با نماد مشهد۹۶۱۲ در بازار فرابورس ایران، برای اولین بار امکان تعیین نرخ سود بر مبنای عرضه و تقاضای واقعی در بازار به وجود آمد.

به این ترتیب با حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت فرابورس ایران، شروع به کار بازار بدهی ایران کلید زده شد.این اقدام تامین سرمایه کاردان بر اساس شیوه بازارگردانی مبتنی بر حراج طراحی شده که در آن بازارگردان متعهد به ورود سفارش خرید و فروش در سامانه معاملات به‌طور هم‌زمان است.

بنابراین، عرضه‌ها و تقاضاهای موجود در بازار به‌طور هم‌زمان از سوی بازارگردان تا سقف تعهدات بازارگردان پاسخ داده می‌شود. در ساز و کار اجرایی این شیوه بازارگردانی، قیمت اوراق با افزایش خالص تقاضای آن افزایش یافته و بالعکس، با کاهش خالص تقاضای آن کمتر می‌شود، تا جایی که عرضه و تقاضای موجود در بازار به تعادل برسد.

این قیمت تعادلی می‌تواند کمتر یا بیشتر از ارزش اسمی اوراق باشد. این قیمت تعادلی نرخ سود واقعی را مشخص می‌کند که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود.اهمیت این اتفاق در این است که از این پس، نرخ سود در بازار آزاد و بدون واسطه تعیین خواهد شد. این مهم، ضمن اینکه یکی از حیاتی‌ترین شاخص‌های اقتصادی کشور را مشخص می‌کند، فرصت سرمایه‌گذاری با بهترین نرخ را برای کلیه سرمایه‌گذاران اعم از خرد و کلان به‌وجود می‌آورد.

قبل از این، اوراق بدهی در بازارهای بورس و فرابورس معامله می‌شد ولی قیمت اوراق متاثر از عرضه و تقاضا نبود.مجید زمانی، مدیرعامل کاردان در مراسم افتتاح این سامانه ضمن تقدیر از حمایت سازمان بورس و شرکت فرابورس گفت: این اتفاق دارای اهمیت ویژه برای اقتصاد کشور است و گامی بزرگ در راه رسیدن به یک بازار بدهی قابل اتکا ارزیابی می‌شود.