فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به جزئیات عملکرد بودجه در سه‌ماه نخست سال جاری پرداخت و گفت: ۶۰ درصد درآمد مالیاتی وصول شده و پرداخت اعتبارات عمرانی استانی صفر

بوده است.

علی‌محمد احمدی با اشاره به عملکرد بودجه سال جاری اظهار کرد:‌ متاسفانه گزارش ۳ ماهه بودجه ۹۴ امیدوارکننده نیست و عملکرد درآمدهای مالیاتی حدود ۶۰ درصد در ۳ ماه بوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه درآمد کل مالیاتی ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۳ ماهه آن تقریبا ۱۲ هزار میلیارد محقق شده است، افزود: مسوولان معتقدند در نیمه دوم سال و حتی ۳ ماه چهارم سال این درآمدها محقق می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه درآمدهای نفتی کماکان در شرایط کنونی با مشکل انتقال منابع روبه‌رو است، گفت: طبق گزارش دولت در فروش نفت مشکل نبوده و میزان آن خوب بوده است، اما در انتقال ارز آن مشکلات همچنان پابرجا است و درآمدی حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد آن محقق شده است.

به گفته احمدی در بخش فروش دارایی‌های مالی نیز سازمان خصوصی‌سازی اقدامی در جهت فروش شرکت‌ها و این درآمدها نداشته است. امسال در مقایسه با عملکرد ۳ماهه مشابه سال گذشته وضعیت مناسب نبوده و سیاست انقباضی همچنان از سوی دولت مشاهده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت قول داده تخصیص‌های مناسبی به طرح‌های عمرانی داشته باشد،‌یادآور شد: فصل کار از اردیبهشت تا آذرماه بوده که ما عملا چند‌ماه آن را از دست داده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه از سوی دولت برای طرح‌های عمرانی تخصیص وجود داشته است، گفت: به‌ دلیل نبود نقدینگی پیمانکاران نتوانسته‌اند در این زمینه دریافتی داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه در ۲ سال گذشته به‌دلیل تفاوت رویکرد در سازمان مدیریت و بانک مرکزی شکاف میان تخصیص و پرداخت وجود دارد، اما در گذشته زمانی تخصیص داده می‌شد که پرداخت آن قطعی بود. در حال حاضر به‌دلیل نبود نقدینگی پرداختی وجود ندارد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات باید با هماهنگی خزانه باشد، یادآور شد: دلیلی ندارد وقتی نقدینگی و منابع لازم وجود ندارد تخصیصی صورت پذیرد.

این نماینده مجلس افزود: طرح‌های ملی فقط توانسته‌اند حدود ۵۰ درصد از اعتبارات ۳ ماهه خود را دریافت کنند و پرداختی به طرح‌های عمرانی استانی صفر بوده است.