گروه بازار پول: روز پنج‌شنبه کاهش بهای طلای جهانی همراه با افت قیمت دلار، بازار سکه داخلی را به شدت تحت‌تاثیر قرار داد تا بیشترین افت سکه در خردادماه رقم بخورد. در آخرین روز کاری هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی با ۱۰ هزار تومان کاهش به ۸۷۱ هزار تومان رسید تا این کالای گرانبها ظرف دو هفته ۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده باشد.

در هشتمین روز مردادماه، بهای دلار با ۵ تومان کاهش به ۳۳۰۵ تومان رسید، اما این افت منجر به کاهش هفتگی دلار نشد و این ارز با ۱/ ۱ درصد رشد، دومین رشد متوالی هفتگی خود را پشت‌سر گذاشت.

ریزش ۱۰ هزار تومانی سکه در روز پنج‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که روند قیمتی آن در طول هفته عمدتا افزایشی بود. سکه که شنبه گذشته بدون تغییر نسبت به پنج‌شنبه اول مرداد، روی قیمت ۸۷۲ هزار تومان ایستاده بود، از روز یکشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا روز چهارشنبه به این رشد ادامه داد. در این بازه زمانی(یکشنبه تا چهارشنبه)، سکه ۹ هزار تومان رشد کرد و از قیمت ۸۷۲ هزار تومان به قیمت ۸۸۱ هزار تومان رسید. با این حال، روز پنج‌شنبه ‌سرنوشت دیگری در انتظار سکه بود. افزایش ۹/ ۰ درصدی که این کالا تا روز چهارشنبه تجربه کرده بود، به یکباره از صبح روز پنج‌شنبه، با ادامه نزول طلای جهانی از میان رفت.

در هشتمین روز مردادماه، اونس تا نزدیکی ساعت ۳ بعدازظهر به زیر ۱۰۹۰ دلار رفت و به نزدیکی محدوده ۱۰۸۵ دلاری رسید. افت حدود یک درصدی اونس، سکه تمام بهار آزادی را با ۱/ ۱ درصد افت مواجه کرد تا چنان که اشاره شد این کالای گرانبها با ۱۰ هزار تومان افت به قیمت ۸۷۱ هزار تومان برسد. این ریزش ۱/ ۱ درصدی یک روزه، موجب منفی شدن تغییرات هفتگی سکه به‌رغم وجود مقاطع افزایشی شد. دلار که شنبه هفته گذشته با کاهش ۱۰ تومانی به قیمت ۳۲۵۷ تومان رسیده بود، روز یکشنبه ۴۳ تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت ۳۳۰۰ تومان رسید تا پس از گذشت حدود ۲۱ روز نوسان در کانال ۳۲۰۰ تومان به کانال ۳۳۰۰ تومان بازگردد. پس از این نوسان نسبتا زیاد، فضای بازار ارز به میزان زیادی آرام شد و تغییرات قیمتی دلار محدودتر شد.

از روز یکشنبه تا روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز در بازه محدود ۳۲۹۵ تومان تا ۳۳۱۰ تومان نوسان کرد. دلار که تا روز چهارشنبه تا قیمت ۳۳۱۰ تومان بالا رفته بود، در روز پنج‌شنبه ۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳۳۰۵ تومان رسید. در حالی که نوسانات جزئی معمولا به نوسانات طبیعی بازار نسبت داده می‌شود، برخی معامله‌گران عامل افت روز پنج‌شنبه را کاهش حجم معاملات آتی عنوان کردند. با وجود این افت، دلار در هفته گذشته به روند افزایشی که از آخرین هفته تیرماه آغاز کرده بود، ادامه داد و در هفته اول مردادماه با ۱/ ۱ درصد رشد مواجه شد.

برخی معامله‌گران انتظار دارند افت روز پنج‌شنبه به روز شنبه (امروز) نیز سرایت کند، این در حالی است که گروه دیگری به افزایش قیمت امید دارند. به‌نظر می‌رسد با توجه به حضور فعال بازارساز در هفته گذشته، معامله‌گران در هفته جاری با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام دهند، هر چند که به گفته برخی از فعالان، معامله‌گران با توجه به چشم‌انداز کاهش دلار در دراز مدت، تلاش دارند در کوتاه‌مدت با نوسان‌گیری کسب سود کنند.

چرخش سکه در پرده آخر

چرخش سکه در پرده آخر