امید به خدمات گارانتی پس از رفع تحریم‌ها

دنیای اقتصاد:‏یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه برای خریداران بازار دنیای محصولات دیجیتال سود بردن و اطمینان از حمایت‏هایی است که شرکت‌های ارائه محصولات به آنها می‌دهند.

این مساله اما در چند سال گذشته به سبب کم شدن حمایت‏های دولتی از چرخه واردات کالای‌آی تی تبدیل به بازاری زیرزمینی که قاچاقچیان به گردش آن خوش‌بین هستند، دامن زده است. همین مساله هم موجب پدید آمدن شکل تازه‌ای از ارائه ضمانت نامه‏ های خدمات پس از فروش شده است که به بروز بی اعتمادی و نگرانی در بین خریداران افزوده است.

با این حال اما یکی از امیدواری‏های به وجود آمده پس از توافق هسته ‏ای کشورمان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش واقعی و ضمانت‌نامه‌های معتبری است که به صورت مستقیم از سوی شرکت‌های اصلی در کشور ارائه می‌شود. برآورد آمار ورود غیررسمی کالاهایی همچون کامپیوتر و لپ‌تاپ و تبلت اگرچه سخت است، اما بر اساس آمار گمرک در سال ۹۲ هزار تن گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۸۳ میلیون دلار به کشور وارد شده است که همین موضوع هم می‌تواند به شیوع بازار خدمات غیرتخصصی پس از فروش و فروش ضمانت‌نامه‏ های جعلی بیفزاید.

وجود 300 مرکز رسمی خدمات پس از فروش در تهران

با این وجود رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران معتقد است که ورود شرکت‌های مادر و تولیدکننده‏های اصلی اتفاق خوبی است که خیلی هم زود اتفاق نمی‌افتد. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «به نظر می‌رسد با ورود شرکت‌های اصلی و مادر، تمامی مشکلات در این زمینه از بین بروند و با تعیین شدن اماکنی که به‌طور مستقیم به خدمات پس از فروش می‌پردازند این مسائل در کشور ما به کلی از بین برود اما تا زمانی‌که این شرکت‌ها وارد کشور نشده‌اند، هنوز مشکلاتی از این دست پابرجاست و تا زمان برگشتن این وضعیت به روال عادی و ورود این شرکت‌ها به کشور دو یا سه سال به طول می‌انجامد، بنابراین این انتظار نباید وجود داشته باشد که همه مشکلات از فردای توافق حل شود. تا زمانی که همه این مسائل حل شود و کار کردن آنها در ایران جا بیفتد زمانی چند ساله نیاز است.

او می‌گوید این خوش‌بینی به سبب اشتیاق حضور کشورهای اروپایی برای ورود به بازار ایران بیشتر هم می‌شود. «با توجه به استقبال شرکت‌های اروپایی که همگی در صف ورود به بازارهای ایران هستند، این موضوع اثبات شده است که کشورما بهترین بازار مصرف‌کننده برای این شرکت‌ها است که خود هم بهترین خدمات را ارائه می‌کنند اما تا زمان استقرار صد درصدی این شرکت‌ها در کشورمان ما باید در کار خود دقیق‌تر باشیم و اعمال نظارت‏ها به خوبی انجام شود. البته طبیعی است که با ورود شرکت‌های مادر و اصلی در حوزه فناوری اطلاعات شرکت‌های کوچکی که به ارائه خدمات می‌پردازند، از بین خواهند رفت و به صورت ناخودآگاه جایگاهشان را به شرکت‌های اصلی خواهند داد.»

اما اتحادیه فناوران که در ماه اخیر قصد داشت اعمال نظارت بر واحدهای ارائه خدمات پس از فروش را آغاز کند، هنوز موفق به این امر نشده است. میرمهدی در این زمینه می‌گوید: «اتحادیه فناوران رایانه تا پیش از این قصد داشت با راه‌اندازی کارگروهی برای سر و سامان دادن به بازار خدمات پس از فروش از ۱۶ خرداد این بازار را تحت کنترل درآورد، اما به‌دلیل انتخابات هیات رئیسه در این اتحادیه اجرایی شدن این امر به تعویق افتاد و اینک این موضوع در کمیسیون مربوطه در حال انجام است و قطعا تا ۲۵ مرداد ماه این کار اجرایی خواهد شد.» به گفته او این نظارت شامل کنترل واحدهایی است که درخواست مجوز برای ارائه خدمات گارانتی داده‌اند و این کار به وسیله بازرس‌ها انجام می‌شود.

« بنابراین اتحادیه نظارت‏های لازم را در این زمینه درخصوص افرادی که درخواست مجوز کرده‌اند ارائه می‌کند و در قبال افرادی که به اماکن بدون مجوز یا مراکزی که خدمات غیرتخصصی ارائه می‌دهند مراجعه کنند، مسوولیتی ندارد.»

رئیس اتحادیه رایانه تهران می‌گوید که بازرس‏های این اتحادیه به صورت نامحسوس به پاساژها و آدرس‏هایی که بر اساس گزارش همکاران دریافت شده مراجعه خواهند کرد و در صورتی‌که افرادی که خدمات تعمیرات را بدون مجوز ارائه می‌کنند، شناسایی شوند ظرف مدت ۱۵ روز این افراد مهلت دارند برای دریافت مجوز اقدام کنند و در غیر این صورت نیروی انتظامی و اماکن با آنها برخورد خواهند کرد. «آیین‌نامه‌ای که برای رعایت نکات مورد نظر در زمینه تعمیر و خدمات وجود دارد برای تمامی اعضای صنف یکسان است و این قوانین به‌زودی در سایت اتحادیه رایانه تهران قرار می‌گیرد.»

میرمهدی درباره تعداد تخلفاتی که از سوی مراکز خدمات پس از فروش در تهران رخ می‌دهد می‌گوید:« افرادی که از اتحادیه مجوز دریافت می‌کنند دو دسته هستند؛ یک دسته مجوزهای فروش و دسته دیگر مجوز تعمیرات دریافت می‏‏کنند که شاید در بین این دسته از افراد تنها یک درصد دچار تخلف شوند و می‌توان گفت ۹۰ درصد از تخلف‏ها از سوی افرادی که مجوز تعمیر و فروش ندارد اتفاق می‌افتد. در تهران حدود ۳۰۰ واحد صنفی دارای مجوز وجود دارند که مشغول به کارند.» به گفته میرمهدی هیچ نوع آموزشی در اتحادیه به افراد در این زمینه ارائه نمی‌شود و کسانی‌که به کمیسیون فنی اتحادیه فناوران رایانه تهران برای دریافت مجوز مراجعه می‌کنند باید نمره قبولی از این کمیسیون را دریافت کنند تا با معرفی به سازمان فنی و حرفه‌ای پس از گذراندن دوره‌های تخصصی و موفقیت در آزمون‌ها با معرفی سازمان فنی و حرفه‌ای بتوانند مجوز خود را دریافت کنند.