یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



درجا زدن شاخص در کانال ۶۶ هزار واحدی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ۴۹ واحدی (معادل ۱/ ۰درصد) مواجه شد. پایان هفته گذشته بورس تهران با خوش‌بینی‌های ناشی از گشایش‌های بین‌المللی با رشد شاخص همراه شد. بر این اساس، روز گذشته در ساعات ابتدایی معاملات شاخص کل بورس رشد تا سطح ۶۷ هزار واحدی را تجربه کرد. در ادامه اما، افزایش فشار فروش در قیمت‌های بالا، نزول تدریجی قیمت‌ها را رقم زد. پیش از این، به عملکرد ضعیف شرکت‌های بورسی به خصوص گروه فلزات اساسی اشاره شده بود. روز گذشته نیز نماد شرکت ملی مس ایران بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشت. در این شرایط، خوش‌بینی‌ها برای گشایش‌های هسته‌ای و همچنین نسبت قیمت به درآمد ۶/ ۵ مرتبه برای کل بازار از قیمت سهام حمایت می‌کنند، اما در نقطه مقابل وضعیت سود‌آوری شرکت‌ها نگرانی‌هایی میان فعالان بورس ایجاد کرده است.


بازار ارز



رشد قیمت ارز به دور از سفته بازی
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به قیمت ۳۳۱۵ تومان معامله شد. انتظار افزایش تقاضا در بازار ارز با مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای وجود داشت. ساز‌و‌کارهای صورت گرفته در این بازار در ماه‌های پایانی سال گذشته تا حدود زیادی از مقدار تقاضاهای غیرواقعی (سفته‌بازانه) کم کرده است. در نتیجه، با وجود شوک‌های قیمتی به بازار ارز (مانند توافق هسته‌ای)، در ادامه کاهش نوسانات قیمتی در بازار مشاهده شد. در این خصوص وزیر اقتصاد به کاهش نوسانات نرخ ارز اشاره داشته است. وی افزود: تعیین نرخ مدیریت شده است و در این سیستم تعیین نرخ ارز نه برعهده دولت و نه بانک مرکزی، بلکه قیمت در بازار و تحت تاثیر عوامل اقتصادی تعیین می‌شود. در این شرایط، نوسانات شدید نرخ ارز و شوک‌های قیمتی در این بازار دور از انتظار است.


بازار سکه



واکنش سکه با تثبیت اونس طلا
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی به قیمت ۸۷۸هزار تومان معامله شد. در این شرایط، دلار رشد ۱۰ تومانی قیمت را تجربه کرد. از سوی دیگر، اونس نیز در قیمت‌های بالاتری از روز پنج شنبه معامله شد. در این شرایط، همان طور که پیش‌تر اشاره شد، سکه نسبت به ریزش هفته‌های اخیر اونس، واکنش کندی داشت، در ادامه، تثبیت اونس در قیمت‌های پایین‌تر از ۱۱۰۰ دلار باعث واکنش تدریجی سکه شده است. در نتیجه، با وجود رشد قیمتی سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) حدود ۵ هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. در این شرایط، نوسانات شدید دلار دور از انتظار است هرچند انتظار حرکت کم‌نوسان طلای جهانی وجود دارد، اما ممکن است افزایش دامنه نوسانات قیمتی اونس را با انتشار آمارهای جدید از اقتصاد آمریکا مشاهده کنیم.


بازار طلای جهانی



سقوط ماهانه اونس طلا
طلای جهانی که مدتی است در قیمت‌های کمتر از ۱۱۰۰ دلار معامله می‌شود، در پایان ماه جولای به قیمت ۱۰۹۵ دلار بر اونس معامله شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد زیان ماهانه اونس طلا حدود ۵/ ۶درصد بوده که در بیش از ۲ سال اخیر بی‌سابقه است. در این شرایط، افت شدید اخیر قیمت‌ها در بازار طلا از یکسو و عدم تغییر موضع فدرال رزرو درباره زمان افزایش نرخ سود از طرف دیگر، سبب شده است بازار طلا نسبت به آمارهای اقتصادی حساسیت بیشتری پیدا کند. در این خصوص، آمار مربوط به سطح دستمزدهای آمریکا در سه ماه دوم ۲۰۱۵ کمترین افزایش در ۳۳ سال اخیر را تجربه کرد که باعث رشد قیمت‌ها در معاملات جمعه شد و اونس را به سطح ۱۱۰۰ دلاری نزدیک کرد. این هفته نیز، آمار بیکاری آمریکا مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار طلا خواهد بود.


بازار اوراق مسکن



قفل قیمتی در «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت نیم‌درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۹۴ تومان معامله شدند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده بود، آمارها حاکی از کاهش معاملات در بازار مسکن در ماه‌های اخیر بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد روزهای پس از توافق هسته‌ای معاملات روند رو‌به رشدی داشته‌اند. همزمانی این موضوع با پایان یافتن ماه رمضان (انتظار کاهش تقاضا در این ماه، مطابق روند سال‌های پیش وجود داشت) و انتظار برای افزایش تقاضای مسکن در فصل تابستان تا حدودی بهبود روند معاملات را به دنبال داشته است. این موضوع در کنار کمتر بودن سود تسهیلات اوراق مسکن در قیمت‌های فعلی نسبت به وام‌های جدید، از قیمت اوراق حمایت می‌کند. از سوی دیگر، جذب بخشی از سرمایه‌های متقاضی مسکن در وام‌های جدید نیز مشاهده شده که بر تقاضای «تسه»ها فشار وارد می‌کند.


بازار نفت



ریزش نفت در بازار «خرسی»
نفت خام آمریکا با افت ماهانه حدود ۲۱ درصدی در پایان به قیمت ۴۷ دلار و ۱۲ سنت بر بشکه معامله شد؛ این میزان افت ماهانه از اکتبر ۲۰۰۸ بی‌سابقه است. ضعف بازار سهام چین، انتظار ورود نفت کشورمان به بازار پس از توافق هسته‌ای، تداوم مازاد عرضه در بازار نفت و رشد شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین عواملی است که فضای بازار نفت را «خرسی» (انتظار کاهش قیمت) کرده است. در این میان، برآوردهای رویترز نشان می‌دهد اوپک ماه گذشته بیش از ۳۲ میلیون بشکه در روز تولید داشته است که رکورد جدیدی برای آنها محسوب می‌شود. از سوی دیگر، تعداد دکل‌های حفاری شیل برای دومین هفته متوالی با افزایش مواجه شد (افزایش پنج دکل بر اساس آخرین گزارش بیکر هیوز) که در کنار احتمال رفع موانع صادراتی نفت در آمریکا نشانه‌ای بر تشدید مازاد عرضه است.